Enklare ljudbygge i BMW 318i - 89

Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Hej!
Snart en vecka sedan som man investerade i en ny bil, blev en BMW 318i, årsmodell 89. En huvudenhet medföljde, modell "Clarion DB348RMP". En hyffsat enkel enhet men med radio, stöd för mp3 etc. Denna vill jag gärna ha kvar! I bilen fanns endast två högtalare monterade, fram ner till vänster samt fram ner till höger. Enklare 5.25" även dessa av typ Clarion.

Jag har inga tidigare erfarenheter av att varken dra kablar eller att välja rätt prylar! Men något måste göras, just nu låter det helt enkelt inte bra. wink

Det jag är ute efter är en bra balans i bilen, ett fräscht ljud där det går att få en helt ok ljudbild med ett djup i ljudet, dvs fylligt och gärna möjlighet att få lite tryck i ljudet.

Tanken hittills är att montera två högtalare i hatthyllan, och byta ut de 5.25" fram som finns nu. Så, fram får max 5.25" plats, och två kablar är dragna dit = två-vägs antar jag!

Baktill kan jag troligtvis få in max två 6x9". Jag vill ännu inte köpa någon baslåda, det kommer säkert i framtiden men jag vill nu gärna ha lite tips om dessa fyra högtalare jag borde investera i. Jag nöjer mig med hyffsat ljud, så jag vill nog inte sträcka mig mer än till ca 1200-1800 kronor för två par (dvs 4 högtalare), om det räcker.

Sen undrar jag vad min huvudenhet stödjer? Står angivet 4 x 51W, då ska det ju gå bra med två fram, två bak eller hur? Sen tillkommer frågor om hur man kopplat in högtalarna som ska sitta i hatthyllan och liknande, men det får vi ta senare, om det nu SKA gå.

Liten fråge-lista... :
1. Vad bör jag välja för 5.25" framtill?
2. Vad bör jag välja för högtalare i hatthyllan?
3. Hur funkar min enhet med ev. baslåda i framtiden? Hur kopplas det in?

Tack för lite tips och hjälp, letar vidare!

Manual för min huvudenhet finns här: http://www.mds.se/clarionHtml/CLARION_F … 348rmp.pdf
Specifikationer finns på sista sidan!


Tack!

Mvh
Johan

EDIT: Kan ev. lägga till en slant om det skulle betyda mycket för att nå ett mysigt ljud!

Senast redigerat av Johan_S (16 juli 2006)

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

satsa på dls rakt över bara jag har haft bmw en gång och jag hade dls både fram och bak 6*9or i bak och 6.5 tum i fram vart hyffsat ljud för att få ut så bra me kräm till högtalarna behöver du 2.5 kvadratskablar till högtalarna clarion är rätt bra men inget som man vill ha nå längre tid

Senast redigerat av ironhead (16 juli 2006)

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

2.5 kvadratskablar bör ju inte vara något problem, går att införskaffa! Ska kolla igenom DLS. Tvivlar dock på att jag får i 6.5" framtill! Eller? Ska mäta lite..

Tack för svar!

Mvh
Johan


EDIT: Ang högtalare... 2-vägs koaxial, funkar det? Kan som sagt nästan inget inom detta område!

Senast redigerat av Johan_S (16 juli 2006)

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

ja två vägs i fram och 3 vägs i bak det blir grymt bra du kan ju sätta i 6:5 or om du tar upp hålet lite till själv är jag inne på att bygga om mina dörrsidor på min 240 och ha 4 stycken 6.5 or med slutsteg och även bygga baslåda i stället för att ha baksäte

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Ah, just det... Kanske kan plocka bort lite plåt och få i större fram... 3-vägs koaxial bak, då är det tre kablar eller hur? Hur kopplas dessa in i huvudenheten? Tack Ironhead, tror jag börjar veta vad jag är ute efter. smile

Mvh
Johan

Karlzzon The One Evolution
16 juli 2006 · 1 627 Inlägg

3 vägs e ochså 2 kablar fast i en 3 vägs högtalare har du bas mellanregiste och diskant

Fäll ner pungen och landa
Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Jaha! Då hänger jag med... Då är 3-vägs bra för min del (hatthyllan) eftersom den bör leverera lite mer tryck, dvs bas?

2-vägs, diskant och mellan?

Tack, känns bra att kliva in i ljudets värld! wink

Mvh
Johan

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

du kommer bli nöjd som bara den sen det är bara att skriva till hos om du behöver hjälp fast ill du bas så rekomenderar jag en baslåda och slutsteg

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

ironhead skrev:
du kommer bli nöjd som bara den sen det är bara att skriva till hos om du behöver hjälp fast ill du bas så rekomenderar jag en baslåda och slutsteg

Slutsteg och baslåda kommer, bara inte just nu. wink

Tack!

Mvh
Johan

EDIT: Har köpt 2.5 kvadrats högtalarkabel, 10meter. Såg för att fixa hål till högtalarna etc. Nu fattas bara högtalarna, trä och tyg att klä in det i. Var kan man få tag på tyg till högtalarna eller att klä in hela hatthyllan?

Senast redigerat av Johan_S (16 juli 2006)

Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Vinyl och konstlädermattor finns tex hos Nårdik, som dessutom säljer DLS.

Dessutom har du ju en BRL butik i Västerås, de har också tyg av olika slag.

Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2006)

Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Kanon! wink

EDIT: När jag ska bygga in 6x9" i hatthyllan, dvs i en liten låda, inte måste den vara anpassad efter högtalaren? Jag tänkte mest på att bygga ett sorts stativ och klä in det. Visst tänker jag rätt? Dvs jag är inte beroende av en låda anpassad efter volym som när det gäller basar?

Senast redigerat av Johan_S (16 juli 2006)

Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Har precis vart ute och dragit två 2.5 kvadrats kablar från huvudenhet hela vägen bak till hatthyllan. Tog en liten stund och demontera, och sen att få bort listerna... Kabeln syns iallafall inte, och lyckades få dit listerna igen trots missöden. Grov kabel, känns nästan lite överdrivet grov.

Imorrn blir det en tur till BRL här i västerås!

Mvh
Johan

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

nå låda behöver du inte till dina 6*9 or dom kan spela fritt om dom sitter fast i nått fast dom vill ha bra med luft så unvik lådor till dom och såga upp hål i hatthyllan och skruva fast dom där

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Johan_S skrev:
När jag ska bygga in 6x9" i hatthyllan, dvs i en liten låda, inte måste den vara anpassad efter högtalaren? Jag tänkte mest på att bygga ett sorts stativ och klä in det. Visst tänker jag rätt? Dvs jag är inte beroende av en låda anpassad efter volym som när det gäller basar?

6x9 är gjord för att bara sitta i hatthyllan utan låda, bagaget tjänstgör som låda istället.
Om du gör en liten låda på 1-2 liter så blir det inte mycket bas, dessutom finns risk för att ljudet blir lite burkigt. Du kan ju göra en uppbyggnad som sluter tätt mot hatthyllan men gör ett hål ner till bagaget.

Ojdå, ironhead hann före.

Senast redigerat av Drönirettab (16 juli 2006)

Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Aww... Då blir det lurigt. Under hatthyllan som är i trä, finns en plåt. Visst man kan öppna upp där, men det går två stag mitt på rakt igenom som har med bagageluckan att göra. Kanske går att modifiera lite men då blir det en del jobb. Blir det kasst att göra en "låda" men inte ha väggar utan klä med luftigt tyg?

Vill helst inte börja kapa i karossen!

Mvh
Johan

Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

Men finns det inte naturliga hål i plåten?

Johan_S Bmw!
16 juli 2006 · 101 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men finns det inte naturliga hål i plåten?

Tyvär inte... Ouch.

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

det är väll bara att kapa upp hål för högtalarna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Drönirettab
16 juli 2006 · 21 761 Inlägg

För att få någon märkbar bas så bör ju en låda vara på 5-10 liter gissar jag. Nu är jag inte en van byggare, det har bara blivit ett fåtal baslådor, så jag har inte lärt mig alla småknep för att få hyffsad bas. De andra som har mer vana får nog komma med fler förslag.

ironhead volvoraggare
16 juli 2006 · 4 776 Inlägg

mds har ju ett par lådor för 6*9or hur är dom tro har för mig att dom är portade också

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang