Frågor angående Audi a4 1.8 turbo b5

DirektorIsaksson
7 december 2010 · 191 Inlägg

Hallå ja! Nu har jag gått o blivit ägare till en audi a4 1.8 turbo avant b5:) Bilen är en 96:a alltså o innan mig så va det en gubbe som ägde bilen så den e väldigt välskött! Min tanke va då en sänkning typ 60/40 sats 17" fälgar har jag redan sen tona rutorna o lite så här små pill:P Min tanke var även att bygga om avgassystemet lite o ställa upp laddrtrycket lite om möjligheten finns. Så nu e då min fråga laddtrycket e väl elektroniskt styrt på dessa oxå och kan jag ställa upp det själv eller måste jag chippa bilen? Det va väl det jag undrade n u Tack på förhand Mvh Rickard!

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
tonimakaroni
7 december 2010 · 747 Inlägg

Laddtrycket styrs elektronisk så bäst gör du att köpa mjukvara anpassad för det och inte hålla på "ful" trimma.

/ Toni Larsson
vw-mannen
7 december 2010 · 295 Inlägg

säger som tonim...

Volkswagen Golf II Turbo CS "Challenge Stradale Turbo" (1988)
DirektorIsaksson
7 december 2010 · 191 Inlägg

tonimakaroni skrev:
Laddtrycket styrs elektronisk så bäst gör du att köpa mjukvara anpassad för det och inte hålla på "ful" trimma.

Om man nu pillar med laddtrycket då s kommer bilen alltså gå som en påse med skit? Har du möjligtvis kanske nån anning om man läser in program varan i bilen eller om man löddar i det eller bara trycker dit det? Tack på förhand! smile

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
tonimakaroni
7 december 2010 · 747 Inlägg

Eftersom bilen var en 96a så har jag för mig att man löder in det, var väl strax efter årsskiftet 01-02 man började kunna tanka in det via diagnosuttaget.

/ Toni Larsson
DirektorIsaksson
7 december 2010 · 191 Inlägg

Okej man kanske ska skita i att trimma om man inte planerar att ha bilen ett tag framöver?

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
tonimakaroni
7 december 2010 · 747 Inlägg

Finns välkända firmor som gör det ganska billig nu till 1.8t motorerna, men som du säger så är det kanske inte värt om du inte vet att du ska ha den ett tag. För det andra så är det ganska stor skillnad just på dom motorerna efter just ormprogrammering, blir ett helt annat ork i motorn. Bäst gör du om du känner någon som åker med liknande bil eller ja 1.8t motorn och jämföra om den även har chippat sin.

Men just denna årstid gör det ingen större skillnad tycker jag om du skulle åka original om det var en A4 fwd då du ändå knappt får ner det i backen. Men det är min högst personliga åsikt!

/ Toni Larsson
alex_side Neerd
8 december 2010 · 1 596 Inlägg

tips är att göra som jag gjort med omegan:) skaffa en extra styrbox o ha en org o en chippad:)

Senast redigerat av alex_side (8 december 2010)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
astrakalle VVS-Montör
8 december 2010 · 231 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
Hallå ja! Nu har jag gått o blivit ägare till en audi a4 1.8 turbo avant b5:) Bilen är en 96:a alltså o innan mig så va det en gubbe som ägde bilen så den e väldigt välskött! Min tanke va då en sänkning typ 60/40 sats 17" fälgar har jag redan sen tona rutorna o lite så här små pill:P Min tanke var även att bygga om avgassystemet lite o ställa upp laddrtrycket lite om möjligheten finns. Så nu e då min fråga laddtrycket e väl elektroniskt styrt på dessa oxå och kan jag ställa upp det själv eller måste jag chippa bilen? Det va väl det jag undrade n u Tack på förhand Mvh Rickard!

Men du brosan, att du inte frågar Bilcentrum där du jobbar istället :9 måste ligga nåt gammalt chip där eller? :9 När kommer de bilder på bilen och när tar du bort traktorn från din sida? :9 ha de super mvh Kalle

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
DirektorIsaksson
8 december 2010 · 191 Inlägg

astrakalle skrev:

DirektorIsaksson skrev:
Hallå ja! Nu har jag gått o blivit ägare till en audi a4 1.8 turbo avant b5:) Bilen är en 96:a alltså o innan mig så va det en gubbe som ägde bilen så den e väldigt välskött! Min tanke va då en sänkning typ 60/40 sats 17" fälgar har jag redan sen tona rutorna o lite så här små pill:P Min tanke var även att bygga om avgassystemet lite o ställa upp laddrtrycket lite om möjligheten finns. Så nu e då min fråga laddtrycket e väl elektroniskt styrt på dessa oxå och kan jag ställa upp det själv eller måste jag chippa bilen? Det va väl det jag undrade n u Tack på förhand Mvh Rickard!

Men du brosan, att du inte frågar Bilcentrum där du jobbar istället :9 måste ligga nåt gammalt chip där eller? :9 När kommer de bilder på bilen och när tar du bort traktorn från din sida? :9 ha de super mvh Kalle

Jo men det va mitt i natten jag skrev detta:P ska höra på jobbet men tror dom säger detsamma:P

Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
astrakalle VVS-Montör
9 december 2010 · 231 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:

astrakalle skrev:

DirektorIsaksson skrev:
Hallå ja! Nu har jag gått o blivit ägare till en audi a4 1.8 turbo avant b5:) Bilen är en 96:a alltså o innan mig så va det en gubbe som ägde bilen så den e väldigt välskött! Min tanke va då en sänkning typ 60/40 sats 17" fälgar har jag redan sen tona rutorna o lite så här små pill:P Min tanke var även att bygga om avgassystemet lite o ställa upp laddrtrycket lite om möjligheten finns. Så nu e då min fråga laddtrycket e väl elektroniskt styrt på dessa oxå och kan jag ställa upp det själv eller måste jag chippa bilen? Det va väl det jag undrade n u Tack på förhand Mvh Rickard!

Men du brosan, att du inte frågar Bilcentrum där du jobbar istället :9 måste ligga nåt gammalt chip där eller? :9 När kommer de bilder på bilen och när tar du bort traktorn från din sida? :9 ha de super mvh Kalle

Jo men det va mitt i natten jag skrev detta:P ska höra på jobbet men tror dom säger detsamma:P

ok ok haha fan gör du uppe mitt i natten? gå och lägg dig istället så du orkar med jobbet ! ok ok men fråga kan man ju :9

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang