Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

JeepPerformance
25 april 2012 · 211 Inlägg

va va  vridet då? big_smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
25 april 2012 · 1 778 Inlägg

JeepPerformance skrev:
va va  vridet då? big_smile

Ska se om jag hittar pappret imorn:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 april 2012 · 17 524 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

Jeqpe skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Har tyvärr inga ritningar på motstånden. Byggde inte boxen själv.
Men den bestod av två ställbara motstånd och en tryckvakt.
Så utan laddtryck så ställde man in diesel mängden så mycket som det bara gick, tills man dränkte motorn.
Sen slår tryckvakten till vid valfritt laddtryck, ställde min på 0,5bar.
Och när man har laddtryck får man ju massor mer luft, då kan man ju skicka på ännu mer diesel utan att motorn "dränks".
Så 2,4bar i ladd och så mycket diesel att svart röken var så tjock att den ramlande ur avgasröret, även vid fullt laddtryck:)
Bytte som sagt bara till en skit stor ic för att försöka kontrollera värmen lite, en så liten turbo producerar jäkligt mycke värme med så högt ladd:)
Men tack vare att turbon är så liten får man jäkligt snabb spool up, finns ett litet video klipp på min sida där man kan se hur snabbt laddtrycket kommer. Där är dock laddet ställt på 2bar.

just ja har för mig du har snackat om detta innan :p tror jag ställde den frågan till dig innan och då fick jag nåt namn på facebook och att de va killen som byggde boxarna tongue

Precis:) var bor du?

Hmm... Gjorde en Evry-mod på min Rover-diesel. Den har 104 hk original och skulle få ca 144-146 Hk med modden. Allt enligt ett Rover-forum. Trots en potta på 0-1 Kohm skenade den helt sjukt iväg även på +945 Ohm. Tror att det var betydligt mer kusar än vad som sagts... Tog bort den och tror att jag behöver en potta på 1-2 Kohm. Svartröken var som tidigare nämnts "liggande" på backen. Men tipset att ha olika ladd på normal körning och vid ladd ska undersökas! En tryckgivare och några reläer bör ju ordna den saken!

Tänker koppla evrymodden till "bakrutevärmen" Så slipper man ha en ful extra brytare och bakrutan går ju att skrapa vintertid...

Skjuter jag toppen så må det vara hänt men helst inte... Bilen drar under halvlitern vid normal körning. Bara provat modden i ca 20 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Westergren Large Cap
26 april 2012 · 1 816 Inlägg

JeepPerformance skrev:
de e busenkelt! montera på en dragstömbrytare på gaspedalen med så du får körbarhet i den wink  minst 180 häst iaf wink min gör 0-100 på 8,5 sek å den e tuuuuung.. orginal e väll de dubbla smile

Fick ner min 525 tdsa touring till ca 6 sek med enbart Evry-Mod smile
http://www.garaget.org/video/120548

Gjorde denna "testfilm" för ett tag sedan. Evry-moddade min 525 tdsa, beskriver lite hur det funkar samt för och efter accerlation!
http://www.garaget.org/video/118914

st4hl Das Auto
26 april 2012 · 455 Inlägg

Westergren skrev:

JeepPerformance skrev:
de e busenkelt! montera på en dragstömbrytare på gaspedalen med så du får körbarhet i den wink  minst 180 häst iaf wink min gör 0-100 på 8,5 sek å den e tuuuuung.. orginal e väll de dubbla smile

Fick ner min 525 tdsa touring till ca 6 sek med enbart Evry-Mod smile
http://www.garaget.org/video/120548

Gjorde denna "testfilm" för ett tag sedan. Evry-moddade min 525 tdsa, beskriver lite hur det funkar samt för och efter accerlation!
http://www.garaget.org/video/118914

Bra filmer! Några frågor:

Hur går det att koppla in detta tillsammans med t.ex ett chip eller om man redan har en box? Funkar det överhuvudtaget?

Tar det nå stryk med detta om man kör med det på för jämnan? smile

Westergren Large Cap
26 april 2012 · 1 816 Inlägg

st4hl skrev:

Westergren skrev:

JeepPerformance skrev:
de e busenkelt! montera på en dragstömbrytare på gaspedalen med så du får körbarhet i den wink  minst 180 häst iaf wink min gör 0-100 på 8,5 sek å den e tuuuuung.. orginal e väll de dubbla smile

Fick ner min 525 tdsa touring till ca 6 sek med enbart Evry-Mod smile
http://www.garaget.org/video/120548

Gjorde denna "testfilm" för ett tag sedan. Evry-moddade min 525 tdsa, beskriver lite hur det funkar samt för och efter accerlation!
http://www.garaget.org/video/118914

Bra filmer! Några frågor:

Hur går det att koppla in detta tillsammans med t.ex ett chip eller om man redan har en box? Funkar det överhuvudtaget?

Tar det nå stryk med detta om man kör med det på för jämnan? smile

Har du box så koppla ur den! Hade KCR-box i min tidigare och den går märkbart bättre med Evry-modden.
Har du chippad styrbox och kör med Evry-mod så lär du få ut samma maxeffekt som en styrbox som är ochippad för motorn, pumpen, turbon osv är fortfarande original och lär "bottna" vid samma effekt.
Det som tar stryk i längden är i stort sätt allt eftersom det blir mer påfrestningar. Men till mestadels koppling samt att topplockspackningen kan gå om du höjer laddtrycket för mycket. Därför är det bra med en on/off-knapp! Rekommenderas starkt! Då lär du slita något mindre på motor och transmission än om du kör med det på hela tiden.

st4hl Das Auto
26 april 2012 · 455 Inlägg

Westergren skrev:

st4hl skrev:

Westergren skrev:

Fick ner min 525 tdsa touring till ca 6 sek med enbart Evry-Mod smile
http://www.garaget.org/video/120548

Gjorde denna "testfilm" för ett tag sedan. Evry-moddade min 525 tdsa, beskriver lite hur det funkar samt för och efter accerlation!
http://www.garaget.org/video/118914

Bra filmer! Några frågor:

Hur går det att koppla in detta tillsammans med t.ex ett chip eller om man redan har en box? Funkar det överhuvudtaget?

Tar det nå stryk med detta om man kör med det på för jämnan? smile

Har du box så koppla ur den! Hade KCR-box i min tidigare och den går märkbart bättre med Evry-modden.
Har du chippad styrbox och kör med Evry-mod så lär du få ut samma maxeffekt som en styrbox som är ochippad för motorn, pumpen, turbon osv är fortfarande original och lär "bottna" vid samma effekt.
Det som tar stryk i längden är i stort sätt allt eftersom det blir mer påfrestningar. Men till mestadels koppling samt att topplockspackningen kan gå om du höjer laddtrycket för mycket. Därför är det bra med en on/off-knapp! Rekommenderas starkt! Då lär du slita något mindre på motor och transmission än om du kör med det på hela tiden.

Okej! smile Tack för det.
Men detta gör alltså att bilen BARA skickar på mer diesel och inget annat? Eller ökar detta laddtryck också med tanke på att bilen känner av att den får mer diesel? Ursäkta men är helt nybörjare inom diesel, försöker lära mig lite här! smile

Westergren Large Cap
26 april 2012 · 1 816 Inlägg

st4hl skrev:

Westergren skrev:

st4hl skrev:

Bra filmer! Några frågor:

Hur går det att koppla in detta tillsammans med t.ex ett chip eller om man redan har en box? Funkar det överhuvudtaget?

Tar det nå stryk med detta om man kör med det på för jämnan? smile

Har du box så koppla ur den! Hade KCR-box i min tidigare och den går märkbart bättre med Evry-modden.
Har du chippad styrbox och kör med Evry-mod så lär du få ut samma maxeffekt som en styrbox som är ochippad för motorn, pumpen, turbon osv är fortfarande original och lär "bottna" vid samma effekt.
Det som tar stryk i längden är i stort sätt allt eftersom det blir mer påfrestningar. Men till mestadels koppling samt att topplockspackningen kan gå om du höjer laddtrycket för mycket. Därför är det bra med en on/off-knapp! Rekommenderas starkt! Då lär du slita något mindre på motor och transmission än om du kör med det på hela tiden.

Okej! smile Tack för det.
Men detta gör alltså att bilen BARA skickar på mer diesel och inget annat? Eller ökar detta laddtryck också med tanke på att bilen känner av att den får mer diesel? Ursäkta men är helt nybörjare inom diesel, försöker lära mig lite här! smile

Pumpen luras och den skickar på mer diesel till motorn. Är inte helt säker på de där med laddtrycket! Någon, rätta mig om jag har fel, men motorer med elektroniskt styrt laddtryck, dvs motorer med magnetventil, så borde laddtrycket öka i samband med att motorn får mer sås och då lär den kompensera med mer luft = högre laddtryck (?). Samt att motorer utan magnetventil, alltså "mekaniskt" styrt laddtryck inte blir beroende om man ökar dieselmängden utan då får man öka laddtrycket manuellt (?).

PMPerformance
26 april 2012 · 2 266 Inlägg

Turbotrycket höjs när motorn får mer diesel, större avgasmängd ger högre fart på turbon och den laddar mer. Väldigt enkelt förklarat. mindre diesel mindre ladd mer diesel mer ladd.
Motorn tar större skada av svartröken då förbränningstempen stiger i motorn än om den inte svartar.

svetsdiff !!!
Schmekaarn
26 april 2012 · 26 Inlägg

Ingen som luskat ut om det går på mercedes om605 motorn än?

Jeqpe Nukelear Devize
26 april 2012 · 1 357 Inlägg

PMPerformance skrev:
Turbotrycket höjs när motorn får mer diesel, större avgasmängd ger högre fart på turbon och den laddar mer. Väldigt enkelt förklarat. mindre diesel mindre ladd mer diesel mer ladd.
Motorn tar större skada av svartröken då förbränningstempen stiger i motorn än om den inte svartar.

om man slänger på stor oljekylare och sådant kan man sänka motortempen så den inte blir för varm av den höga förbränningstempen? lagom varm motor=glad motor

Lobster knife fight
PMPerformance
26 april 2012 · 2 266 Inlägg

Ja eller ladda mer wink haha. Nog lär man ha kylning av alla dess slag när man börjar få upp tempen. Absolut max svartrök kan smälta kolvarna, funkar tvärtom mot bensinare.

svetsdiff !!!
Jeqpe Nukelear Devize
26 april 2012 · 1 357 Inlägg

PMPerformance skrev:
Ja eller ladda mer wink haha. Nog lär man ha kylning av alla dess slag när man börjar få upp tempen. Absolut max svartrök kan smälta kolvarna, funkar tvärtom mot bensinare.

om jag fattat de rätt så är väl svartröken oförbränd diesel?

Lobster knife fight
sleepyoh
26 april 2012 · 1 319 Inlägg

Jeqpe skrev:

PMPerformance skrev:
Ja eller ladda mer wink haha. Nog lär man ha kylning av alla dess slag när man börjar få upp tempen. Absolut max svartrök kan smälta kolvarna, funkar tvärtom mot bensinare.

om jag fattat de rätt så är väl svartröken oförbränd diesel?

jupp

_----------'
PMPerformance
26 april 2012 · 2 266 Inlägg

Japp och de är den som ökar tempen..

svetsdiff !!!
Jeqpe Nukelear Devize
26 april 2012 · 1 357 Inlägg

PMPerformance skrev:
Japp och de är den som ökar tempen..

mjaha okej

Lobster knife fight
Joelryden
5 maj 2012 · 19 Inlägg

Går det på en Mercedes 200d med?smile

arimoron
13 maj 2012 · 199 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/164/163554/163554-f2b770fecd7b87d2214d933c6d3dd066.jpg
Är detta kabeln man skall följa till kontaktstycket och koppla in evrymoden?
Obs är en audi a4 1,9tdi 99a

Senast redigerat av arimoron (13 maj 2012)

Westergren Large Cap
13 maj 2012 · 1 816 Inlägg

arimoron skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3dd066.jpg
Är detta kabeln man skall följa till kontaktstycket och koppla in evrymoden?
Obs är en audi a4 1,9tdi 99a

Yes! Följ den mot torpedväggen så kommer det dyka upp en kontakt förr eller senare och den kopplar du in dig på.

arimoron
13 maj 2012 · 199 Inlägg

Westergren skrev:

arimoron skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3dd066.jpg
Är detta kabeln man skall följa till kontaktstycket och koppla in evrymoden?
Obs är en audi a4 1,9tdi 99a

Yes! Följ den mot torpedväggen så kommer det dyka upp en kontakt förr eller senare och den kopplar du in dig på.

Jo men den är inte rund som din, hur vet man då ordningen på stiften ?

Senast redigerat av arimoron (13 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang