Får ingen riktig värme i bilen.

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Hejsan!!

Har ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.som sagt så blir det ingen riktig värme ibilen har bytt termostat och kollat så det inte är något läckage någonstans men det blir inte bättre för det.någon som har ett tips på vad det kan vara!bilen det handlar om är en Golf mk2-91.

//Thomas

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

har du kännt på slangarna in till kupén? det ska vara två stycken den ena ska vara varm(om motorn är uppe i temp) och den andra ska vara ljummen.

Har du kollat om du har läckande värmepaket? kommer motorn upp i riktig temp?

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Kollat värmepaketet har jag inte gjort ska känna på slangarna och se om dom känns som du berättar.mätaren går inte upp till mitten den ligger en bit nedanför och sen tar det ganska lång tid innan han rör sig dit.

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

okej, och du har bytt till en ny termostat och inte till en begagnad?
ETID:
du hade inte kollat om värmepaketet läcker?

Senast redigerat av volvo142-73 (4 januari 2011)

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Nej det var en ny termostat.var ute och åkte ca en halvtimme på motorväg och fick till slut fram lite varm luft men sen när jag stod på tomgång med bilen så vart luften kallare.

Värmepaketet har jag inte kollat!

Senast redigerat av bu (4 januari 2011)

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

Nu vet inte jag exakt hur det är på golf, men på vissa bilar kan man sätta termostaten på fel sätt. det är ett litet hål i själva "hatten" på termostaten som måste sitta på ett visst sätt om jag inte misstar mig. är du helt hundra på att du satte dit termostaten rätt så den inte sitter ett halvvarv fel?

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Ok det törs jag inte säga det var inte jag själv som bytte den utan av en kille som är bilmekaniker så man tycker att han borde satt dit den rätt men man vet ju alldrig.Får väl börja felsöka lite det kan ju inte vara så många ställen att leta på när det gäller den bilen.

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

Men om man utgår från att det sitter riktigt kan du ju alltid göra rent värmepaketet genom att lossa på de båda slangarna till kupén och blåsa med tryckluft i de ena hålet som blir in till värmepaketet/torpedväggen.

Men eftersom motorn inte kommer upp i temp låter det lite som termostat. alltså att den står öppen hela tiden därav att motorn inte kommer upp i temp och att den går långsamt upp i temp.

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Ja det kan man ju alltid göra så man vet att det inte sitter nå skit i vägen!sen får man väl kanske ta bort termostaten igen och kolla för säkerhets skull. gör om gör rätt smile fan va drygt haha

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

precis! du kan ju kolla termostaten i kokande vatten och se om den reagerar. Öppnar den inte då, köp ny!

bu
4 januari 2011 · 49 Inlägg

Ska jag göra tack för tipsen!!

volvo142-73
4 januari 2011 · 385 Inlägg

Varsågod! Hör av dig om det inte fungerar! Och skriv gärna om du hittar felet smile

peugeotpasi
6 januari 2011 · 112 Inlägg

hej! garanterat värmepaketet som e paj i din bil. båda slangarna in till värmepaketet ska va stekheta när motorn är varm, inte som någon skrev att den andra ska vara ljummen för det betyder att du har dålig cirkulation genom värmepaketet. hade exakt samma symptom på min peugeot, den gick inte upp i temp ordentligt samt dålig värme, bytte vattenpump,termostat,glykol och luftade systemet men d hjälpte inte. ena slangen till värmepaketet var ljummen o andra varm. tog loss värmepaketet och körde igenom med vattenslangen och såg då att flödet igenom var inte bra. byte värmepaket o nu funkar d hur bra som helst. så byt värmepaket.

peugeotpasi
6 januari 2011 · 112 Inlägg

båda slangarna in till värmepaketet varma= värmepaketet helt och bra cirkulation genom paketet, vid olika temp.på slangarna så e d ju stopp eller avlagringar som gör att det inte är full flöde igenom.

Mitsuhini
6 januari 2011 · 337 Inlägg

prova att sätta en pizzakartong i grillen. när det är svinkallt ute så kan det bli svårt för motorn att komma upp o temp..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
peegee Forummoderator
6 januari 2011 · 2 924 Inlägg

Har du luftat vattensystemet efter termostat och kylvattenbytet?

Har du tillräckligt med glykol i vattnet? (-30 grader)

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
bu
6 januari 2011 · 49 Inlägg

Har tyvärr inte hunnit kollat något på bilen men jag återkommer med svar om vad som är fel.

Tacksam för alla råd!!

peegee Forummoderator
7 januari 2011 · 2 924 Inlägg

Hoppas du inte kör omkring i bilen nu innan du lagat felet, för flera av dessa fel kan orsaka allvarliga motorskador... Speciellt vintertid!
Fungerande kylsystem är dessutom minst lika viktigt som oljan i motorn!

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
need_4_boost
7 januari 2011 · 371 Inlägg

Tycker att du ska starta bilen kall. Låta den stå på tomgång samtidigt som du känner på dina kylarslangar.
Dom ska förbli kalla bägge 2 tills motorn kommer upp i arbetstemp.
För jag tror att du har ett läckage förbi termostaten som gör att du har ett konstant flöde igenom din kylare, och din motor kommer inte upp i nån bra temp pga det.

robba4262
9 april 2011 · 14 Inlägg

Hade samma fel på min Golf 2 och det sitter två stycken ventiler på båda slangarna till kupen som brukar strula så jag har tagit bort dem och satt dit två vanliga rör istället. värmen fungerade felfritt efter detta.

synd bara att jag skruvade ner hela värmesystemet innan och märkte att det var helt.  hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang