Ang, Bil batterier, till basar, generator klarar inte driva 2 batterier...

RobertKocian
15 januari 2011 · 69 Inlägg

Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

BJonsson
16 januari 2011 · 4 074 Inlägg

RobertKocian skrev:
Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

Öh......
say what?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
big-jepp
16 januari 2011 · 3 187 Inlägg

RobertKocian skrev:
Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

nej inge kondensator!!
vd har du för grejer i bilen? låter lite lustigt att din generator har brunnit? finns folk här på garaget som driver 5 batterier på original generator?

Honda civic "civicen" (1993)
BJonsson
16 januari 2011 · 4 074 Inlägg

big-jepp skrev:

RobertKocian skrev:
Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

nej inge kondensator!!
vd har du för grejer i bilen? låter lite lustigt att din generator har brunnit? finns folk här på garaget som driver 5 batterier på original generator?

Jag har 8st banner running bull 95ah på en original generator

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
big-jepp
16 januari 2011 · 3 187 Inlägg

BJonsson skrev:

big-jepp skrev:

RobertKocian skrev:
Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

nej inge kondensator!!
vd har du för grejer i bilen? låter lite lustigt att din generator har brunnit? finns folk här på garaget som driver 5 batterier på original generator?

Jag har 8st banner running bull 95ah på en original generator

då borde det ju inte vara batteriernas fel att den brann upp, det var det jag ville poängtera wink

Honda civic "civicen" (1993)
RobertKocian
16 januari 2011 · 69 Inlägg

Tackar för svar, 75 ah ligger generatorn på. Det sa jag till macken som bytte generator att det låter lite konstigt också att generatorn inte klarade de. Men hade 50 eller 55 ah framtill sedan ett 55 ah bak till. Det blir ju runt 100-110 ah. och generatorn laddar bara 75 ah. Så det är det enda förklaringen jag fått utav macken som bytte samt Mekonomen att generatorn inte klarar av att ladda båda två så den brinner upp. Kollat runt på folk som bygger billjud och dem använder sig av 3 generatorer. ( Dock i U.S.A ). Men endå.. ;o Batterierna är helt nya dock.. så vet icke ifall det är dem de är fel på. Eller är jag tvungen att använda "billjuds batterier" som extra som Bjonsson skriver att han använda 8 st banner running bull 95ah på orginal generator. Går ju alltid att testa dock. Vart går dessa batterier att köpa? sidor jag hittat verkar dessa batterier kosta en jävla massor mera än själva värdet. Tackar för svar igen, Gärna tips om sidor med bra huvudenheter, element, steg / Monoblock, batterier och kablar. Även "mysteriet" på min generator. Tnk på att bilen är årsmodell -1988 Mazda 626. Bara ett plus i hörnet, kanske kvittar. Tack i alla fall i förhand. Robert smile

big-jepp
16 januari 2011 · 3 187 Inlägg

RobertKocian skrev:
Tackar för svar, 75 ah ligger generatorn på. Det sa jag till macken som bytte generator att det låter lite konstigt också att generatorn inte klarade de. Men hade 50 eller 55 ah framtill sedan ett 55 ah bak till. Det blir ju runt 100-110 ah. och generatorn laddar bara 75 ah. Så det är det enda förklaringen jag fått utav macken som bytte samt Mekonomen att generatorn inte klarar av att ladda båda två så den brinner upp. Kollat runt på folk som bygger billjud och dem använder sig av 3 generatorer. ( Dock i U.S.A ). Men endå.. ;o Batterierna är helt nya dock.. så vet icke ifall det är dem de är fel på. Eller är jag tvungen att använda "billjuds batterier" som extra som Bjonsson skriver att han använda 8 st banner running bull 95ah på orginal generator. Går ju alltid att testa dock. Vart går dessa batterier att köpa? sidor jag hittat verkar dessa batterier kosta en jävla massor mera än själva värdet. Tackar för svar igen, Gärna tips om sidor med bra huvudenheter, element, steg / Monoblock, batterier och kablar. Även "mysteriet" på min generator. Tnk på att bilen är årsmodell -1988 Mazda 626. Bara ett plus i hörnet, kanske kvittar. Tack i alla fall i förhand. Robert smile

spelar ingen roll vilka battier du har, det var något annat som gjorde att generatorn la av det var något annat.

Honda civic "civicen" (1993)
RobertKocian
16 januari 2011 · 69 Inlägg

okey okey.. ;s mysko mysko dock.. Får la testa slänga in batteriet igen.. ;o Dock dyr chansning. ;p

BJonsson
16 januari 2011 · 4 074 Inlägg

RobertKocian skrev:
okey okey.. ;s mysko mysko dock.. Får la testa slänga in batteriet igen.. ;o Dock dyr chansning. ;p

Se till att du kopplar rätt bara!
Jag har aldrig hört att man bränt en generator för att den jobbat för mycket,eller jo men då har det varit med avsevärt mycket värre grejer är 2st 55ah batterier... Kolla även alla kablar på generatorn så att dom har bra kontakt...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
kalle_kalle
17 januari 2011 · 2 914 Inlägg

BJonsson skrev:

big-jepp skrev:

RobertKocian skrev:
Hej, lägger ut en tråd pga inga ordentliga svar från folk jag känner tyvärr. kopplade extra batteri till min bil med tyvärr så brände jag generatorn pga att den inte orkade ladda dessa två... Köpt ny nu men enda generatorn som var "starkast" till min bil ( Mazda 626 -88 ) var 75 Ah. Behöver extra batteri eller något liknade för strömmen räcker inte till dem 2 basarna + 2 monoblock jag har i bilen. HJÄLP!! Kondensator ? Eller något speciellt Extra bil batteri som är gjorda för bil? Batteriet som sitter i bilen vanligtvis är på 55 ah. och tror icke det räcker att köpa ett batteri framtill som är 75 ah, tyvärr. Tack för svar i förhand. Brukar alltid får bra och förstående svar här på garaget. Mvh Robert Kocian ! smile

nej inge kondensator!!
vd har du för grejer i bilen? låter lite lustigt att din generator har brunnit? finns folk här på garaget som driver 5 batterier på original generator?

Jag har 8st banner running bull 95ah på en original generator

men då kan du inte pressa under en längre tid tongue

jag har 100A generator, och sen 2 batterier, men eftersom jag har en "stor" förstärkare så hinner det inte med att ladda iaf. tongue

BJonsson
17 januari 2011 · 4 074 Inlägg

kalle_kalle skrev:

BJonsson skrev:

big-jepp skrev:
nej inge kondensator!!
vd har du för grejer i bilen? låter lite lustigt att din generator har brunnit? finns folk här på garaget som driver 5 batterier på original generator?

Jag har 8st banner running bull 95ah på en original generator

men då kan du inte pressa under en längre tid tongue

jag har 100A generator, och sen 2 batterier, men eftersom jag har en "stor" förstärkare så hinner det inte med att ladda iaf. tongue

Jo jag stog och dema 90min typ på Classic car week förra året..

Jag har en 90amp generator och 8 batterier men en "liten" förstärkare... big_smilebig_smile
å 16mm2 laddkabel

Senast redigerat av BJonsson (17 januari 2011)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
RobertKocian
18 januari 2011 · 69 Inlägg

Tackar för svar, disskuterade med en polare idag om ifall jag hade över dimensionerad kabel. Har en 28 mm2 tjock kabel samt 140 ah säkring till det. Kan det vara de som är kruxet så det räcker att byta kabel till en lite mindre det vill säga alltså en kabel för 50-60 ah med säkring för det?

Ang kablar till generator, det är redan kollat även utbytt, helt nya friska kablar från generatorn o.s.v smile

Förhoppningsvis har ni hjälpt en kille i riktig nöd! Tackar smile

Alka0512
18 januari 2011 · 474 Inlägg

RobertKocian skrev:
Tackar för svar, disskuterade med en polare idag om ifall jag hade över dimensionerad kabel. Har en 28 mm2 tjock kabel samt 140 ah säkring till det. Kan det vara de som är kruxet så det räcker att byta kabel till en lite mindre det vill säga alltså en kabel för 50-60 ah med säkring för det?

Ang kablar till generator, det är redan kollat även utbytt, helt nya friska kablar från generatorn o.s.v smile

Förhoppningsvis har ni hjälpt en kille i riktig nöd! Tackar smile

Går inte att ha överdimensionerad skulle jag säga.. smile Bättre med för grov än för klen!

BMW 540 e34 (1994)
stRaend
18 januari 2011 ·

RobertKocian skrev:
Tackar för svar, disskuterade med en polare idag om ifall jag hade över dimensionerad kabel. Har en 28 mm2 tjock kabel samt 140 ah säkring till det. Kan det vara de som är kruxet så det räcker att byta kabel till en lite mindre det vill säga alltså en kabel för 50-60 ah med säkring för det?

Ang kablar till generator, det är redan kollat även utbytt, helt nya friska kablar från generatorn o.s.v smile

Förhoppningsvis har ni hjälpt en kille i riktig nöd! Tackar smile

Tips är att du läser runt på forumet innan du börjar bygga. För grova kablar? Varför skulle det skada generatorn eller något annat? För att den KAN leda mer ström? Vill höra argumenten till varför det är probs smile

BJonsson
18 januari 2011 · 4 074 Inlägg

Antar att han menar de att jag skrev att jag hade 16mm2 laddkabel!?
Dumt att jag inte formulerade mig bättre....

Desto grövre laddkabel desto bättre!
Jorden lika grov som laddkabeln!
Jag hade mina batterier på underhålls laddning alltid när bilen stog still därför jag använde 16mm2 för bilen var från början tänkt som ren tävlingsbil..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
RobertKocian
18 januari 2011 · 69 Inlägg

Okey, tackar tackar, det var bara en sak jag tänkte på ifall den var över dimensionerad. Då verkar det ju inte vara de i alla fall smile. Jord kablen är lika grov som ström, Ett sådant paket jag köpte så. smile

Alka0512
18 januari 2011 · 474 Inlägg

RobertKocian skrev:
Okey, tackar tackar, det var bara en sak jag tänkte på ifall den var över dimensionerad. Då verkar det ju inte vara de i alla fall smile. Jord kablen är lika grov som ström, Ett sådant paket jag köpte så. smile

Har du bytt jordkabel från motorn med? Och batteriets jordkabel?

BMW 540 e34 (1994)
RobertKocian
19 januari 2011 · 69 Inlägg

Alka0512 skrev:

RobertKocian skrev:
Okey, tackar tackar, det var bara en sak jag tänkte på ifall den var över dimensionerad. Då verkar det ju inte vara de i alla fall smile. Jord kablen är lika grov som ström, Ett sådant paket jag köpte så. smile

Har du bytt jordkabel från motorn med? Och batteriets jordkabel?

ajemen, enligt verkstan så är allt helt ok ;o smile. Någon som kan tipsa om en firma eller företag som är "speciallister" imon generatorer? Som man kan ringa och kanske kolla exakt hur det ligger till ? smile

BJonsson
19 januari 2011 · 4 074 Inlägg

RobertKocian skrev:

Alka0512 skrev:

RobertKocian skrev:
Okey, tackar tackar, det var bara en sak jag tänkte på ifall den var över dimensionerad. Då verkar det ju inte vara de i alla fall smile. Jord kablen är lika grov som ström, Ett sådant paket jag köpte så. smile

Har du bytt jordkabel från motorn med? Och batteriets jordkabel?

ajemen, enligt verkstan så är allt helt ok ;o smile. Någon som kan tipsa om en firma eller företag som är "speciallister" imon generatorer? Som man kan ringa och kanske kolla exakt hur det ligger till ? smile

En sak måste du lära dig först och främst! big_smilebig_smile om en bilverkstad säger att de är okej så är det garanterat för små kablar till jord och ladd... En verkstad gör i ordning bilen för att klara bilen original elsystem inte för att klara en stor stereo....Kolla över jord och plus till generatorn,den ska vara lika grov som dom kablarna till steget!

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
RobertKocian
21 januari 2011 · 69 Inlägg

BJonsson skrev:

RobertKocian skrev:

Alka0512 skrev:

Har du bytt jordkabel från motorn med? Och batteriets jordkabel?

ajemen, enligt verkstan så är allt helt ok ;o smile. Någon som kan tipsa om en firma eller företag som är "speciallister" imon generatorer? Som man kan ringa och kanske kolla exakt hur det ligger till ? smile

En sak måste du lära dig först och främst! big_smilebig_smile om en bilverkstad säger att de är okej så är det garanterat för små kablar till jord och ladd... En verkstad gör i ordning bilen för att klara bilen original elsystem inte för att klara en stor stereo....Kolla över jord och plus till generatorn,den ska vara lika grov som dom kablarna till steget!

Tackar tackar, fick tag på en speciallist om generatorer, han sa till mig att är generatorn i ok skick så jobbar inte generator till 100 % och därför inte tar någon stryk, men drar jag ut strömmen i vanliga batteriet eller extra batteriet som jag gjorde också ( pga för små ) så när generatorn ska ladda upp ett batteri från 0 % så ger det generatorn el spikar, så därför skulle jag vara noga med att ha mera klös i batterierna och även ha koll att dem inte blir helt ur laddade. Nu vet även ni om detta. Ska även gå igenom kablar via generatorn och den delen! Tackar verkligen för all hjälp, lärt mig en hel del om generatorer, Batterier och ström.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang