Saab ng900 turbo problem!

Min0lta
14 december 2010 · 441 Inlägg

hallå har nu en liten fråga hoppas ngn kan svara på den!

Det började för en vecka sen skulle köra ut en runda så  när jag drog på  så laddade jag 1.1bar
sen när jag stannade så lös check engine lampan, och tommgången gick upp på 2.5k varv.
så tog jag bort batteri polen, och efter en halvtimme satt ditt den igen och så slocknade den så körde igen.
Så den kom tebax då!  så provade jag sätta i min orginal box då slocknade den, och då kom jag ner på grundladdet igen på 0.8bar och skulle prova igen då när han började ladda så lätt det ngt konstigt från vänster sidan inne i bilen "förasidan"  och han blev lite orkeslös får gå ner växlar för han ska orka typ" men laddet ligger endå på 0.8bar ;O så vet inte om det kan var dumpens fel! för nu som sagt den låter inte så mkt "vet inte om hks ssqv ska låta mkt ?" svårt att förklara.. jag servade bilen för en månad sen men har behövt fylla på olja 2 gånger  så kan det vara att turbo är kass då ?

För sen så köpte jag en hks ssqv "kopia"

MEN ORK! ..Sen är jag satt på min hks dump så, och mitt öppna luftfilter så börja den sörja den lätt konstigt fick inte bara det kvittrande ljudet från dumpventilen! därav att den den släppte inte ut allt tryck via dumpen alltså släppte den tebax trycket som slår tillbaka på impellern så därav är turbon kasss ?

kan detta stämma, eller kan det vara för jag har kört med ett steg 1 bsr chip,
med orginal downpipe och vidare bak! ?

Bilen har rullat 23k mil nu



så har jag säkert maxat det aggregatet för det är inte byt !

hoppas på bra svar snart //mvh Robin

Honda civic "Jane" (1996)
embe Ex-08'a
14 december 2010 · 113 Inlägg

hej de låter nästan som att nått på trycksidan har lossnat när du har laddat, nått runt ic, har du en separat laddtrycks mätare som visar bar och vart isf är den kopplad ?. annars kanske det är soppa pumpen som börjar ge upp. rycker bile ovanligt mkt för kassa turbos burkar göra de när dom är slut. turbon ska klara steg 1 utan problem, jag har steg 3 på 260hk/380nm de är på gränsen till vad turbon klarar att mata.
att den dricker olja kan vara flera osaker till ex nån läcka i blocket men troligen turbon, MVH marcus

Saab 9000 Aero "T5.2 Special" (1993)
Min0lta
14 december 2010 · 441 Inlägg

embe skrev:
hej de låter nästan som att nått på trycksidan har lossnat när du har laddat, nått runt ic, har du en separat laddtrycks mätare som visar bar och vart isf är den kopplad ?. annars kanske det är soppa pumpen som börjar ge upp. rycker bile ovanligt mkt för kassa turbos burkar göra de när dom är slut. turbon ska klara steg 1 utan problem, jag har steg 3 på 260hk/380nm de är på gränsen till vad turbon klarar att mata.
att den dricker olja kan vara flera osaker till ex nån läcka i blocket men troligen turbon, MVH marcus

hej, okok ja ska kolla upp det mer med ic sen ja jag har kopplat in en laddtryck mätare och den visar 0.8 bar den är kopplad på vaccum slangen som går till insuget.. hmm soppa pumpen viner inte det kommer inte läte från den i alla fall. rycker göra inte så mkt lite gran gör den.. olje läckage har jag kollat efter den läcker inte uppifrån eller nere i från!

tack för svar

Honda civic "Jane" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang