Bensinens kvalite dålig ????

Legwind
24 december 2010 · 925 Inlägg

Tjaa sitter pch funderar mkt på alla småfel som blir på vintern att bilar aldrig startar och sen helt plötsligt startar den efter dagar eller timmar....

Kan Kvaliten på Sveriges Bensin vara orsaken att den e så dålig att den inte tål lite kyla ?...
aja ska lägga mig och funderar vidare

God Hjul Gorg.....

Feel The Difference
sleepyoh
24 december 2010 · 1 319 Inlägg

Nej. Inga problem med våra/mina bilar någonsin. Kefft underhåll chansar jag på.

_----------'
endorfinslaven
24 december 2010 · 671 Inlägg

Bensinen är skrutt men om det ger startproblem vet jag ej.
Spikningar har jag vart med om....

Hool
24 december 2010 · 1 067 Inlägg

I Norrbotten är det vilda teorier om vilken bensin som är bäst.. 

Till saken hör att det tas från samma cistern i Luleå hamn smile   Oavsett bolag big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Muttley
24 december 2010 ·

Jag tror istället de handlar om dålig skötsel av sin bil om man har startproblem.
Har aldrig haft problem med mina bilar på vintertid om de inte varit nått som faktiskt är fel.

Men felet många gör är att de har för lite bränsle i tanken så isproppar sätter igen.

Legwind
25 december 2010 · 925 Inlägg

nej jag har heller aldrig haft startproblem... men jobbar på bilverkstad och i sommras hade vi problem med alla flexifuel bilar för att etanolen var så dålig i mellansverige

Feel The Difference
twin_cam Smålänning
25 december 2010 · 7 877 Inlägg

Har aldrig haft problem.

Men sveriges bensin är oduglig i alla fall, jämfört med en del andra länder, typ Japan..

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Legwind
26 december 2010 · 925 Inlägg

Vaa ha japan bra bensin? hahaha.. jaa det e en konstig fråga detta med bensin

Feel The Difference
Sheba Certifierad besserwisser
26 december 2010 · 308 Inlägg

Jag blev också lite fundersam över det här med Japan och bra bensin, finns det någon källa på det? Jag kritiserar inte påståendet men hade ändå tyckt det var kul om det hade någon grund mer än hörsägen.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
twin_cam Smålänning
26 december 2010 · 7 877 Inlägg

Sheba skrev:
Jag blev också lite fundersam över det här med Japan och bra bensin, finns det någon källa på det? Jag kritiserar inte påståendet men hade ändå tyckt det var kul om det hade någon grund mer än hörsägen.

Mindre etanolblanining och högre oktan.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
26 december 2010 · 325 Inlägg

twin_cam skrev:

Sheba skrev:
Jag blev också lite fundersam över det här med Japan och bra bensin, finns det någon källa på det? Jag kritiserar inte påståendet men hade ändå tyckt det var kul om det hade någon grund mer än hörsägen.

Mindre etanolblanining och högre oktan.

Om inte jag har helt fel så har väl etanol högre oktan än bensin och att det är därför som bilar får högre effekt på etanol än på bensin. Typ Volvos Flexifuel och Saabs Biopower. Det är något annat som gör att bilar kan bli mer svårstartade på etanol när det är kallt men inte pga oktantalet iaf va?

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Legwind
26 december 2010 · 925 Inlägg

jaa som HadesinFlames skriver... vad kan det vara?

Feel The Difference
caromania Forummoderator
26 december 2010 · 9 296 Inlägg

HadesInFlames skrev:
Om inte jag har helt fel så har väl etanol högre oktan än bensin och att det är därför som bilar får högre effekt på etanol än på bensin. Typ Volvos Flexifuel och Saabs Biopower. Det är något annat som gör att bilar kan bli mer svårstartade på etanol när det är kallt men inte pga oktantalet iaf va?

Fast så enkelt är det inte. Etanol har ett lägre energiinnehåll än bensin så man måste kompensera med mer. Att bara hälla i etanol och tro att bilen får mer effekt är en inte helt ovanligt förekommande "urban myth."

Topic: Bensinen idag är av sämre kvalitet vad gäller hållbarhet än den hade för 20 år sedan. Varför är jag osäker på men jag tror det beror på att den innehåller mindre bensen. Om man har en hyfsat modern bil med insprutning eller bra förgasare så kan man låta bilen stå i 6 månader utan att det blir så stora problem att starta den, men om man har en äldre bil så kommer man få problem. Så jag vet redan nu att jag kommer få problem att starta min Austin som jag tankade i augusti när jag väl ska starta den i april.

Att den däremot skulle vara sämre och orsaka startsvårigheter är inte sant. Det beror sannolikt på att det kommit in kondensvatten i tanken pga värmeväxlingar, och eventuellt att bensinmackarna slarvar med skötsel av mackens tank. Lösningen är ju Etanol som äter upp vattnet.

Emellertid är jag en smart pojke så jag har löst det genom att hälla i några liter miljöbensin avsedd för gräsklippare etc, då den håller högre kvalitet och håller.

---> Så det är lösningen unga Padawans, töm tanken på hösten och häll i 4liter gräsklipparsoppa som ni köper på macken för ungefär 100spänn. (Eller Jula om man är snål.)

Senast redigerat av caromania (26 december 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Legwind
26 december 2010 · 925 Inlägg

haha Caromania har pluggat hårt ser jag:)

Feel The Difference
caromania Forummoderator
26 december 2010 · 9 296 Inlägg

Legwind, det Caromania inte vet, det är inte värt att veta. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Legwind
26 december 2010 · 925 Inlägg

HAHAHA smile bra de

Feel The Difference
gamlingen
26 december 2010 · 5 198 Inlägg

caromania skrev:

HadesInFlames skrev:
Om inte jag har helt fel så har väl etanol högre oktan än bensin och att det är därför som bilar får högre effekt på etanol än på bensin. Typ Volvos Flexifuel och Saabs Biopower. Det är något annat som gör att bilar kan bli mer svårstartade på etanol när det är kallt men inte pga oktantalet iaf va?

Fast så enkelt är det inte. Etanol har ett lägre energiinnehåll än bensin så man måste kompensera med mer. Att bara hälla i etanol och tro att bilen får mer effekt är en inte helt ovanligt förekommande "urban myth."

Topic: Bensinen idag är av sämre kvalitet vad gäller hållbarhet än den hade för 20 år sedan. Varför är jag osäker på men jag tror det beror på att den innehåller mindre bensen. Om man har en hyfsat modern bil med insprutning eller bra förgasare så kan man låta bilen stå i 6 månader utan att det blir så stora problem att starta den, men om man har en äldre bil så kommer man få problem. Så jag vet redan nu att jag kommer få problem att starta min Austin som jag tankade i augusti när jag väl ska starta den i april.

Att den däremot skulle vara sämre och orsaka startsvårigheter är inte sant. Det beror sannolikt på att det kommit in kondensvatten i tanken pga värmeväxlingar, och eventuellt att bensinmackarna slarvar med skötsel av mackens tank. Lösningen är ju Etanol som äter upp vattnet.

Emellertid är jag en smart pojke så jag har löst det genom att hälla i några liter miljöbensin avsedd för gräsklippare etc, då den håller högre kvalitet och håller.

---> Så det är lösningen unga Padawans, töm tanken på hösten och häll i 4liter gräsklipparsoppa som ni köper på macken för ungefär 100spänn. (Eller Jula om man är snål.)

Ekonomisk heter det

twin_cam Smålänning
26 december 2010 · 7 877 Inlägg

I norge finns två kvaliteér på blyfri 95. Vanlig 95 blyfri, och 95 High Milage, som innrehåller mindre etanol, och därför ska göra att bilen drar mindre (sägs det)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Legwind
26 december 2010 · 925 Inlägg

?

Feel The Difference
caromania Forummoderator
26 december 2010 · 9 296 Inlägg

Mindre etanol gör bensinen bättre=mer effekt. Så det stämmer att bensin utan etanol är bättre, men den funkar sämre på vintern.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang