Skoda octavia 1,8T 2001a som tappar allt laddtryck vid snabba växlingar

Mellander Yrkes Chafför
6 januari 2011 · 380 Inlägg

Som rubriken lyder så fundera ja över vad som kan jävlas då bilen tappar laddtryck helt på 3a och 4an då man dragit den långt på växeln innan,
pumpar man kommer laddtryck tillbaka,

Och hur mycket skall den ladda original

Magnetventilen och Lmm är bytt,

Mvh

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
6 januari 2011 · 455 Inlägg

Läckage i någon tryckslang kanske?
Är det 150hk du har ska den ladda 0,3-0,4 någonting.. är det 180hk ligger laddet på 0,7-0,8.

Är den chippad? På min gamla A3 1.8T hade jag problemet med svajjande laddtryck upp och ner.. bytte till annan magnetventil och lite trasiga slangar så gick den fint.

Mellander Yrkes Chafför
6 januari 2011 · 380 Inlägg

MrInfinity skrev:
Läckage i någon tryckslang kanske?
Är det 150hk du har ska den ladda 0,3-0,4 någonting.. är det 180hk ligger laddet på 0,7-0,8.

Är den chippad? På min gamla A3 1.8T hade jag problemet med svajjande laddtryck upp och ner.. bytte till annan magnetventil och lite trasiga slangar så gick den fint.

Den laddar ca 0,6 det är en 150hk för den har alltid gått såhär och har kört 2k,  ibland laddar den uppimot 0,8 då går den riktigt bra, åker jämt med 220hk v70.

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
Mitsuhini
6 januari 2011 · 337 Inlägg

laddtryckspeakar så det stinker om det...

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Mellander Yrkes Chafför
6 januari 2011 · 380 Inlägg

Mitsuhini skrev:
laddtryckspeakar så det stinker om det...

Det värkar vara en hemma mapp i den, sedan ditigare ägare, något är då gjort. finns inga dokumentationer om något sånt så vet ej

mvh

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
pwnsowns
6 januari 2011 · 87 Inlägg

Vad menas med laddtryckspeaker ?

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
Mitsuhini
7 januari 2011 · 337 Inlägg

När du har laddtryck som ett julklappsbingo. kan bli vafan som helst. nämen nästan, har du ett laddtryck som är låst max till t.e.x 0,7 så gasar du på och laddtrycket sticker iväg över detta värde så kallas det peak. alltså den laddar mer än den ska. detta är farligt eftersom varken tändning eller soppa hinner med.

detta kan bero på många olika saker. tex fel inställd mappning, s.k pysventil som är kass (pysventil är det sista jag skulle ta i, fyfan vilken motordödare) någon slang kan ha lossnat/gått av m.m m.m..

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Mellander Yrkes Chafför
8 januari 2011 · 380 Inlägg

Mitsuhini skrev:
När du har laddtryck som ett julklappsbingo. kan bli vafan som helst. nämen nästan, har du ett laddtryck som är låst max till t.e.x 0,7 så gasar du på och laddtrycket sticker iväg över detta värde så kallas det peak. alltså den laddar mer än den ska. detta är farligt eftersom varken tändning eller soppa hinner med.

detta kan bero på många olika saker. tex fel inställd mappning, s.k pysventil som är kass (pysventil är det sista jag skulle ta i, fyfan vilken motordödare) någon slang kan ha lossnat/gått av m.m m.m..

ska prova byta styrbox till våren då bilen tas fram igen, tror på det jag själv. ja Pysventil åker man inte med på en sådan bil. finns få bilar man använder pys på.

tack för svaret! gärna fler tips!

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
pwnsowns
8 januari 2011 · 87 Inlägg

Mitsuhini skrev:
När du har laddtryck som ett julklappsbingo. kan bli vafan som helst. nämen nästan, har du ett laddtryck som är låst max till t.e.x 0,7 så gasar du på och laddtrycket sticker iväg över detta värde så kallas det peak. alltså den laddar mer än den ska. detta är farligt eftersom varken tändning eller soppa hinner med.

detta kan bero på många olika saker. tex fel inställd mappning, s.k pysventil som är kass (pysventil är det sista jag skulle ta i, fyfan vilken motordödare) någon slang kan ha lossnat/gått av m.m m.m..

Tack! Men vi säger att du har ett låst laddtryck på 0,7bar. Varför skulle laddtrycket skjuta iväg över det när man gasar ? vad är det som gör att den inte ''stannar'' vi 0,7 bars tryck ?

MVH

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
Mellander Yrkes Chafför
8 januari 2011 · 380 Inlägg

en kompis kollade i datorn och numret på programvaran stämde inte överens i boxen, så det kan vara en dålig mapp? eller?

It's Not a Hobby!! It's Way Of Life!!
ProjektTråd
Sponsor: KRT kramfors Rekond & Tvätt, Skyltverkstan Kramfors, Ådalens Bildemontering
Jönssons Glas, Japtuning, Bilskade centrum, Ådalsskolans industri program
Mitsuhini
8 januari 2011 · 337 Inlägg

vet inte hur detta funkar till 100 men blir det inte ett annat nummer på programvaran om du får den uppdaterad tex vid service?

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
pwnsowns
11 januari 2011 · 87 Inlägg

Du har ju spridare från en RS. Men varför ? kanske blir fel vi ladd ? eller går den bra innan den tappar allt tryck ?

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang