Turbokoverera Peugeot 206 RC ?

sportluft
9 december 2010 ·

Tjena ! Har stora planer nu till att kovertera om min Peugeot 206 RC till turbo.

Hade tänkt att köpa :

Grenrör från 207 RCT
Intercooler
DO88 slangar
Oljekyl till motorn , turbon
13G turbo från en Volvo 850 T5 import ! ( Eftersom det är 210hk motorn original wg )
Mappning och chip
Dumpventil

Men frågan är om någon vet va stakarna klarar av ? Det är det som är frågan hur mycket man vågar ladda osv, detta kommer bli ett stort och nogrant projekt !

Tips, synpunkter osv är välkomna smile Ju mer som tipsar och funderar och förklarar ju roligare smile Mvh robbin synnergren

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Av det jag läst så ser det ut som att du satsar på mer än 220hk, och du måste du byta stakar eftersom ew motorn inte orkar mer.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Det håller jag med om smile Tror jag har hittat rätt kitt för min pegga http://www.dp-engineering.nl/EN/product … _compo.php

men frågan är vilken motorbetäckning jag har ? tongue

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Eftersom din har 16v 2.0 skulle jag tro att du har EW men det får du nog kolla upp innan du börjar pilla i motorn, kittet du länkade såg riktigt bra ut. Här har du en med likadan bil som har turbokonverterat: http://www.dp-engineering.nl/EN/project … _turbo.php

Hittade även detta.

Car: Peugeot 206 RC
Engine: 1997 cc 16v (EW10J4S)

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Tackar, jo det är den jag fick inspiration ifrån, så tackar för motor betäckningen, men frågan är bara hur jag hittar oljereturen och så tongue hehe ...

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Inga problem!

Oljereturen får du nog leta efter själv eftersom jag har ingen aning vart den sitter på din bil, lyckta till med ditt turbokonverterande och hoppas inget smäller haha.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Hehe nej då smile köper mig en pysventil så stänger den helt så den inte stressar motorn något smile Men oljereturen kan inte vara så svårt, tänker mest på vevhusventilationen hur man gör med den ? tongue

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Vad äre du vill göra med den? Lägre vevhustryck eller?

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Jag vet inte tongue Tror jag bara sätter ett litet filter där på , det funkar la om ? tongue

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Tror du måste göra mer än så faktiskt, hur bra är du på att meka med bilar? Då det finns olika alternativ till bätte vevhusventilation, vissa krångligare andra lättare..

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Jag är duktig men detta är värre steg inom bygga om, jadu vill ju helst ha det bästa smile

anhest
10 december 2010 · 94 Inlägg

Hittade detta på ett forum, kan vara intressant att läsa!

Min personliga åsikt är att för 99% av fallen så funkar det utmärkt med en helt vanlig PVC-ventil som drar gaserna med begränsat flöde ur vevhuset efter nån form av baffling eller catchtank som skiljer av oljan. Och att det sitter en andra anslutning som drar in färskgaser i vevhuset via antingen ett enkelt litet filter, typ "moppe-bränslefilter", eller kanske en mer sofistikerad catchtank.
Detta funkar även vid höga effektuttag.

Att bara ha PVC-ventilen, är inte att rekommendera, då det försämrar kylningen och ger mer koncentrerade vevhusgaser att förbränna.

Att bara ha catchtank, utan att något cirkulerar gaserna, är inte helt smart. Men det fungerar någorlunda. Avgasvärdena brukar klart höga, och man bör investera i lite bättre olja och kanske en större oljekylare.

Att använda avgaspulserna för att evakuera/ventilera vevhuset är riktigt fiffigt.
Men nackdelarna är t.ex:
Extra syretillskott till avgaserna = samma effekt som hos en skärbrännare.
Kan ge konstiga effekter i avgasröret om det kommer in större mängder olja i avgasröret. Fast rök och eld är ju häftigt. 

Sen kan man använda en luftpump driven av remmen, eller till och med en elmotor, och trycka in färkgaser i vevhuset, och låta överskottet gå in i motorn. En tveksam, komplicerad lösning med massor av möjligheter till krångel. Förutom huvudvärken att konstruera skiten om den inte satt på bilen från början. Besiktiga? Glöm det. Lika döfött som att besikta en bil med vevhusventilationen i avgasröret. (Om man inte kan gömma det på ett snyggt sätt  )

Undvik helst att ansluta vevhusventilation före en turbo. Kommer det in oljeskvättar den vägen så är det en tuff utmaning för turbon som ju roterar med 80000-300000 rpm beroende på modell, och som släpper delar av impellerbladen för nåt så lite som en liten korksmula liten som udden på en tändsticka. Och om man ansluter vevhusventilation före turbon, så får man in stora mängder oljedimma i motorn på fulllast, vilket är rena döden för oktankänsliga motorer. Det är inte PVC-ventilens anslutning till insuget som är boven i dramat, utan den andra anslutningen som går in i insuget före turbon.

När volvo inte längre fick ansluta vevhusventilationen tidigt i luftfiltret, så att överskottsoljan droppade ut genom bottenventilerna på filterboxen (700), utan måste ansluta på ingasröret så insåg man att det var praktiskt med en liten avstängningsventil som stängde denna anslutning när turbon laddade, (900).

Mega-super-duper-lösningen är att bygga om till torrsump, och få bättre oljekylning, vattenavskiljare och kontrollerat vevhusvaccum på köpet. Men "köpet" är dyrt och krångligt att bygga.

Minst krångel, men med potentiellt besiktningsproblem är att montera en catchtank som ansluter motorn på två ställen, på ett sånt sätt att pulsationerna i motorn cirkulerar luften genom catchtanken och ventilerar ut genom ett litet filter.

Näst minst krångel, och som är klockrent i besiktningen, är att skaffa sig en liten PVC-ventil från nån japs-bil på skroten. Ansluta den till ventilkåpan efter lite baffling eller via en catch-tank, och sen in i insuget. Och sen ett luftfilter på en andra anslutning i vevhuset, alternativt en längre slang ner i en flaska.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
sportluft
10 december 2010 ·

Tackar big_smile

darkwizard Fordonstekniker
10 december 2010 · 1 740 Inlägg

Kan meddela att du har en motor som heter RFK, så inga av dom kitten som finns där kommer passa.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
sportluft
10 december 2010 ·

Konstigt då att det kittet passar ? har snackat med dp engineering wink

Frilllan
19 februari 2011 · 18 Inlägg

Fan jag är oxå lite sugen på att turbo konvertera.. har du kollat va dom ska ha för att göra hela skiten. jobb och alla delar som behövs?

sportluft
19 februari 2011 ·

Frilllan skrev:
Fan jag är oxå lite sugen på att turbo konvertera.. har du kollat va dom ska ha för att göra hela skiten. jobb och alla delar som behövs?

Det är lite jobb som sagt tongue

http://www.dp-engineering.nl/EN/product … _compo.php där har du ett turbo kit till rc och gti motorerna smile

Frilllan
19 februari 2011 · 18 Inlägg

Aa det är ju det, frågan är om det ät värt pengarna tongue
har kollat där rätt mycke. vore ju snygg med lite mer mos i bilen.

sportluft
19 februari 2011 ·

Håller med till tusen, men allt är ju inte gratis som sagt tongue

Frilllan
19 februari 2011 · 18 Inlägg

näe de är ju inte det.
Har du sett denna:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Supercha … 130wt_1165

det kan ju inte bli nån bättre effekt av den ? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang