Video redigerings program för amatörer ?

Andreas_ace
12 januari 2011 · 375 Inlägg

AVI är bara ett filformat, sedan finns det olika "typer"
Ex DivX finns i avi.

Så du behöver ta reda på vilken "codec/kod" som avi filen innehåller

Volvo 740GL (1990)
ZonaX Svetsare
12 januari 2011 · 3 150 Inlägg

Andreas_ace skrev:
AVI är bara ett filformat, sedan finns det olika "typer"
Ex DivX finns i avi.

Så du behöver ta reda på vilken "codec/kod" som avi filen innehåller

Kan det vara H264?  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 januari 2011 · 1 874 Inlägg

ZonaX skrev:
Jag kapar denna tråden lite  tongue

Jo det är så att jag hittade några HD-klipp från min gamla kamera (1080p/720p@30fps och 720p@60fps) och jag skulle testa att redigera dom, men det verkar inte gå att importera råmaterialet i nåt redigeringsprogram (.MOW).
Så jag testade att konvertera dom till .mpeg och visst det blev ju bra bild osv. MEN klippet på 720p@60fps blev bara 30fps efter konverteringen, konverterade man till .avi så kunde man ställa in så det blev 60fps dock verkar inget program ta emot det formatet heller. Hade varit trevligt om klippet på 60fps höll sig där så man kan leka med slowmotion.

Så hur fan gör jag!?  madmad

Menar du inte .mov? Kan inte hitta något om .mow på nätet i alla fall...

Får jag återigen tipsa om Adobes grejer. Men det beror på om du är villig att betala... eller om... ja... du fixar det ändå. Anyways; Deras program kan öppna de flesta formaten (ju senare version, ju högre kompatibilitet) - Då Adobe Premiere Pro, Encore och After Effects. Sedan finns Adobe Media Encoder om du vill konvertera videofilen. Det finns både färdiga presets, eller om du vill ställa in allt själv, bitrate (för både bild/ljud), kvalitet generellt, ratio, croppning, codec, upplösning, o.s.v.

...det löser det mesta tycker jag. Släng över ett PM om du vill ha info eller nåt!

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 januari 2011 · 1 874 Inlägg

ZonaX skrev:

Andreas_ace skrev:
AVI är bara ett filformat, sedan finns det olika "typer"
Ex DivX finns i avi.

Så du behöver ta reda på vilken "codec/kod" som avi filen innehåller

Kan det vara H264?  smile

Bara för att du har en Codec så betyder det inte att redigeringsprogrammet tar det. Codecen brukar oftast innebära att din mediaspelare tar filen. Det finns säkert codecs att ladda hem till många olika videoredigeringsprogram. Men generellt hjälper det inte att tanka en generell codec som inte har någon direkt koppling till något specifikt redigeringsprogram...

ZonaX Svetsare
16 januari 2011 · 3 150 Inlägg

Hexenhammer skrev:

ZonaX skrev:

Andreas_ace skrev:
AVI är bara ett filformat, sedan finns det olika "typer"
Ex DivX finns i avi.

Så du behöver ta reda på vilken "codec/kod" som avi filen innehåller

Kan det vara H264?  smile

Bara för att du har en Codec så betyder det inte att redigeringsprogrammet tar det. Codecen brukar oftast innebära att din mediaspelare tar filen. Det finns säkert codecs att ladda hem till många olika videoredigeringsprogram. Men generellt hjälper det inte att tanka en generell codec som inte har någon direkt koppling till något specifikt redigeringsprogram...

Självklart menade jag .mov i inlägget ovan, skrev fel  smile   Och codecen fixade så att jag kan öppna H264 i Edit Studio iallfall  smile

Och ang. Adobe, har aldrig riktigt förstått mig på det  hmm  Krångligt och hittar ingenstans i det, men kanske ska testa igen, tror jag har det nånstans låååångt ner i hårddisken  smile 

Men rekommenderar Edit Studio  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
16 januari 2011 · 1 874 Inlägg

Vill du ha tips, råd eller lite guidning kring Adobes program så är det bara att hojta till. Håller på att bygga upp lite kursmaterial genom videotutorials o.s.v.

ZonaX Svetsare
17 januari 2011 · 3 150 Inlägg

Ok, ska komma ihåg det  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Andreas_ace
17 januari 2011 · 375 Inlägg

ZonaX skrev:
Ok, ska komma ihåg det  smile

Kul att du gillade Edit Studio wink

Är iaf lätt att börja med, sedan kommer det vara enklare att gå över till andra program.
Att börja med svåra program gör att man kan tappa intresset, då man inte förstår sig på.
Men att även börja med ett för simpelt program gör att man bara blir trött pga begränsningar.

Därav jag rek Edit studio, den har lite av varje, och som plus.
Har man bara en codec installerad så tar Edit studio den filen, då dem är riktigt bra med att utnyttja dessa från operativsystemet.

Volvo 740GL (1990)
CarpeDiem German Engineering
17 januari 2011 · 9 083 Inlägg

Jag har skaffat Sony Vegas Pro 9.0, har inte testat programmet än men kollar på Youtube för tips/råd om hur man fixar effekter till exempel smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang