Mercedes A klass eller Alfa Romeo 147

tayno
12 december 2010 · 5 Inlägg

hade tänkt mig en halv kombi runt 30 och kollat på Alfa Romeo 147  och mercedes a klass vad är för och nackdelar med dessa finns de bättre alternativ? kom med många synpunkter

anhest
12 december 2010 · 94 Inlägg

Jag skulle nog tagit Alfan 100 gånger om, bättre motor, underbar inredning och helt enkelt en snyggare bil.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
tayno
12 december 2010 · 5 Inlägg

okej tack smile

tayno
12 december 2010 · 5 Inlägg

andra synpunkter ? smile

Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Alfa, Alfa, ALFA!

Ta det från en före detta A-klass ägare som valde bort 147 i tron av att en Mercedes skull vara mer driftsäker, A-klass är en väldigt praktisk och bra bil men helt värdelös att köra aktivt* och håller inte bättre kvalité än vad Alfa Romeo gör. Tvärt om, förvänta dig mer rost och småfel om du köper en MB W168.

Är du ute efter en praktisk och smidig bil, köp en A-klass. Alfa är rejält mycket roligare att köra, har en helt annan "magi" men är inte hälften så smidig, inte praktisk någonstans och inte lika säker.

Alfa har rätt dyr service men bland annat ett kamremsbyte med tätt intervall, MB är billig i service men vissa reperationer kostar skjortan. Alfa bör ev. dra lite mer bensin (körglad bil...) men kommer garanterat kosta mer att försäkra, den är även större, tyngre och bör kosta mer i skatt. Men en gissning är liknande ägandekostnader.

Så som sagt, behöver du ingen praktisk bil tycker jag du skall köpa dig en Alfa Romeo. smile

*Förtydligande; A-klass är småstötig i låg fart men i övrigt bekväm och mycket stadig. Bättre än många större bilar, vilket är imponerande av en 3.5m lång småbil. Men det rycker rejält i ratten om man gasar på, man har ingen vägkänsla och även om modellen svänger hyggligt på grund av storleken och hjulen i hörnen så lägger sig antisladdsystemet konstant i. Detta går inte att stänga av, man tröttnar alltså snabbt på att pressa modellen för nöjes skull.

Senast redigerat av Rquired (12 december 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
anhest
12 december 2010 · 94 Inlägg

Hittade detta på ett forum.

Ifylld service bok?
Kamrem bytt vart 3:e år eller var 6.000mil?
Kamremsbyte inkluderat spännare, balansrem och löprulle kostar från 6000kr och uppåt beroende på var i landet du befinner dig.
Kamtidsvariatorn kan börja föra oljud, då låter den som en diesel vid uppstart. Bytes i samband med kamremsbytet och kostar om jag inte missminner mig en styv tusing.
Övre länkarmar, blir ofta glapp i spindelleden och tyvärr måste man byta hela länkarmen. Kostar ca: 600:- styck/länkarm. Busenkelt att själv byta.
Airbaglampan. Kontaktdonet under stolarna håller ofta undermålig kvalitet. Du kan bygla den själv, men koppla givetvis ur batteriet innan.
Håll koll på oljan! Aldrig köra den under min-sträcket på stickan. Häll alltid i en bra olja. Har hänt en del vevlagerras på TS-motorn som oftast härleds till undermålig/för lite olja.

Senast redigerat av anhest (12 december 2010)

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
tayno
12 december 2010 · 5 Inlägg

finns de något annat alternativ till halvcombi eller cupe som ser bra ut runt 30 ?

anhest
12 december 2010 · 94 Inlägg

tayno skrev:
finns de något annat alternativ till halvcombi eller cupe som ser bra ut runt 30 ?

Du kan gå in på blocket och markera in det du vill ha, sen kan du leta där och ta det som passar.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
tayno
12 december 2010 · 5 Inlägg

kollat runt men inte så mycket annat i pris klassen som intresserar mig vill ha något som ser bra ut och är kul att köra
smile

anhest
12 december 2010 · 94 Inlägg

du har svarat på din egna kommentar.. Alfa Romeo

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Tror det kan vara svårt att hitta mer bil för 30´än en sådan Alfa, i den bilklassen alltså. Visst finns det konkurrenter, men ofta är de äldre. Bmw Compact är en konkurrent, men du får kanske en 5år äldre Bmw för samma pengar som en 147 2.0TS från 2001.

Nackdelen med 147 är att du inte kan få någon sexa, du kan inte tänka dig en 156 V6? Underbar motor, men dyrare i drift. Framför allt är det kamremsbytet som är markant dyrare, sedan drar en V6 kanske 3dl/milen mer. Men ibland är man övertygad om att motorn är värd det. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
anhest
12 december 2010 · 94 Inlägg

Rquired skrev:
Tror det kan vara svårt att hitta mer bil för 30´än en sådan Alfa, i den bilklassen alltså. Visst finns det konkurrenter, men ofta är de äldre. Bmw Compact är en konkurrent, men du får kanske en 5år äldre Bmw för samma pengar som en 147 2.0TS från 2001.

Nackdelen med 147 är att du inte kan få någon sexa, du kan inte tänka dig en 156 V6? Underbar motor, men dyrare i drift. Framför allt är det kamremsbytet som är markant dyrare, sedan drar en V6 kanske 3dl/milen mer. Men ibland är man övertygad om att motorn är värd det. smile

147an finns med en sexa, då är det gta modellen.. men den är ju i en helt annan prisklass.

BMW 320i E46 "The Hulk" (1999)
Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

anhest skrev:

Rquired skrev:
Tror det kan vara svårt att hitta mer bil för 30´än en sådan Alfa, i den bilklassen alltså. Visst finns det konkurrenter, men ofta är de äldre. Bmw Compact är en konkurrent, men du får kanske en 5år äldre Bmw för samma pengar som en 147 2.0TS från 2001.

Nackdelen med 147 är att du inte kan få någon sexa, du kan inte tänka dig en 156 V6? Underbar motor, men dyrare i drift. Framför allt är det kamremsbytet som är markant dyrare, sedan drar en V6 kanske 3dl/milen mer. Men ibland är man övertygad om att motorn är värd det. smile

147an finns med en sexa, då är det gta modellen.. men den är ju i en helt annan prisklass.

Jo, uttryckte mig lite otydligt men syftade på att man inte hittar en 147 med sexa för 30.000:- smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mr_F1
12 december 2010 · 7 Inlägg

Alfa Romeo såklart!

Nej men jag skulle valt alfan utan tvekan, visst är det mkt snack om att dom inte håller men de beror på hur du tar hand om bilen, viktigast är att motorn aldrig går utan olja! Väldigt viktigt att du kollar på flera olika och gemför innan du bestämmer dig! Att köpa en lite dyrare och nyare är bara bättre! Har en Spider som jag köpte väldigt billigt som inte startar längre.. medan jag la lite mer pengar på Gtvn och den gick igenom utan anmärking i tisdags!

A-klassen har jag aldrig kört faktiskt, kan heller inte så mkt om den men mercor är ju kända för att rosta.. Sen vet jag av erfarenhet att dom inte är så lätta att bli av med heller, farsan skulle sälja sin e-klass 220cdi -00 och det var bara sistapriset kompisar som ringde tillslut exporterades bilen till polen.. En alfa däremot blir du alltid av med till rätt pris, det vill jag lova!smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang