940 b230f går orent och på tre cylindrar

PetteRR
16 januari 2011 · 151 Inlägg

Har en -92:as 940 gl som i dagarna la av när jag var ute, den har sen ja köpte den går ryckigt på låga varv med hög växel i. Men nu stannade den och börja rycka till den dog, den startade inte men tog in den i varmgaraget och nu startar den, men går dåligt, ligger på 500 varv på tomgång och går inte på alla burkar, händer inget när du rör gasen.

Vart börjar man felsöka? Har kollat stift och rengjort fördelaren, kanske testa byta bränslepumps relä?

Tacksam för tips som jag kan kolla upp smile

Sharky
16 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Byt alla tänddelar till nya fräscha om det inte är gjort.
Byt bränslefilter.

Börja där. (Även om det inte är dom grejorna som jävlas just nu så är det en 18 år gammal bil och då är sådana slitdelar ändå slut)

Att motorn går illa och på tre burkar har knappast något med bränslepumpsreläet att göra.

När allt det är nytt och fräscht så kan man - om det inte hjälpte - börja titta på om båda pumparna går, om tomgångsreglerningen funkar, om det finns felkoder lagrade etc.

/Göra

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PetteRR
16 januari 2011 · 151 Inlägg

Vågar man sig på biltemas tändnings grejjer? Stift  och luftfilter är nyss bytt, lite dum fråga men vart sitter bränsle filtret på dom här bilarna?

Sharky
16 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Jag har tidigare sett fördelarlock av piratfabrikat som varit ren skit. Hur det är numera vågar jag inte säga.
Många hoppar över att byta lock och fördelare för det sitter så "illa till".

Bränslefiltret sitter under bilen. (Har man någon gång kört soppatorsk så brukar filtret sättas igen av all skit som fanns i botten av tanken. Men även normal drift under 18år kan sätta igen det)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PetteRR
16 januari 2011 · 151 Inlägg

okej, vilka tändningsdelar är det man bör byta?

Sharky
16 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Helst allt. Dvs stift, kablar, lock, rotor. Har man tänkt att behålla bilen och vill kunna lita på den så är det så.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PetteRR
16 januari 2011 · 151 Inlägg

Nu har jag bytt alla tändelar och samma problem kvarstår, vars felsöker man vidare?

Volvo_GL
16 januari 2011 · 223 Inlägg

har du kollat vilket stift som inte får gnista? kolla de å tästa å bytt tändkabeln. Kan även vara hallgivaren i fördelarn som skall ge impulser så de får gnista kan strula med. Sen kan du kika om de finns ett tändslutsteg tror de skall sitta på vänster sida vid lyktan.?

summitracing.com
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
16 januari 2011 · 3 180 Inlägg

spraya startgas runt insugspackningen, kolla vevhusventslangarna(både grova och smala) så dom sitter ordentligt och är hela, samt kolla att alla spridarkontakter sitter som dom ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
PetteRR
16 januari 2011 · 151 Inlägg

inga lösa kontakter och alla slangar hela, verkar som de är dom två cylindrarna närmast kupen som inte går, vad är hallgivare och tändslutsteg? Kan det ha nåt att göra med bränslepumpen?

Senast redigerat av PetteRR (16 januari 2011)

PetteRR
17 januari 2011 · 151 Inlägg

Om det kommer bränsle till spridarna och de är gnista, då borde den ju gå? Vad kan man då kolla, hur kör man en bränsle pump manuellt? Nåt relä som kan vara paj, spridarrelä, bränslerelä, vart sitter dessa relän?

Tips uppskattas!

Sharky
18 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Det är inte alls säkert att den går bara för att man har gnista och bränsle fram till spridarna. (Vilket du just har insett).

1: Öppnar spridarna? Dvs är stiften helt snustorra eller inte. Man kan även prova att se om den hostar igång med startgas.

2: Har du bytt säkring nr 11 så att du vet säkert att säkringen till tankpumpen är hel?

3: Står kammen rätt? Dvs har remmen hoppat.

4: Går båda bränslepumparna?

5: Har du rätt bränsletryck? Dvs funkar soppatrycksregulatorn som den ska.

6: Om den går illa och inget händer när du rör gasen - har du provat att lätta på tanklocket?

Och jag tror inte några relän är paj. (Har du LH sprut eller Rex/Regina? Vad är det som sitter på 92:orna?).
Om relän är paj så går inte bilen alls eller så lägger den av helt slumpmässigt men går bra därimellan.

/Göran

(Pumpar tvångskör man genom att endera lägga 12V direkt på dom eller genom att tvångsstyra bränslepumpsreläet)




PetteRR skrev:
Om det kommer bränsle till spridarna och de är gnista, då borde den ju gå? Vad kan man då kolla, hur kör man en bränsle pump manuellt? Nåt relä som kan vara paj, spridarrelä, bränslerelä, vart sitter dessa relän?

Tips uppskattas!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
18 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Flytta runt spridarkontakterna och se om felet är kvar eller flyttar på sig.
Man kan även prova att byta spridare.

/Göran


PetteRR skrev:
inga lösa kontakter och alla slangar hela, verkar som de är dom två cylindrarna närmast kupen som inte går, vad är hallgivare och tändslutsteg? Kan det ha nåt att göra med bränslepumpen?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PetteRR
18 januari 2011 · 151 Inlägg

Sharky skrev:
Det är inte alls säkert att den går bara för att man har gnista och bränsle fram till spridarna. (Vilket du just har insett).

1: Öppnar spridarna? Dvs är stiften helt snustorra eller inte. Man kan även prova att se om den hostar igång med startgas.

2: Har du bytt säkring nr 11 så att du vet säkert att säkringen till tankpumpen är hel?

3: Står kammen rätt? Dvs har remmen hoppat.

4: Går båda bränslepumparna?

5: Har du rätt bränsletryck? Dvs funkar soppatrycksregulatorn som den ska.

6: Om den går illa och inget händer när du rör gasen - har du provat att lätta på tanklocket?

Och jag tror inte några relän är paj. (Har du LH sprut eller Rex/Regina? Vad är det som sitter på 92:orna?).
Om relän är paj så går inte bilen alls eller så lägger den av helt slumpmässigt men går bra därimellan.

/Göran

(Pumpar tvångskör man genom att endera lägga 12V direkt på dom eller genom att tvångsstyra bränslepumpsreläet)




PetteRR skrev:
Om det kommer bränsle till spridarna och de är gnista, då borde den ju gå? Vad kan man då kolla, hur kör man en bränsle pump manuellt? Nåt relä som kan vara paj, spridarrelä, bränslerelä, vart sitter dessa relän?

Tips uppskattas!

1. har inte kollat om spridarna öppnar, men ska ta lös dom och kolla Stiften var krut torra för övrigt. Vart sprutar man om man vill starta den på startgas?

2. Säkringen var hel, men byter den iaf

3. har ingen aning hur man kollar hur kammen står rätt?

4. Det vet jag inte heller, minst en går eftersor de låter, men hur kollar man att båda går? och vart sitter huvudpumpen?

5. De har jag inte heller någon koll på, hur kollar man de?

6. Tanklocket är lättat på, var rätt lite soppa i den så ska testa fylla upp lite mer (Inte soppatorsk)

PetteRR
18 januari 2011 · 151 Inlägg

Problemet är delvis löst! De visade sig att de var lite bränsle i tanken, men reserven lyste inte och har kört på reserven flera gånger.

Då kan jag konstatera att bilen inte går när de är lite bränsle i tanken, men går klockrent med halvtank. Är de fel på bränslepumpen i tanken då? eller den primära pumpen? Räcker det med att byta bränslefilter, vad tror ni?

Sharky
18 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Som jag skrev i inlägg nr 4 så bör du absolut byta bränslefilter på en så gammal bil. Speciellt om den har gått med soppatorsk.

Annars så är det sannolikt att tankpumpen kan ha lagt av. Kolla dock säkring och kablage till pumpen innan du byter. Det sägs att man skall höra om pumpen surrar om man lyssnar i påfyllningsröret men jag har inte provat själv så jag vet inte hur bra det hörs.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang