B23 med en 16v topp och turbo?

krille93_ Saab Rostar,Bmw rasar,Volvo är det ända som håller
27 december 2010 · 44 Inlägg

tjenare,

jag har planer på att bygga ihop en b23 med en 16 ventilers topp samt en turbo på dä.

i grund och botten kommer det sitta b23´s turbo block med komp-sänkta kolvar
toppen kommer bestå av 740:is 16V topp
förgasare vet jag inte än. men det lutar nog åt dubbla su
och sen 940ins ftt med gren rör.

och som jag har fattat på kompisar och så, så kommer det inte bara va o slänga ihop allt. utan det skulle tydligen bli problem med tändningen? men vad problemet kommer bli har jag inte rikdigt förståt hmm

så nu är frågan till proffsen. tongue vad tror ni?

det är ett projekt som jag blev sugen att prova på har ingen särskild mening med den. men om det går bra och motorn kommer surra så kommer jag stoppa i den i en VW 1302 S

MVH.

Marlboroman
28 december 2010 · 8 234 Inlägg

Till att börja med så blir grenröret ett bekymmer eftersom du lär ha ett grenrör till 16V med turbo. 8 och 16V har helt olika grenrör. Och vad gäller tändningen så bör man rota fram en fördelare från B21ET då det är den enda som funkar riktigt bra med turbo. Annars får man köra med stum fördelare och labba lite vilket funkar men inte ger lika bra resultat

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
krille93_ Saab Rostar,Bmw rasar,Volvo är det ända som håller
28 december 2010 · 44 Inlägg

Marlboroman skrev:
Till att börja med så blir grenröret ett bekymmer eftersom du lär ha ett grenrör till 16V med turbo. 8 och 16V har helt olika grenrör. Och vad gäller tändningen så bör man rota fram en fördelare från B21ET då det är den enda som funkar riktigt bra med turbo. Annars får man köra med stum fördelare och labba lite vilket funkar men inte ger lika bra resultat

okej. grenröret ska inte bli några problem. för det finns en snubbe (vet inte vem) men han ska va en jävel på att bygga grenrör. så jag hade tänkt kolla med han. men då återstår tändnigen bara. men ska börja kolla runt lite efter fördelaren då rå smile

tack

RD_87 Skrotsamlare
29 december 2010 · 4 031 Inlägg

Sugturbo eller trycktäta förgasare? Jag ställer mig jävligt tveksam till sugturbo med dubbelförgasare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
fixarn1
29 december 2010 · 16 Inlägg

RD_87 skrev:
Sugturbo eller trycktäta förgasare? Jag ställer mig jävligt tveksam till sugturbo med dubbelförgasare.

'
Varför skulle det inte funka?
Beror väll på hur man utformar tryckboxen.

Sen tror ju inte jag på iden om att använda dubbla SU men med webér finns det ju folk som trycker igenom två st förgasare.

RD_87 Skrotsamlare
29 december 2010 · 4 031 Inlägg

Nu var det sugturbo jag var skeptisk till...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
krille93_ Saab Rostar,Bmw rasar,Volvo är det ända som håller
29 december 2010 · 44 Inlägg

RD_87 skrev:
Sugturbo eller trycktäta förgasare? Jag ställer mig jävligt tveksam till sugturbo med dubbelförgasare.

trycktäta förgasare kommer det bli smile

krille93_ Saab Rostar,Bmw rasar,Volvo är det ända som håller
29 december 2010 · 44 Inlägg

fixarn1 skrev:

RD_87 skrev:
Sugturbo eller trycktäta förgasare? Jag ställer mig jävligt tveksam till sugturbo med dubbelförgasare.

'
Varför skulle det inte funka?
Beror väll på hur man utformar tryckboxen.

Sen tror ju inte jag på iden om att använda dubbla SU men med webér finns det ju folk som trycker igenom två st förgasare.

okej. så ska jag satsa på weber istället då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang