740 går på 3 cylindrar

Mlevin
8 januari 2011 · 54 Inlägg

tjenare smile

har en 740 gl/t  b230f med lh 2.4 som inte går som den ska.
jag var ute och körde lite igårkväll, ställde bilen några timmar.  när jag sedan skulle starta och köra iväg igen så går den på 3 cylindrar. det har den fortsatt att göra idag.
enda sen jag köpte bilen så har den någon enstaka gång fåt för sig att bara gå på 3 cylindrar. då brukar det räcka att låta den stå en timme å svalna, efter det går den riktigt igen. men nu så går den på 3 varenda gång jag startar den.

jag har bytt tändstift och kablar. har kollat att bilen får både bränsle och gnista på alla fyra. jag ahr testat med en annan fungerande lmm. det blev ingen skillnad alls.
har hitills kommit fram till att det är den 3:e cylindern som är död då man kan dra loss både tändkabeln och strömmen till spridaren utan att tomgången påverkas.

värt att nämna är att jag kollade felkoder på bilen igår innan den blev sånhär då den har vart extremt svårstartad de senaste dagarna.
fick 3 stycken

1-2-3:
Signal från kylvätsketempgivare

2-3-2:
Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

3-1-1:
Hastighetsmätarsignal saknas


imorn så ska jag försöka komptesta motorn. just in case så att säga.

fick en idé om att lambdan kanske kan vara inblandad då "miljölampan" lyser. men det har den å andra sidan gjort ett tag innan bilen började bete sig såhär.

men sammanfattningsvis. bilen är extremt svårstartad. får dra på starten i ca 2 minuter innan den hackar igång.  den går på 3 cylindrar. kan ibland hoppa igång på alla 4 om man varvar ordentligt.
den drar på tok för mycket bensin. tomgången är ganska orolig. påminner om en muskelbil i tomgången ibland, vilket i och för sig ibland kan vara fräckt haha tongue

det är en vinterbil. så det är inte så jättenoga igentligen. men hade ändå vart skönt å fixa om det är något relativt enkelt.

får hoppas någon av er har några bra förslag på vad det kan vara. annars får jag väl besvära mig med att börja kolla ventiler å sånt trams smile

/ Micke

BMW F11 (2012)
Muckluck
8 januari 2011 · 248 Inlägg

har du kollat om spridarna öppnar som dom ska? får han både bränsle och gnista på alla burkar börjar det ju luta mot topppackningen, dra han någe kylarvatten eller dylikt? tongue kommer felkoderna tillbaka om du nollar dom?

Mlevin
8 januari 2011 · 54 Inlägg

har inte kollat så att alla spridare öppnar än nej. förutsatte att dom gjorde det när jag bytte spridaren på 3:an förut haha smile men får kika på det imorn.  har haft toppackningen i tankarna jag med, för den drar faktiskt lite vatten. men det får bli att kolla det sen när jag river toppen om det nu inte kan vara något annat runt om.
angående felkoderna så har jag faktiskt inte kollat det. får göra det imorgon det också smile

BMW F11 (2012)
Muckluck
8 januari 2011 · 248 Inlägg

okidoki:P

Mlevin
10 januari 2011 · 54 Inlägg

så. nu får jag uppdatera tror jag. fick bilen att gå hyffsat genom att dra ur lmm. så det gick att köra iaf.  men när jag kört 4 km så tvärdog bilen. precis som när man får bensinstopp.
såg att det rök vitt å luktade skit om hela bilen. så förstod ju att antingen packningen eller toppen var skrot. 
dagen efter började jag riva toppen. toppackningen såg inte så jäkla dålig ut faktiskt.  så antar att det var toppen som strukit med.
smart som jag var så kom jag på att jag hade en 945 ft krockad som bara stod. så för tillfället håller jag på med ett motorbyte big_smile

BMW F11 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang