3M carbon vinyl

sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

hejsan har funderat på det där nya carbon 3M vinylen, fråga  1 är den slittålig ? , 2 klarar den av värme ? tex motorkåpa, har den något sorts uv skydd eller bleks den av solen ?
vet inte om det redan finns en tråd om detta men jag hittade ej roll men om det är så så får man linka till den och ta bort denna cool
men e tacksam för alla svar tongue

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
Cupra_
11 december 2010 ·

Alltså det är ju en plastfilm, så den är blir ju repig/ful med tiden. Dock klarar den sig bättre än en dekal tycker jag iaf. Värme till viss del, då man monterar den med hjälp av varmluftspistol, dock skulle jag inte våga sätta den på en metalldel i motorrummet. Allting bleks, bara en tidsfråga, dock verkar 3m hålla rätt bra då den är matt från början..

Dirq
11 december 2010 · 305 Inlägg

vart får man tag på sådan då?
3m brukar väll gör bra saker vad det gäller klister saker.

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Cupra_
11 december 2010 ·

Bjarud.se har bl.a... Annars får du nog vända dig till reklamfirmor, men de lär ju vilja att du köper en hel rulle och det är DYRT..

torpis Forummoderator
11 december 2010 · 10 572 Inlägg

Jag försökte få min motorhuv folierad med 3M kolfiberfilmen men firman vägrade. Den håller inte i längden sa dem.  Borde ligga något i det eftersom jag stod och viftade med pengar men de vägrade :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cupra_
11 december 2010 ·

torpis skrev:
Jag försökte få min motorhuv folierad med 3M kolfiberfilmen men firman vägrade. Den håller inte i längden sa dem.  Borde ligga något i det eftersom jag stod och viftade med pengar men de vägrade :-P

Vi har ju en del folierade bilar på jobbet och nog håller det, tills man får stenskott iaf..  Felet är väl att man får några stenskott som drar hål i filmen, sen går man på med högtryck och vips så har du ett stort hål. Sen kanske det bara håller 1-ett par år beroende på hur mkt du använder bilen och om du kör vintertid.. Men det går.

torpis Forummoderator
11 december 2010 · 10 572 Inlägg

Deception skrev:

torpis skrev:
Jag försökte få min motorhuv folierad med 3M kolfiberfilmen men firman vägrade. Den håller inte i längden sa dem.  Borde ligga något i det eftersom jag stod och viftade med pengar men de vägrade :-P

Vi har ju en del folierade bilar på jobbet och nog håller det, tills man får stenskott iaf..  Felet är väl att man får några stenskott som drar hål i filmen, sen går man på med högtryck och vips så har du ett stort hål. Sen kanske det bara håller 1-ett par år beroende på hur mkt du använder bilen och om du kör vintertid.. Men det går.

detta handlade om just kolfiberfilmen som enligt uppgift skulle vara ett markant sämmre val

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Cupra_
11 december 2010 ·

Ja jo det förstod jag mycket väl att du menade.. Men som sagt, JAG tycker att den håller ungefär lika bra som all annan film. Du har ju diverse filmer på youtube där de använder just 3M Di-noc carbon på huvar så det kan ju inte vara allt för risig kvalité heller.. Jag tror mer att det blir fult snabbt vid stenskott som jag sa, och att det kan vara lite halvknepigt att montera snyggt över skarpa kanter det vet jag redan, men annars ser jag inga problem med den.

sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

tack för svaren smile jag skall nog bara ha det inne i bilen på några lister osv så där borde det göra sitt då wink

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

Dirq skrev:
vart får man tag på sådan då?
3m brukar väll gör bra saker vad det gäller klister saker.

du kan ju kolla med mindre privat bil "tuning" butiker kan vara att dom har ... wink

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
FormulaRed
11 december 2010 · 47 Inlägg

Gjort ganska mkt detaljer i min bil med denna redan förra sommaren och nej - den är inte ett dugg värmetålig.
Den vill gärna räta ut sig så fort den blir uppvärmd. Det släppte överallt när bilen stod i solen några timmar.

På relativt platta och lätt krökta ytor funkar den nog bra, men så fort det kräver lite mer sträckning, så orkar inte limmet hålla kvar filmen om den blir varm.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Cupra_
11 december 2010 ·

Skumt, funkar bra på stereoramar för mig iaf.. Men å andra sidan har jag inte sträckte den direkt heller..

sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

FormulaRed skrev:
Gjort ganska mkt detaljer i min bil med denna redan förra sommaren och nej - den är inte ett dugg värmetålig.
Den vill gärna räta ut sig så fort den blir uppvärmd. Det släppte överallt när bilen stod i solen några timmar.

På relativt platta och lätt krökta ytor funkar den nog bra, men så fort det kräver lite mer sträckning, så orkar inte limmet hålla kvar filmen om den blir varm.

hmm lät ju inte så bra det ... men fast bilen blir varm i solen och  inne så håller det då typ lister och paneler med lite stretch? big_smile det är ju inte direkt kontakt med sol tongue

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
torpis Forummoderator
11 december 2010 · 10 572 Inlägg

sebbe188 skrev:
hmm lät ju inte så bra det ... men fast bilen blir varm i solen och  inne så håller det då typ lister och paneler med lite stretch? big_smile det är ju inte direkt kontakt med sol tongue

vill man veta säkert så får man prova helt enkelt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
FormulaRed
11 december 2010 · 47 Inlägg

sebbe188 skrev:

FormulaRed skrev:
Gjort ganska mkt detaljer i min bil med denna redan förra sommaren och nej - den är inte ett dugg värmetålig.
Den vill gärna räta ut sig så fort den blir uppvärmd. Det släppte överallt när bilen stod i solen några timmar.

På relativt platta och lätt krökta ytor funkar den nog bra, men så fort det kräver lite mer sträckning, så orkar inte limmet hålla kvar filmen om den blir varm.

hmm lät ju inte så bra det ... men fast bilen blir varm i solen och  inne så håller det då typ lister och paneler med lite stretch? big_smile det är ju inte direkt kontakt med sol tongue

Konvexa ytor funkar rätt bra om man tar lite extra material och fäster ordentligt på "baksidan" av det du draperar.
Riktigt konkava (skålformade) ytor där du måste värma och sträcka filmen och den inte hållas fast av mer än limmet är bara att glömma - det släpper direkt om det blir varmt.

Nu kan jag tillägga att jag snålade och inte använde 3M's primer på ytan innan applicering. Det kanske hade räddat upp det.

nsx.forum24.se - Svenska NSX-Registret
Honda Accord CU2 "2.0 Executive" (2008)
Honda NSX "Hamann Edition" (1992)
sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

FormulaRed skrev:

sebbe188 skrev:

FormulaRed skrev:
Gjort ganska mkt detaljer i min bil med denna redan förra sommaren och nej - den är inte ett dugg värmetålig.
Den vill gärna räta ut sig så fort den blir uppvärmd. Det släppte överallt när bilen stod i solen några timmar.

På relativt platta och lätt krökta ytor funkar den nog bra, men så fort det kräver lite mer sträckning, så orkar inte limmet hålla kvar filmen om den blir varm.

hmm lät ju inte så bra det ... men fast bilen blir varm i solen och  inne så håller det då typ lister och paneler med lite stretch? big_smile det är ju inte direkt kontakt med sol tongue

Konvexa ytor funkar rätt bra om man tar lite extra material och fäster ordentligt på "baksidan" av det du draperar.
Riktigt konkava (skålformade) ytor där du måste värma och sträcka filmen och den inte hållas fast av mer än limmet är bara att glömma - det släpper direkt om det blir varmt.

Nu kan jag tillägga att jag snålade och inte använde 3M's primer på ytan innan applicering. Det kanske hade räddat upp det.

jo nå det tål prövas wink kan man fästa det på baksidan med tex smältlim ?

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
Cupra_
11 december 2010 ·

allt går om man vill men känns som det kommer bli knöligt under då...

Way
11 december 2010 · 298 Inlägg

sebbe188 skrev:
tack för svaren smile jag skall nog bara ha det inne i bilen på några lister osv så där borde det göra sitt då wink

Om du enbart skall drapera inuti bilen så tycker jag du ska kika på mina bilder. Om du tycker de ser bra ut kan jag berätta vart man köper betydligt billigare än 3M men med minst lika bra utseende smile
(jag har det även på b-stolparna utanpå bilen vilket funkar kanon)

Projekt ClubJDM
"I reject your reality and substitute my own." - Adam Savage
sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

Way skrev:

sebbe188 skrev:
tack för svaren smile jag skall nog bara ha det inne i bilen på några lister osv så där borde det göra sitt då wink

Om du enbart skall drapera inuti bilen så tycker jag du ska kika på mina bilder. Om du tycker de ser bra ut kan jag berätta vart man köper betydligt billigare än 3M men med minst lika bra utseende smile
(jag har det även på b-stolparna utanpå bilen vilket funkar kanon)

jag ser ingen skilnad på 3M och det du har wink men ser mycket bra ut och gillar bilen skarpt smile varifrån är det köpt

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
sebbe188
11 december 2010 · 345 Inlägg

men om det dyker upp några nätsidor var man kan köpa det lite billigare så e det bara att lägga upp linken wink

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang