Volvo 940 turbo+ (chippad) "spikar" precis innan 3000rpm vid fullgas (Hjälp tack)

Boobby
20 december 2010 · 94 Inlägg

Tjena, de är så att min kompis har en 940turbo +
Och han har chippat den i bränsle, och sen ökat ladd trycket, och nu spikar den precis innan den kommer till 3000rpm när man har fullgas.
Och det sitter någon slags ventil grej nästan där luftburken ska sitta, och den är kopplad till turbon
Men det blir ingen skillnad om man antingen kopplar hur den eller har den i kopplad.
Kan det vara att man måste ta bort den helt och sätta dit en turbo trycks ventil eller nå ?

Jag har ju en likadan, men min funkar ju fint
Hjälp mig, jag förstår inte, har prövat allt, men nu är slut på idéer.
Tack på förhand smile

Senast redigerat av Boobby (20 december 2010)

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
turboforssen Telge Drifting Team
20 december 2010 · 5 398 Inlägg

va laddar den då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Boobby
20 december 2010 · 94 Inlägg

turboforssen skrev:
va laddar den då???

laddar ungefär 0.6 sen börjar den spika

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
BOLIN_
20 december 2010 · 2 763 Inlägg

Boobby skrev:

turboforssen skrev:
va laddar den då???

laddar ungefär 0.6 sen börjar den spika

Du tycker inte att han ska chippa tändboxen?? roll Kan ju vara ganska smart och göra det om man chippar bränsleboxen på en 940 turbo och ja turbo+ systemet måste kopplas bort först!

Volvo - For Life
Boobby
20 december 2010 · 94 Inlägg

ah jo, men de funkar ju min men ah ^^
Någonstans man kan få tag i skapligt billiga tändboxar då ?
och plus systemet är de bara den där ventil saken ?

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Fekzen
20 december 2010 · 181 Inlägg

Lite konstigt att den spikar så tidigt som på 0,6 dock, brukar gå att ladda lite mer innan det börjar spika.

Det man kan göra är ju att backa tändningen i chipet dock för att få lite högre marginal till spikning och att den ska "tåla" mer laddtryck.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (20 december 2010)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Sharky
20 december 2010 · 10 287 Inlägg

Den ska absolut inte spika vid 0.6. Då är det något som är fel och behöver åtgärdas. Man löser inte sådana fel genom att föröka chippa sig runt dom.

Boobbby: Du skriver att den är chippad och att laddtrycket är höjt. Men ändå skriver du att den laddar 0.6? Är du säker på att det är 0.6?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Boobby
20 december 2010 · 94 Inlägg

Sharky skrev:
Den ska absolut inte spika vid 0.6. Då är det något som är fel och behöver åtgärdas. Man löser inte sådana fel genom att föröka chippa sig runt dom.

Boobbby: Du skriver att den är chippad och att laddtrycket är höjt. Men ändå skriver du att den laddar 0.6? Är du säker på att det är 0.6?

/Göran

Vi har skruvat på de lite iallafall, men sen prova vi att skruva på laddet som bah den men den spikade fortfarande. Hur man än hade ladd trycket så spikade den också så.
så jag vet inte.. kan det vara nå med tändboxen eller är de nå annat ? jag har iallafall hört att man kan chippa bränsle utan att byte tändbox, men man behöver bara höja ladd trycket..
och dels så funkar de på min hur bra som helst ;o

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Sharky
20 december 2010 · 10 287 Inlägg

Först gäller en riktig fullservice. Byt även fördelarlock, rotor (många "glömmer" detta för den sitter "illa till"), tändkablar och stift. Flamfälla, bränslefilter. Kolla också upp kamrem (skick) och att kammen står som den ska.

När allt detta är gjort är det lönt att fortsätta.

/Göra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang