Nu är det dags för mitt första renovering/trim objekt
Målet med bygget är att ej hamna under 650 hk är ute efter bra tider på strippen
Mitt recept ser ut så här:
Botten:
CP kolvar EAGLE stakar Org Vev Planing borrning honing av blocket Ny oljepump ARP till hela botten Lacka blocket
Toppen:
Optimerade ventilsäten 1 mm oversize rostfria raceventiler Brons styrningar Brian Crower Ventilfjädrar och titan retainers Portning 5-lagers stålpackning org toppbult
Soppa Tändning:
Sprutet blir ett Vi-Pec PnP. med stora MAP sensorn för ladd över 1.5 bar. soppa systemet skall byggas om med mer pumpar och grövre ledningar. Spridare blir 1600 cc. det borde räcka gott och väl
Drivningen är redan iordning som tur är, men det kommer rivas för en extra inspection Lådan är Nyrenoverad och svetsad i jigg.
Det jag är osäker på nu är vilken turbo jag skall välja. vill välja rätt så jag slipper byta en gång senare. lika bra och bygga rejält på en gång så man slipper göra om och byta grejor.
Sen är jag även osäker på vem som skall göra jobben med toppen och blocket samt vem som skall sköta mappningsbiten.
Sponsorer kommer sökas till detta bygge. Bygget kommer underlättas med sådana med i leken
Garage är redan fixat och motorn kommer jag att jobba med i källaren i huset nära och bra till motorn.
SilverEye skrev: En fråga bara varför ska du köra med Original Toppbult?? ja skulle rekommendera att slänga dit ARP bult
Jo det är för jag har hört att ARP bulten har sträckt sig när man trimmat upp motorn rejält. De har laborerat fram o tillbaka med olika moment och sådant men inte lyckats. När de bytat till Org toppbultar så har det funkat utan problem .
så jag kör på den säkra sidan och använder bara org till toppen. resten får bli ARP
SilverEye skrev: En fråga bara varför ska du köra med Original Toppbult?? ja skulle rekommendera att slänga dit ARP bult
Jo det är för jag har hört att ARP bulten har sträckt sig när man trimmat upp motorn rejält. De har laborerat fram o tillbaka med olika moment och sådant men inte lyckats. När de bytat till Org toppbultar så har det funkat utan problem .
så jag kör på den säkra sidan och använder bara org till toppen. resten får bli ARP
Där ser man.. hade ja ingen aning om.. Funkar bra för mig i min förra evo fast dock körde ja bara 350hk du ska ju ha 300hk mer
SilverEye skrev: En fråga bara varför ska du köra med Original Toppbult?? ja skulle rekommendera att slänga dit ARP bult
Jo det är för jag har hört att ARP bulten har sträckt sig när man trimmat upp motorn rejält. De har laborerat fram o tillbaka med olika moment och sådant men inte lyckats. När de bytat till Org toppbultar så har det funkat utan problem .
så jag kör på den säkra sidan och använder bara org till toppen. resten får bli ARP
Där ser man.. hade ja ingen aning om.. Funkar bra för mig i min förra evo fast dock körde ja bara 350hk du ska ju ha 300hk mer
det blir några pållar mer lika brao va på säkra sidan så man slipper riva toppen en gång extra
Turbo, grenrör och wastegate är inhandlat och kommer levereras i helgen
stakar kommer beställas nu ikväll kolvar väntar jag med att köpa tills jag rivit motorn och ser hur cylinderloppen ser ut. kanske inte behöver borra upp cylindrarna.
Har skickat iväg ett mail till vårat lokala trim företag om lite prisuppgifter och annat.
Nu är julstressen över äntligen så nu kan man lägga ned tid till evo'n igen Jag var ledig över jul detta året så det var trevligt och fira med familjen nu. kom hem redan den 21:e så man hade lite tid och handla klappar.
Hoppas alla haft en trevlig jul med god mat och gott sällskap.
Inga större nyheter på evo sidan. har fått hem lite grejor nu
Har kommit hem: Turbo grenrör IC kitt
Har även fått tag på VAG spolar med nya kontaktstycken, ventilfjädrar och retainers, komplett paket med lager till hela motorn från ACL race, borttagningskitt för balansaxel.
Jag har även haft kontakt med det lokala trimföretaget. så jag har fått lite priser på motorjobb. skall även kontakta andra och se om man kan få bättre priser
Skall se i veckan om jag skall köra in bilen i garaget och börja riva eller om jag gör det efter nästa pass till sjöss.
det blev en kina kopia en T70. helt ny turbo med nya 360 lager och balanserad axel. köpte den för den var så billig och för att kolla hur lång livslängd dessa har. har hört både gott och ont om dessa
kommer bli en mer seriös turbo senare under byggets gång
härligt projekt, har precis börjat med samma sak med min jag tycker ändå att du ska satsa på ARP bult i toppen, det finns ju olika sorters ARP topp bult. Har du kollat på www.extremepsi.com ? det som brukar hända med arp bult är ju att man kan behöva efterdra dom efter första varmkörningen, annars så ska dom ju sitta ordentligt, eller så har man slarvat med momentdragning och inte smort in gängorna på bultarna då blir det fel moment och dom kan lossna..