Byta topplockspackning. Berlingo -97:a

pwnsowns
14 januari 2011 · 87 Inlägg

A hej!

Nu är det så att jag ska byta topplockspackning på Berlingon i morgon. Jag är inte rikigt 100% hemma om hur man gör men typ 95% procent men det är inte själva demonteringen jag behöver hjälp med utan jag bara undrar om det finns några tips som ni kan ge som jag borde tänka på extra noga som jag inte vet typ någon kam markeringen eller liknade som är viktigt, skulle vara super schyst med lite tips som är viktigt att tänka på, några punkter som är viktiga.

Tack på förhand!

Mvh F. Noré

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
cjagenmark
14 januari 2011 · 252 Inlägg

Att se till att allt är nollat motorn innan du vrider på nycklen.. vet inte hur det är på dessa när du lyfter på batteripolen om något nollas till givare el dylikt

pwnsowns
30 januari 2011 · 87 Inlägg

Någon som kan ge mig lite snabb hjälp! Hur mycket ska åtdragningsmomentet  vara på topplocks bultarna ? Jag har papper på att först dra 20nm sen 120 grader och sen 120 grader till. Men jag har ingen sådan gradskiva, kan någon berätta hur mkt NM jag ska dra topplocks bultarna ?

Tack på förhand!

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
Kibil
30 januari 2011 · 552 Inlägg

Dra dina 20nm på alla enligt mönstret. Sen kan du tänka dig att 360 grader är ett helt varv. 180 är halva det varet och 90 är en fjärdedel av 360 samt halva 180. När du ska dra 120 är det som att gå från klockan 12 till klockan fyra.

http://www.rasmus.is/sv/T/G/su30k2m04.png

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
30 januari 2011 · 5 042 Inlägg

pwnsowns skrev:
Någon som kan ge mig lite snabb hjälp! Hur mycket ska åtdragningsmomentet  vara på topplocks bultarna ? Jag har papper på att först dra 20nm sen 120 grader och sen 120 grader till. Men jag har ingen sådan gradskiva, kan någon berätta hur mkt NM jag ska dra topplocks bultarna ?

Tack på förhand!

det finns sådanna konverterare på nätet. sök på google smile
tex 25nm = 76 grader osv.

C H E V R O L E T <3
pwnsowns
30 januari 2011 · 87 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen !

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
cjagenmark
30 januari 2011 · 252 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

pwnsowns skrev:
Någon som kan ge mig lite snabb hjälp! Hur mycket ska åtdragningsmomentet  vara på topplocks bultarna ? Jag har papper på att först dra 20nm sen 120 grader och sen 120 grader till. Men jag har ingen sådan gradskiva, kan någon berätta hur mkt NM jag ska dra topplocks bultarna ?

Tack på förhand!

det finns sådanna konverterare på nätet. sök på google smile
tex 25nm = 76 grader osv.

Stämmer verkligen detta ?  låt säga att jag ska dra som du ex skriver där.. 76 grader dvs då 25nm.. beror ju helt på när det börjar "ta" så att säga.. sen kvalitet på bulten då det förmodligen är sträckbultar i fråga..  bara en tanke

pwnsowns
30 januari 2011 · 87 Inlägg

Nu sitter allt på plats smile Tog inte många timmar att demontera och montera allt wink Om någon behöver hjälp så fråga. Tack själva för hjälpen på slutet wink Uppskattas väldigt mycket!

F.S.N.
2fast4u
bränt gummi = LOVE
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang