Volvo 245 -88 med webrar som inte startar. vev, kam o tänding står rätt.

240-SurDiesel
24 december 2010 · 3 Inlägg

Hejsan! Har en volvo 245a som är något modiefierad i maskineriet.  B23 med planad och portad 405 topp och en 7a kam. Weber 48or på korta misab insug. Brytarlös fördelare som är kopplad till tändmodul. Som på en E-motor.


Hadde fått igång den och det funkade. Förgasarna är inte inställda men den går iaf. Var ute och åkte och helt plötslig gick han riktigt dålig, bara motade när man gasade på och bölade, försökte hålla lite varv men till slut dog han. Har kollat upp allting och nollat vev och kontrollerat att kammen står på insug på 4ans cylinder, nertryck 4,2. Likadant tändningen. Bensin kommer det. Har testat att spruta soppa in i förgasarna och det gav inget resultat heller. Bytte tändmodulen men ingen skillnad, fördelare bytte jag men ingenting hände. Har tagit kompprov och det var bra.


Nån som har någon ide, känns som man har testat allt.

En 245a med webrar är grejer ;)
Volvo 740 "Åka till jobbet bilen" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
24 december 2010 · 4 031 Inlägg

Död tändspole? Kan du grillat stiften? Långsökt men det har hänt...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
240-SurDiesel
24 december 2010 · 3 Inlägg

Har testat att byta både tändspole, stiften har jag bytt också. Vet inte hur man ska förklara riktigt, när man kör på starten så håller han på och tänder och ibland kan ha starta till lite men går tillbaka o går på startmotorn. Och jag vet det låter som den inte får soppa men har testat det. :S

En 245a med webrar är grejer ;)
Volvo 740 "Åka till jobbet bilen" (1990)
RD_87 Skrotsamlare
26 december 2010 · 4 031 Inlägg

Död spole kan ju vara svårt att se, du kan ju vara gnista som försvinner när det blir tryck. Kolla gnistan med ca 7mm gap. Annars kanske soppatrycket är för dåligt? Kommer soppan in i förgasarna ordentligt eller har du bara kollat slangen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
240-SurDiesel
27 december 2010 · 3 Inlägg

Jo så sett, men testade med en annan och det gjorde ju ingen skillnad. Mm den tanken har ja också haft. Jag har öppnat och kollat i förgasarna och nivån är rätt. och webrar ska max ha 0,25 i tryck, helst 0,20. Testade även ett par andra förgasare som har funkat på en annan bil men samma historia där. Så vi får väll se lite. Det ska komma en som är riktigt duktig på det o kolla imorn. Får väll se om han kan hitta nått som inte jag kan hitta. tongue

En 245a med webrar är grejer ;)
Volvo 740 "Åka till jobbet bilen" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang