Bensinen på Jet, är det bra soppa?

doitfast Ratthållare på E4
10 december 2010 · 165 Inlägg

Hej på er alla.

Jag har fått höra att bensinen på Jet inte skulle förbrännas helt inne i motorn
och ligga kvar och "skräpa" stämmer detta? Jag kolla lite på nätet men jag hittade inget.
Om det är nån som vet nått mer om detta?

Mvh

Är livet värt att liva utan bil??
ironhead volvoraggare
10 december 2010 · 4 776 Inlägg

totalt skitsnack var du än tankar så är bensinen den samma

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Evo-lappen
10 december 2010 · 88 Inlägg

Jag har kört på jet soppa i över tio år snart. Den fungerar lika bra som annan soppa ..

Slash Saabifierad
10 december 2010 · 2 026 Inlägg

Jag skulle akta mig för Jetsoppa, man hör ju på namnet att det hör till jetflyg och inte bilmotorer roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
kenny_crx
10 december 2010 · 836 Inlägg

haha detta var det dummaste jag hört på länge smile varför skulle jets bensin vara sämre? om den hade kostat 5 kronor litern så hade vi nog kunnat börja diskutera det hela smile jag kör JETs bensin i min skyline och har kört med jets bensin i 6 år eller nåt smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
drazen_gti
10 december 2010 · 807 Inlägg

när jag hade CTRen så trodde jag mig märka skillnad mellan jets och OKs 98oktan. Tror att hjärnan spelade mig en liten spratt:)

I'd rather die like a man, than live like a coward
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 december 2010 · 3 404 Inlägg

Tankar på Jet lite då och då och upplever ingen märkbar skillnad från t.ex. Ok eller Staoil och oljan har sett bra ut

Senast redigerat av TenZer (10 december 2010)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
torpis Forummoderator
10 december 2010 · 10 572 Inlägg

ironhead skrev:
totalt skitsnack var du än tankar så är bensinen den samma

Det är den inte, ta exempelvis Shell V-power som inte är samma. Däremot kan jag inte svara på om JETs soppa är bättre/sämmre än andra bolags bränslen, men att det mycket väl kan skilja är det inget snack om.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
drazen_gti
10 december 2010 · 807 Inlägg

torpis skrev:

ironhead skrev:
totalt skitsnack var du än tankar så är bensinen den samma

Det är den inte, ta exempelvis Shell V-power som inte är samma. Däremot kan jag inte svara på om JETs soppa är bättre/sämmre än andra bolags bränslen, men att det mycket väl kan skilja är det inget snack om.

tror vi pratar om 95, 96 och 98 här, inte v-power...

I'd rather die like a man, than live like a coward
gamlingen
10 december 2010 · 5 198 Inlägg

Det är nog mera hjärnspöken..har aldrig haft problem med Jet.. däremot av  preem skar soppa pumpen ..otur eller skit soppa ?  tja... bra fråga.. 99% otur...

gamlingen
10 december 2010 · 5 198 Inlägg

torpis skrev:

ironhead skrev:
totalt skitsnack var du än tankar så är bensinen den samma

Det är den inte, ta exempelvis Shell V-power som inte är samma. Däremot kan jag inte svara på om JETs soppa är bättre/sämmre än andra bolags bränslen, men att det mycket väl kan skilja är det inget snack om.

Jämföra v-power med 95-98,,, är som jämföra äpplen med päron. SKa det jämföras så jämför 95-95   98-98... diesel-diesel..

Senast redigerat av gamlingen (10 december 2010)

fredde_petermann
10 december 2010 · 233 Inlägg

vad skiljer v-powern med vanlig 95 då gör den någon effekt på en orginal bil?

Audi frälst
Dirq
10 december 2010 · 305 Inlägg

haha läs ditt eget inlägg igen när du nyktrat till i morgon, och fundera igenom såna här tankar själv innan du skriver det på ett forum nästa gång.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Powerman Japan Quality
10 december 2010 · 670 Inlägg

Skulle det levereras sämre bensin till Jet då. Aldrig märkt någon skillnad om jag fyllt på OK/Q8, Shell, ST1 eller Jet. Det låter som en skröna tycker jag smile

Senast redigerat av Powerman (10 december 2010)

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
PoulZen
10 december 2010 · 772 Inlägg

fredde_petermann skrev:
vad skiljer v-powern med vanlig 95 då gör den någon effekt på en orginal bil?

Oktantalet skiljer, alltså hurvida bensinen tål tryck och temperatur. I en motor där det blir för högt tryck och temperatur så antänds bensinen för tidigt, vilket resulterar i knackning.
Och om bensinen tål mer tryck och temperatur så förbränns den rätt och mer effektivt, vilket resulterar i lite högre verkningsgrad och högre effekt.
V-power har ett oktantal på 99, vilket gör att den tål mer tryck och temperatur.

PoulZen
10 december 2010 · 772 Inlägg

Att Jet har sämre bensin skulle jag inte kunna tänka mig.
Däremot har den kanske mer Etanol eller Metanol i blandad vilket kan göra att den inte förbränns lika bra. Men skillnaden måste vara ytterst minimal.
För att få sälja bensin så får den max innehålla 5% Etanol eller 3% Metanol, kanske utnyttjar Jet det, medans andra bolag har lite mindre Etanol i, vad vet jag.
Men det går nog knappt ens att mäta effektförlust på.

drazen_gti
10 december 2010 · 807 Inlägg

fredde_petermann skrev:
vad skiljer v-powern med vanlig 95 då gör den någon effekt på en orginal bil?

http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg

I'd rather die like a man, than live like a coward
JimpeBoy
10 december 2010 · 529 Inlägg

Jag kan med 99% säkerhet lova att det är samma soppa på alla mackar. Nu vet jag inte hur det är där du/ni bor men här i Umeå så finns det bara en oljedepå som levererar till alla märken i hela Västerbotten dvs Preem, Statoil, OKQ8 m.m Alla lastbilar oavsett märke lastar där så här är det ingen skillnad på bensin och dieseln. Det som kan skilja däremot är hur mkt vatten som respektive mack har i sina tankar.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
PoulZen
10 december 2010 · 772 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Jag kan med 99% säkerhet lova att det är samma soppa på alla mackar. Nu vet jag inte hur det är där du/ni bor men här i Umeå så finns det bara en oljedepå som levererar till alla märken i hela Västerbotten dvs Preem, Statoil, OKQ8 m.m Alla lastbilar oavsett märke lastar där så här är det ingen skillnad på bensin och dieseln. Det som kan skilja däremot är hur mkt vatten som respektive mack har i sina tankar.

Vatten?

Evo-lappen
10 december 2010 · 88 Inlägg

JimpeBoy skrev:
Jag kan med 99% säkerhet lova att det är samma soppa på alla mackar. Nu vet jag inte hur det är där du/ni bor men här i Umeå så finns det bara en oljedepå som levererar till alla märken i hela Västerbotten dvs Preem, Statoil, OKQ8 m.m Alla lastbilar oavsett märke lastar där så här är det ingen skillnad på bensin och dieseln. Det som kan skilja däremot är hur mkt vatten som respektive mack har i sina tankar.

då har jag säkert mött dig !! lastar i holmsund själv OT

Det har jag sett med.. Endast en depå. .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang