Golf 1,6 variant -06 EPC oh avgasreningslampan lyser samt så går den inte över 15 km/h

TernFis
26 december 2010 · 246 Inlägg

Vi har lite problem med vår Golf...

Pappa körde oh handla efter jobb oh bilen gick som det skulle dock så var resan hem därifrån lite jobbig tongue

Den var sjukt trögstartad och när den väl gick igång så fick den kämpa för att hålla sig vaken och EPC oh avgasreningslampan lös.. Pappa fatta inte vad det var så han körde iväg men då upptäcker han att bilen vill inte över 15 km/h med full gas vilket inte är så uppskattat på motorvägen, kom t.o.m på radion att det var en väldigt långsam bil på E22 i höjd med Kronetorp, inte trodde man att det var pappa big_smile

Avgasreningslampan har lyst innan oh då var det något fel med katalysatorn men det ska vara fixat nu, de byta lambasonden då också tror jag..

Någon som vet vad felet är oh hur man fixar det ? tongue


*OBS! Inte golfen på min profil!

Senast redigerat av TernFis (26 december 2010)

itouch
26 december 2010 · 1 488 Inlägg

Brukar bli såhär när gasspjället fryser fast, då tänds lampan samt att bilen går i ett nödläge där den inte går över 15-20km/h. Går tyvärr inte bort av att köra den varm då felkoden sätter sig permanent och måste släckas med vag-dator eller vagcom.

TernFis
26 december 2010 · 246 Inlägg

Nu funkar den oh är som vanligt :S dock så lyser avgasreningslampan ? kan det vara felkoden som sitter kvar ?

itouch
26 december 2010 · 1 488 Inlägg

Möjligt, eller om det var något annat än det jag misstänkte, vissa gånger så slockar den automatiskt efter några km körning när datorn känt av att allt är som det ska, är det något som är fel så ligger den kvar perm, rekommenderar väl att läsa av felkoderna och ev släcka.

TernFis
28 december 2010 · 246 Inlägg

Besiktning idag.. den underkändes xD

Omborddiagnossystem. felkod(er) indentifierad
P0106 Insugningsrörtryck/barometertryckkrets, område/prestanda-problem
P0170 Bränsleinställning, fel (bank 1)

Antar att du hade rätt ? xD Slipper ny besiktning men borde kanske bra att få de nollställda ? Hur gör jag ? xD

itouch
28 december 2010 · 1 488 Inlägg

Plugga in vag-com eller vagdator som gäller, sen kika om de kommer tillbaka. Nu när bilprovningen pluggar in och kikar felkoder på vissa stationer så syns ju tyvärr detta också smile

TernFis
28 december 2010 · 246 Inlägg

Aha ok.. då äre bilverkstad som gäller antar jag xD

Men äre något fel på bilen typ vf frös gasspjället fast ? oh hur ska man göra för att det inte ska hända igen ? smile

itouch
28 december 2010 · 1 488 Inlägg

Släck felkoderna till att börja med och kika om de kommer tillbaka, kan ju vara något som är fel eller så var de relaterat till kylan, behöver inte alls ha varit gasspjället. Det finns inget speciellt du kan göra, är inte ett vanligt problem och väldigt sällan det händer att den fryser.

TernFis
28 december 2010 · 246 Inlägg

Ok! smile

ska börja använda motorvärmaren, har inte ens packat upp sladden wink

tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang