Ställa tängning, volvo 740 tic 87

grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut.
den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et.
leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv smile
så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
aF
13 december 2010 · 357 Inlägg

grindborg1 skrev:
japp, nu vart jag tvungen att ställa tändningen på min 740, något jag inte gjort förut.
den är från 87 med b230et motorn, dock fk block nu men org topp och sprut från et.
leker jag så börjar de glöda rätt så friskt även fast jag inte gasar över 4000varv smile
så om nån kan förklara hur jag ställer tändningen så skulle de vara kanon (Y)

Är det anledningen? För det är inget ovanligt.

Senast redigerat av aF (13 december 2010)

grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

med gamla motorn vart de aldrig så smile jag märker om något är fel och de är de ju nu smile helt nyrenoverad motor, hade problemet att den vart mkt varmare under huven på lunda tävlingen och träning i söderhamn smile alla gånger innan med exakt alla saker fast på et motorn så fanns inte de problemet smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Pelirally
13 december 2010 · 15 Inlägg

Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln.
Sätt lampans + & - på batteriet.
Klämman på tändkabeln till ettans tändstift.
Lossa bulten (13 mm) som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren.
Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida.
Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem.
Lys nu med lampan ner mot vevaxelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt.
Vacuumslangen till fördelaren ska vara bortkopplad och pluggad.
Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp och sätta klädnypa på.
Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet.
Lycka till:)

Senast redigerat av Pelirally (13 december 2010)

BMW 850i (1991)
karlsson_6 Volvo Fantast
13 december 2010 · 194 Inlägg

Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

Pelirally skrev:
Du behöver en stroboskoplampa med induktiv klämma till tändkabeln.
Sätt lampans + & - på batteriet.
Klämman på tändkabeln till ettans tändstift.
Lossa bulten 13 mm som håller fördelaren med spärrskaft och långa förlängaren.
Kan behövas WD40/556-spray för att den ska gå att vrida.
Starta bilen men se till att inga sladdar ligger så fläkten tar dem.
Lys nu med lampan ner mot vevakelns remskiva. Där finns ett märke på skivan och motsvarande gradering på kamremskåpan. Vrid fördelaren tills märket hamnar rätt.
Vacuumslangen till fördelaren ska vara borkopplad och pluggad.
Jag brukar vika den dubbel så det blir stopp.
Vilket gradtal det ska vara finner du i t.ex Haynes Verkstadshandbok eller så är det nån här på Garaget som vet.
Lycka till:)

jag har ju bakmonterad fördelare smile de du pratar om är nog till en fördelare som sitter på blocket smile

Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Pelirally
13 december 2010 · 15 Inlägg

jag har ju bakmonterad fördelare smile de du pratar om är nog till en fördelare som sitter på blocket smile

Klart det är. My bad. Sorry.
Kollat att byta värmetal på stiften då?

BMW 850i (1991)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

karlsson_6 skrev:
Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Beror ju på om det är "hallgivare" eller "svänghjulsgivare"

Är det hallgivare så kan man justera tändningen, vilket jag också tror att det är på motronic?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

ja stift beställde dom hen från volvo åt mej som skulle funka bra sa dom, men min polare ahl84 här på garaget, han säger att de är tändningen men han har inte tid att berätta hur man gör tongue

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

Bensinskallen skrev:

karlsson_6 skrev:
Är det motronic så kan du inte ställa tändningen,

Beror ju på om det är "hallgivare" eller "svänghjulsgivare"

Är det hallgivare så kan man justera tändningen, vilket jag också tror att det är på motronic?

ja de är motronic eftersom de är b230ET sprutet smile då är de väl hallgivare om jag inte minns helt fel tongue
skruva kan jag bra men när de kommer in på el och massa sånt är jag värdelös än så länge wink

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 december 2010 · 3 180 Inlägg

motronic kan du inte ställa tändningen med fördelaren.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
grindborg1
13 december 2010 · 326 Inlägg

NITROUS skrev:
motronic kan du inte ställa tändningen med fördelaren.

hur ska man fixa de då? smile

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 december 2010 · 3 180 Inlägg

annan mjukvara, flytta triggerfästet

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Bensinskallen P o r s c h e
13 december 2010 · 1 700 Inlägg

NITROUS skrev:
annan mjukvara, flytta triggerfästet

Så det sitter svänghjulsgivare på ET?

På ALLA ET med motronic?

( bra att veta wink )

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 december 2010 · 3 180 Inlägg

Bensinskallen skrev:

NITROUS skrev:
annan mjukvara, flytta triggerfästet

Så det sitter svänghjulsgivare på ET?

På ALLA ET med motronic?

( bra att veta wink )

på 740 med motronic, ja.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
Gomez
13 december 2010 · 179 Inlägg

Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
13 december 2010 · 3 180 Inlägg

Gomez skrev:
Finns en liten skruv på boxen som man kan ställa tändningen på har jag för mig...hade en sån på min motronic -022 box. Sitter bakom en liten plombering men det låter långsökt att du ska behöva skruva på den . Annars finns det ingen möjlighet att ställa tändning eftersom det sköts helt ifrån styrsystemet. Kan du inte ha nått fel på bränslesidan?

det enda den kan göra är dock att öka på soppan, samt sänka tändningen, t.ex om man kör på soppa av låg kvalitet för att förhindra spik.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
grindborg1
14 december 2010 · 326 Inlägg

okej, jag kör ju 95-oktan som jag alltid gjort.  de här problemet kom ju efter att jag bytte motor så fattar inte tongue har märkt att de vart varmt under huven förut men såg de aldrig när de va ljust ut. jag har ingen aning vad jag ska köra tongue

Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Gomez
14 december 2010 · 179 Inlägg

Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.

Senast redigerat av Gomez (14 december 2010)

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
grindborg1
14 december 2010 · 326 Inlägg

Gomez skrev:
Har du kopplat allt rätt? blå kontakt på tempgivare till sprutet och den andra(glömt färg) till kallstarten (som är blå..ologiskt men så ska de va) kan din tempgivare till sprutet blivit dåligt så soppamängden är fel? kyler motorn dåligt? är stiften rätt och har rätt elektrodavstånd? vad har du i laddtryck? mät dina avgasvärden.

ja de är kopplat sätt annars skulle bilen gå riktigt dåligt smile orginal soppa tryck just nu, laddar 0.5bar. avgasvärden är bra hos bes. ska testa byta till alu ic:n och se om de kyler lite bättre då.

Volvo 740 turbo "nya drift bilen" (1987)
Volvo 745 turbo "nu lever den igen" (1988)
Volkswagen typ1 "Ratlook Hoodride" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang