2500
Sök

Då fortsätts det... Honda Civic 97 [Bagage ljud bygge]

Bilen ska få ett fint ljudsystem i bagaget, ny inredning, nya stolar och mycket mycket mera.

Företagare & YouTuber
628 487 Visningar
Projektet avslutat 14 augusti 2017
84 Inlägg
9 februari 2009
fy fan du har för mkt fritid haha tongue välldigt snyggt jobbat är mäkta imponerad av dina jobb den kommer att bli kanon den här bilen.. kommer att följa detta med stora ögon big_smile

MVH// Wallmeister

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
Denna update är väldigt intresant om man gillar att slipa!

Slipade bort lacken och slängde på det lilla som fans kvar i sprayburken.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/566187_vkjmmy.jpg

Han även slipa sidobitarna (här är delvis ena biten gjord).
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/566189_r3fl5b.jpg

Closeup på vad jag vill ha bort!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/566192_04wppt.jpg

De där gjordes för någon dag sedan och idag blev det att inhandla slipgrund. I vanliga sprayburkar är det 1dl material och kostar drygt 200kr. Jag köpte en liter slipgrund +2,5 dl härdare för 500kr till lackspruta. Vilken otrolig prisskillnad.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
det skulle sätt finare ut om du klädde i nåt najs tyh mannen big_smile

Ja håller med dig men ändå inte smile
Att klä den i alkantara = svindyrt och väldigt svårt eftersom det inte stretchar. Jag tror även att det kan bli för mycket tyg och skapa en tråkig look. När bitarna ligger ner såhär utan någon som helst omgivning så blir den silvriga färgen väldigt intensiv och "för mycket" men sen när allt väl är på plats kommer det se skitfint ut smile

106 Inlägg
14 februari 2009
ser helt underbart ut, bara underbart.

har några frågor till dig, om du skulle vara så snäll.
Sherlia skrev:
Det var tänkt att först klä det men prislappen på det blir så jäkla dyrt men då och andra sidan är inte färg och all tid för slipandet desto mer givande. Det kommer nog bli att lacka det i samma färg som bilen, men att klä det hade varit en så mycket enklare lösning.

ja ja, du skrev det här länge sen. undrar bara, är det så dyrt att klä panelerna? jag ska göra det själv, kommer i stort sett se ut som ditt bygge. vad var det för tyg du hade tänkt använda förut?

+ ska du sätta basarna på utsidan av fasaden? i sånt fall, tror du det blir tätt nog? alltså mellan plastfasaden och baslådan. jag kör med en sluten låda, och då är det väl lite viktigare med täthet, men undrade bara om du skulla lägga en silikonsträng emellan, eller något liknande?

tack för allt

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Det räcker mest troligen att sätta vanlig fönsterlist eftersom när man skruvar dit högtalarna blir det så pass tight så det blir tätt och fint.

Alcantara från top n trimshop kostar drygt 900kr/m (150cm bredd).

106 Inlägg
16 februari 2009
fy satan. satsar nog ändå på tyg, med tanke på vilket jobb du fått lägga ner på att lacka allt tongue

en kvick fråga till:
Sherlia skrev:
Kapade ut skivor som ska hålla tyget på plats vid plastningen.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/450501_gv9plb.jpg

hur stora kapade du dom? var dom lika stora som plattorna som stegen dras fast i, eller något mindre?

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Dom var exak lika stora som stegen men nu efteråt fick jag reda på att det inte var så smart. När väl tyget är på plast så ska det även dit glasfiber och det gör att stegen inte längre får plats vilket isig ledde till en massa extra jobb med plastning från baksidan m.m. Ett tips är att göra de där plattorna ungefär 1cm längre och bredare (5mm extra på varje sida) så att glasfibret inte upptar slutstegets plats. SAMMA SAK gäller ringarna jag gjorde för högtalarna, även dom ska ha lite större diameter än högtalarna så glasfibret kan komma emellan tyget och högtalarna.

Angående slipjobbet jag lagt ner på det... alltså detta är mitt första lackjobb jag ger mig på så det har varit misstag på misstag och jag har fått lära mig en massa trix och knep för att få det bra. Tiden jag lagt ner på bitarna är enormt mycket mer än en erfaren plastare/slipare/lackare skulle lagt ner. Detta är en erfarenhet jag tar vidare till nästa projekt som kommer mest troligen gå extremt mycket bättre och snabbare.

260 Inlägg
17 februari 2009
Måste bara säga schysst brödrost! sån hade vi hemma förrut men den pajjade, perfekt med 4 mackor i en smäll smile

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Oscarr skrev:
Måste bara säga schysst brödrost! sån hade vi hemma förrut men den pajjade, perfekt med 4 mackor i en smäll smile

Detta är en sån där kommentar man inte förväntar sig att få på garaget...

304 Inlägg
17 februari 2009
Never say never :-)

I have my own race...

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Nu har jag slipat allt jag kan, dax för slipgrunden igen.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/574993_75ur4g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25883/574994_w0tmeo.jpg

Det finns fortfarande diverse stora porer men jag tänkte ta flera omgångar med filler tills jag är nöjd. Om någon vet av något bra spackel som "sista lager" innan slipgrund så tipsa gärna.

Det blir att slipa denna slipgrund och på med mera slipgrund sen tills det blir bra. Jag har bestämt mig för att söka upp en lackerare som fixa finished eftersom mitt garage är så skitigt och dammigt.

106 Inlägg
19 februari 2009
Sherlia skrev:
Dom var exak lika stora som stegen men nu efteråt fick jag reda på att det inte var så smart. När väl tyget är på plast så ska det även dit glasfiber och det gör att stegen inte längre får plats vilket isig ledde till en massa extra jobb med plastning från baksidan m.m. Ett tips är att göra de där plattorna ungefär 1cm längre och bredare (5mm extra på varje sida) så att glasfibret inte upptar slutstegets plats. SAMMA SAK gäller ringarna jag gjorde för högtalarna, även dom ska ha lite större diameter än högtalarna så glasfibret kan komma emellan tyget och högtalarna.

Angående slipjobbet jag lagt ner på det... alltså detta är mitt första lackjobb jag ger mig på så det har varit misstag på misstag och jag har fått lära mig en massa trix och knep för att få det bra. Tiden jag lagt ner på bitarna är enormt mycket mer än en erfaren plastare/slipare/lackare skulle lagt ner. Detta är en erfarenhet jag tar vidare till nästa projekt som kommer mest troligen gå extremt mycket bättre och snabbare.

tack tack tack.
ja, vi kapade stegplattorna och basringarna totalt 2cm större än stegens mått. lär funka bra. kommer nog inte se alltför konstigt ut heller.
förstår det med att allt går segare första gången. man känner det redan nu, skulle man göra om exakt det här så skulle det ta typ hälften så lång tid

got stance?
546 Inlägg
20 februari 2009
se till att det blir ett tjockt lager slipgrund, bättre att det rinner an att det blir "torrsprut" och använd minst 400 papper innan du lackerar nästa gång. Ser förövrigt väldigt bra ut, honda projekt är kul att följa!

夢の力

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
20 februari 2009
Trådstartare
joonte_ skrev:
se till att det blir ett tjockt lager slipgrund, bättre att det rinner an att det blir "torrsprut" och använd minst 400 papper innan du lackerar nästa gång. Ser förövrigt väldigt bra ut, honda projekt är kul att följa!

Jo jag körde 3 varv efter varandra. Jag spruta på ett extra varv ungefär 5min mellan gångerna för att slippa rinningar. Det blir nog att pusta allt med 600's papper nu och slänga på nått lager igen.  Btw, vilken skillnad mellan sprayburk och kompressor.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Update.
Orkar bara inte lägga upp några bilder idag eftersom de ser så lika ut de föregående.

Jag slipade allt med 280's sandpapper så det så jämt och fint ut och slängde på 2 varm med slipgrund. Nästa etap blir att finslipa allt och sen lämna in för lackering.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
22 februari 2009
Hörrö mannen.. hur blev Ängelögonen egentligen? Du har ju bara en bild på dom när du har en Diod inkopplad.. lyser det jämt runtom eller "slackar" ljuset i mitten?

Ont om hästkrafter är det gott om.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Sqweebz skrev:
Hörrö mannen.. hur blev Ängelögonen egentligen? Du har ju bara en bild på dom när du har en Diod inkopplad.. lyser det jämt runtom eller "slackar" ljuset i mitten?

Jag kopplade aldrig in dem i bilen. Kommer inte ihåg att ljuset blev sämre ner till. Din förra bild var bättre tongue

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
22 februari 2009
Åkaj! Ja det kan ju vara lite svårt att göra egna ängelögon.. tongue

Haha.. jag vet.. men jag är bra nog snyggare på denna bild! big_smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Sök