Volvo 940 turbo orklös

Maloo
12 december 2010 · 19 Inlägg

tja

har bytt vattenpump och sedan när jag skulle åka hem är den helt orklös. har kollat luftslangar men alla sitter fast. nån som har någon idee om vad det kan vara? tacksam för alla svar=)

TireSlayer Tvivlare
12 december 2010 · 2 266 Inlägg

Kolla wastegate-staget! Väldigt vanligt att dom hoppar av smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Maloo
13 december 2010 · 19 Inlägg

okej ska kolla=) tack så mkt=)

Dagge88
13 december 2010 · 629 Inlägg

Japp, har du laddtrycksmätare?
Isånnafall kolla om den laddar som den ska.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Maloo
13 december 2010 · 19 Inlägg

har ingen laddtrycksmätare men den satt där den skulle=/ prövar att ta bort plusen så man nollar systemet, har hört att man kan göra så. ska la byta bränslefilter med men sen är det slut på ideer från min sida.

Dagge88
13 december 2010 · 629 Inlägg

När skedde det?
Över en natt eller?

eller var den så när du köpte den, etc

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
TireSlayer Tvivlare
13 december 2010 · 2 266 Inlägg

Maloo skrev:
har ingen laddtrycksmätare men den satt där den skulle=/ prövar att ta bort plusen så man nollar systemet, har hört att man kan göra så. ska la byta bränslefilter med men sen är det slut på ideer från min sida.

Kolla luftfiltrer också, o blås rent de lite om du inte byter de. Se över tänddelarna också.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
Maloo
13 december 2010 · 19 Inlägg

Det hände över natten,hissa upp den fram och stod så över natten när jag bytte vattenpump, därför tänkte jag om nån skit runnit i tanken å sen te filtret. tänddelar byte jag i septemper i år så borde inte vara något där. kan ju vara en bra ideé att blåsa rent lite kanske=)hoppas det är filtret och inget annat för det börjar tryta i kassen innan jul=D

Dagge88
13 december 2010 · 629 Inlägg

Svårt o tro att det är luftfilter om det vart över en natt.

Hackar den eller beter sig dumt på nått annat sätt förutom att den är slö?

lättaste vore nästan om du lånade en laddtrycksmätare av någon / köpte en, och koppla in den lite snabbt för att se om du får något laddtryck överhuvudtaget.
Har du pystrimmat bilen?

Men skriv om det hjälpte med byte av soppafilter, lätt ingrepp och billigt iallafall smile

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Maloo
14 december 2010 · 19 Inlägg

närå den går bra bara att det inte är nån ork och det hjälpte inte att byta bränslefiltret eller att göra rent luftfiltret. Ska sticka iväg imorgon och handla en laddmätare plus ny lambasond.det sitter någon lugtslan på washgaten med en t-koppling som har suttit där sen jag köpte den. hoppas att ja får nått resultat imorgon=)

Dagge88
14 december 2010 · 629 Inlägg

Innan du köper ny lambdasond, mät på den för att kolla så den funkar.

Du mäter på den svarta kabeln och den skall pendla mellan 0.2-0.8 volt på tomgång om den är hel.
Står den still på 0.5 tex, är den trasig.

Laddmätare kommer hjälpa till i felsökningen som fan, märks om du får rätt laddtryck eller ej:).

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Maloo
18 december 2010 · 19 Inlägg

nu har jag inhandlat en laddmätare som jag koppla in på insuget och när bilen står på tomgång visar mätaren 0,2 under nollan.(den på mekonomen)om jag gasar lite kommer den upp till nollan och håller jag i kommer den upp mer. vet faktist inte hur en sån mätare ska betesig? undrar även om washgate staget ska röra sig när man gasar eller måste man varva bilen mkt. pröva att sätta i lite tryckluft och då rör sig staget. har ej kört med bilen och mätaren, måste man det för att få rätt värden lr kan man bara stå still?

Dagge88
18 december 2010 · 629 Inlägg

0.2 på tomgång (vacuum alltså) låter väldigt högt , hade 0.7 på min förra på tomgång.

Kolla vacuumslangar osv, se om dom är spruckna osv.
Testa attt kör en sväng och kolla hur mycket laddtrycket den går upp i som max när  du drar på fullgas.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Maloo
23 december 2010 · 19 Inlägg

äntligen hittat vad som var felet=) kabeln till tempgivaren var skadat nästan av. jobbigt när det var ett så litet fel men får la se det som en service:Dtack för alla tips:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang