Nollställa styrbox. volvo v40

tankah
9 december 2010 · 23 Inlägg

Tjena grabbar! smile

Det är så här att styrboxen har gått sönder i min lilla bil. Och har beställt en ny och har den hemma. Och den är inte nollställd från den gamla bilen. Hur skall jag gå till väga? Kan jag lämna in bara styrboxen eller måste jag ta med hela bilen till verkstaden? Eller kan man nollställa den själv? Och är det bara volvo som kan göra det? smile

Tack på förhand.

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Drar du ut säkringen så får den nya värden gällande bensinen och lite andra små grejer.

Du kan även ta bort minuspolen och låta den stå i 30 minuter ungefär.

Senast redigerat av anhest (10 december 2010)

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
torpis Forummoderator
10 december 2010 · 10 576 Inlägg

tankah skrev:
Tjena grabbar! smile

Det är så här att styrboxen har gått sönder i min lilla bil. Och har beställt en ny och har den hemma. Och den är inte nollställd från den gamla bilen. Hur skall jag gå till väga? Kan jag lämna in bara styrboxen eller måste jag ta med hela bilen till verkstaden? Eller kan man nollställa den själv? Och är det bara volvo som kan göra det? smile

Tack på förhand.

Styrboxen är ihopgift med bilens imobilizer. byter du styrbox behöver du alltså även imobilizer, nyckel och följdaktligen tändningslås (och övriga lås) från SAMMA donatorbil.

Säljer någon dig en lös styrbox till en S40 så är du lurad om du inte har kontakt med en chipfirma som är DUKTIG NOG att hitta alla startkoder i chippet och lyfta över dessa till din "nya" box.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Revotech Pedal To The Metal
10 december 2010 · 750 Inlägg

anhest skrev:
Drar du ut säkringen så får den nya värden gällande bensinen och lite andra små grejer.

Du kan även ta bort minuspolen och låta den stå i 30 minuter ungefär.

Aaa fast om han har den på skrivbordet och han köpt den löst så har nog ström legat av ett tag. Dessutom så tar man bara bort adaption och felkoder..

Alltså det är som torpis säger angående Immobilizer. Fast det är ju inte så svårt att gifta in en box.. Går ju via ex. TECH II eller ett progeam på datorn och ECUn på skrivbordet...

Är ju inte så att man maniskt måste leta i Hexeditor... Utan i exempelvis T Suitarna finns ju ett verktyg så man giftar in direkt. Det fodrar dock att man läser ur immo koder VIN nr mm ur den gamla boxen. Vilken kan bli svårt om den är total Tot (Död)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
torpis Forummoderator
10 december 2010 · 10 576 Inlägg

Revotech skrev:
Fast det är ju inte så svårt att gifta in en box.. Går ju via ex. TECH II eller ett progeam på datorn och ECUn på skrivbordet...

Generellt eller s40s siemens sprut specifikt?  man måste ju surfa hexkod för att ens chippa en S40 tongue

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Revotech Pedal To The Metal
10 december 2010 · 750 Inlägg

torpis skrev:

Revotech skrev:
Fast det är ju inte så svårt att gifta in en box.. Går ju via ex. TECH II eller ett progeam på datorn och ECUn på skrivbordet...

Generellt eller s40s siemens sprut specifikt?  man måste ju surfa hexkod för att ens chippa en S40 tongue

Njaa men med ett motsvarande TECH II så ska det ju inte vara några problem på S40 heller väl..

Kör inte S40 med någon form av motronic??

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Saab 9-5 Vector "ChriMa Dragbil" (2003)
torpis Forummoderator
10 december 2010 · 10 576 Inlägg

Revotech skrev:
Kör inte S40 med någon form av motronic??

nope och det är där de flesta är rökta tyvärr...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Revotech Pedal To The Metal
10 december 2010 · 750 Inlägg

torpis skrev:

Revotech skrev:
Kör inte S40 med någon form av motronic??

nope och det är där de flesta är rökta tyvärr...

Ok.. i see. I see.. Meeenee.. De måste man ju kunna hitta relativt snabbt tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang