Volvo 740gl -88 till turbo??

Jonbe
29 december 2010 · 315 Inlägg

Hej!

Jag har tankarna på att göra om en av mina bilar som är en Volvo 740 gl av årsmodell 88 till en turbobil.

Så min fråga till er som kanske har lite mer koll är:  Vad behöver jag? Vad måste jag byta ut och vad måste jag skaffa? Vad kan jag behålla?

Tanken är att köpa en turbomotor från skroten så att det "bara" är att lyfta ur och i. Motorn är från en 90:a, är det något speciellt jag måste tänka på då?

Vad bör jag tänka på rent allmänt? Jag hade tänkt att försöka få igenom den i bes med. (om det går?)

/Bennfors

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
29 december 2010 · 32 Inlägg

Har du förgasarmotor nu?
isf uppstår krångel!

Du gör rätt i att köpa en komplett et/ft motor ist för att konvertera!
O ge fan i att öppna den nya motor, byt eventuellt bakre vevaxeltätning för förebyggande oljeläck!

Ang bes. är de regbesiktning som gäller..rätt hårda krav där!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
Jonbe
29 december 2010 · 315 Inlägg

Det är insprut! Glömde skriva de roll 

Jag hade tänkt att isf byta topplocks packning m.m. alltså en lättare service vad det gäller packningar m.m.
Varför just bakre vevaxeltätningen för?? (är inte så insatt i turbomotorer)

Okey, vad är det för krav? Någon som vet? smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
29 december 2010 · 32 Inlägg

Turbomotorn har ju lite högre krav på venhusventilation, blir den tät ryker packboxar8 o den bakre går oftast först, o fyfan för o plocka ur lådan pga av det läckaget! Been there done that!

Bes kräver krav på miljö o oftast uppdaterade bromsar, samt ett intyg från volvo!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
Jonbe
29 december 2010 · 315 Inlägg

Ah, okey!! Bra att veta! smile

Ofan, ett intyg från volvo? Speciella krav där med då eller?

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Thurgren _-''-_V0lv0_-''-_
29 december 2010 · 32 Inlägg

Du springer in på närmaste volvoverkstad o säger att du ska regga din bil med annan motor, dom frågar regnummer och hjälper dig gladeligen...

Vet ej om de kostar något!

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
Volvo S60 2.4 "Elmia 2011" (2001)
Jonbe
29 december 2010 · 315 Inlägg

Smidigt och enkelt till och med isf!! Sånt gillar vi!! big_smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
kalven_
29 december 2010 · 126 Inlägg

De är lika bra att byta packbox till kammen oxå för de brukar läcka i bakre änden jämt. Sen angående papper från volvo så kan man skriva ett eget intyg wink De är bara ett papper med lite text och en underskrift. dom vet ju inte vem som har gjort de ändå. har kompisar som har gjort så för att få igenom 740isar med T5 motor. och om du har tänkt trimma så är de lika bra att byta stakar direkt för dom håller inte för högre ladd än 1bar ca. större turbo, lite mer bränsle och bättre ic så har du en rolig bil att slira av vägen med tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Jonbe
29 december 2010 · 315 Inlägg

Haha, okey ^^ men det skulle kännas bättre med ett orginal papper ^^   En IC har jag liggandes... som jag tänkte använda mig av...

Men vad ska man ha för grejer som sagt??

Är inte rik så allt som är lite billigare än det värsta, men lite dyrare än det billigaste =P 

Till en början hade jag inte tänkt att köra med så mycket ladd, utan ha den så att den funkar..sen kommer det garanterat att bli värre ^^

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
kalven_
29 december 2010 · 126 Inlägg

Nu är de ju så att jag inte kan så hemskt mycke om volvo när jag kör raka motsatsen tongue Men om du vill ha råd och tips så ska du snacka med stardream här på garaget! han säljer och fixar en massa! kan volvo om man säger så tongue jag bor hos honom så jag vet tongue och oj vad han inte tycker om att jag ska åka ifrån honom tongue haha

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Sharky
29 december 2010 · 10 287 Inlägg

Ombyggd motor går alltså inte att få igenom (lagligt) eftersom du har skapat en ny motormodell som måste avgascertifieras. Vilket teoretiskt går men kostar en väl en normal årslön och kräver i princip att man är biltillverkare.
Om man är så fäst vid sin bil att det inte är ett alternativ att köpa en färdig turbobil så är det till att stoppa i en komplett turbomotor med styrsystem och hela baletten.

/Göran

Bennfors skrev:
Jag hade tänkt att försöka få igenom den i bes med. (om det går?)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jonbe
30 december 2010 · 315 Inlägg

Ah, okey! Men om man byter ut motorn så borde det väl funka??

Den infon jag är ute efter mest nu är:
Vad behöver jag??
Måste jag byta ut kabelhärvan?
Boxarn? vilka behöver jag?
Vilken motor kan jag sätta i ist för 740 tic motorn? 
Vad skulle jag behöva för att sätta i det isf??
Måste jag byta motorfästen? 
Måste jag byta hastighetsmätaren och instrumentbräda?

/Bennfors

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

motorfästen behövs INTE bytas för motorerna är ju likadana i formen så att säga wink är det en komplett 740 tic från 90 som står på skroten så ta boxar, kabelhärva o ic, ja alltihop för då kan det ju bara vara plug and play liksom tongue

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
aF
30 december 2010 · 357 Inlägg

Vilket styrsystem har du i bilen?

Jonbe
30 december 2010 · 315 Inlägg

putte-740 skrev:
motorfästen behövs INTE bytas för motorerna är ju likadana i formen så att säga wink är det en komplett 740 tic från 90 som står på skroten så ta boxar, kabelhärva o ic, ja alltihop för då kan det ju bara vara plug and play liksom tongue

Bara motorn som dom har vad jag vet tyvär. Ic har jag liggandes som är ngt större än orginal.

Vilket styrsystem har du i bilen?

Vet inte... Det är en 88 med insprut. Mycket mer vet jag tyvär inte, vart kan jag hitta den exakta märkningen?

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

Om det är en 88a så är det LH2.2. 88b så är det LH2.4

Titta i motorutrymmet. Anslutet till luftburken är en luftmassemätare med en kontakt på sidan. På luftmassemätaren finns ett nummer typ "0 280......".
Ge oss det numret så vet man säkert.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Swemil93
30 december 2010 · 429 Inlägg

Sharky skrev:
Om det är en 88a så är det LH2.2. 88b så är det LH2.4

Titta i motorutrymmet. Anslutet till luftburken är en luftmassemätare med en kontakt på sidan. På luftmassemätaren finns ett nummer typ "0 280......".
Ge oss det numret så vet man säkert.

/Göran

vad skiljer en 88a/b och hur vet man vilken man har? nummret på lmm?

Volvo V70 "D5" (2010)
Sharky
30 december 2010 · 10 287 Inlägg

- Numret på LMM
- Numren på tänd och bränslebox
- Antal stift på bränsleboxen
- Vart tändlägestriggern sitter
- Felkodsdosa

Där har du några saker du kan använda för att skilja på LH2.2 och 2.4

/Göran

Swemil93 skrev:
vad skiljer en 88a/b och hur vet man vilken man har? nummret på lmm?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

jag har felkodsavläsare under huven i min.. är det en 88b då elle? uttagen tidigt 89 men räknas som 88..

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
putte-740
30 december 2010 · 148 Inlägg

tändlägestriggen hallgivarn eller vadå? suger pung på sånt där! 230f i en 745 88

Är en Volvotokig pöjk som inte drar mig för att skruva, älskar att köra bil, alltid skoj me lite lätt härj oxå =D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang