Biltemas voltmätare tappat bort kopplingschema

Putteee
3 januari 2011 · 193 Inlägg

Hallå har en biltema voltmätare och just nu sitter jag som ett frågetecken och undrar hur man ska koppla den?

http://data.fuskbugg.se/dipdip/_____IMG_0006.JPG
Framsidan

http://data.fuskbugg.se/dipdip/____IMG_0007.JPG
baksidan

L står för light antar jag för det sitter en lampa där inne :p
+ antar jag plus?
-  Jord möjligen?
S inte en aning om jag ska vara ärlig

Denna mätarn finns ju inte och köpa längre tror jag har vart inne o rotat runt på biltema efter manualer
och även googlat och kollat här sad

Senast redigerat av Putteee (3 januari 2011)

Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Putteee
3 januari 2011 · 193 Inlägg

Ingen som har en aning?

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Kibil
4 januari 2011 · 552 Inlägg

Dra din jord (-) till lämplig jordpunkt. Ta sedan plusen (+) och dra den till + polen på batteriet helst, eller generatorn alt. någon annan ström förande kabel (Får ej leda till någon förbrukare för bästa resultat)

Dra din lampa (Detta är en + ledning och jord har du ju redan inne i mätare) tillsammans med signal ledningen (S) till någon strömförande kabel som får ström när tändningen är på. tex. instrument belysning eller stereo remote!

Funkar som ett relä så att säga.

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 januari 2011 · 2 100 Inlägg

L=Lampan inne i instrumentet. Röda kabeln kopplar du exempelvis till ljusvredet. Så du kan stänga av och slå på belysningen när du vill smile Svart jord.

+= Plus (såklart) Kopplar du till tändningsströmmen eller liknande så mätaren stängs av när du vrider nyckeln till 0.

Och - är jord smile

S behöver du inte bry dig om smile Lycka till!

Tja!
Putteee
4 januari 2011 · 193 Inlägg

Dennis_999 skrev:
L=Lampan inne i instrumentet. Röda kabeln kopplar du exempelvis till ljusvredet. Så du kan stänga av och slå på belysningen när du vill smile Svart jord.

+= Plus (såklart) Kopplar du till tändningsströmmen eller liknande så mätaren stängs av när du vrider nyckeln till 0.

Och - är jord smile

S behöver du inte bry dig om smile Lycka till!

Hehe ok satt o läste igenom hela din tråd för en stund sen kom på att du hade en sådan mätare smile
så man behöver inte bry sig om S alltså? ,
Skippa du också den?

Volvo Amazon "RedBlock" (1965)
Volvo 940 ltt "Pysen" (1997)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
4 januari 2011 · 2 100 Inlägg

Putteee skrev:

Dennis_999 skrev:
L=Lampan inne i instrumentet. Röda kabeln kopplar du exempelvis till ljusvredet. Så du kan stänga av och slå på belysningen när du vill smile Svart jord.

+= Plus (såklart) Kopplar du till tändningsströmmen eller liknande så mätaren stängs av när du vrider nyckeln till 0.

Och - är jord smile

S behöver du inte bry dig om smile Lycka till!

Hehe ok satt o läste igenom hela din tråd för en stund sen kom på att du hade en sådan mätare smile
så man behöver inte bry sig om S alltså? ,
Skippa du också den?

Yes sir!

S ska vara till givare. Så antagligen använder dom samma "skal" till alla mätarna och byter bara ut själva mätartavlan smile

Tja!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang