Turbomätare från Speedparts till Saab 9000 2,3T 1994

Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Okej smile

Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Jag hittade westgaten, och hur lätt ska den vara för att bara "slapp" För jag kunde inte dra den fram och tillbaka? Men dock var den riktigt skitig, och jag tror att den mer är åt det tröga hållet en det slappa? så problemet kan ju lösas om jag rengör den på plats och får all skit att släppa? För slapp var den långt ifårn efterom jag inte kunde dra den fram och tillbaka yikes Kanske kan dra slangen ifrån magnetventilen också så att den får röra på sig ordentligt?

kalven_
18 januari 2011 · 126 Inlägg

skulle wastegaten sitta fast så skulle bilen ladda för fullt! alltså runt 1,5bar, så den är nog som den ska! pröva att sätta slangen till den nya mätarn på insuget! de brukar finnas nån vakumslang där som du kan säta en förgrening på. du har ju alltid trycket i insuget från turbon och där ska du få rätt laddtryck om de är som de ska!

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Ja okej, jag från laddtrycket från dumpentivlen just nu tror ja, eller jag har kopplat ihopp externa laddtryckmötaren i orginal slangen till orginal mätaren under instrumentpanelen. fel ?

kalven_
18 januari 2011 · 126 Inlägg

Poonta91 skrev:
Ja okej, jag från laddtrycket från dumpentivlen just nu tror ja, eller jag har kopplat ihopp externa laddtryckmötaren i orginal slangen till orginal mätaren under instrumentpanelen. fel ?

om den sitter på samma slang som original så borde den ju visa rätt, men för att vara riktigt säker så kan du sätta den på insuget för där SKA de vara exakt! har satt min i insuget och de funkar klockrent! får samma värde på mätaren som de visar i mappen. minns själv när jag hade en 9000 och satt in en extra mätare att den visade minus~undertryck men när jag gasade så kom den upp i 0,8 ändå. prova och se om de blir nån skillnad. de är ju bara att du drar en slang genom rutan sålänge för att se om de blir nån skillnad smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Funkiee Saab älskare!
18 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Det låter som din WG är okej! smile För att vara helt säker bör man bara ha en mätare per slang, även fast det går med fler, men man vet inte om dom håller tätt osv, iof gör alla de från fabrik, men man kan inte vara helt säker wink så aningen kopplar du endast in externa mätaren på den slangen o testar, eller så drar du en ny slang till den externa mätaren smile för den du har orginal, om fabriken satte in orginal laddmätare, går den vacumslangen direkt till insuget smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
kalven_
18 januari 2011 · 126 Inlägg

Funkiee skrev:
Det låter som din WG är okej! smile För att vara helt säker bör man bara ha en mätare per slang, även fast det går med fler, men man vet inte om dom håller tätt osv, iof gör alla de från fabrik, men man kan inte vara helt säker wink så aningen kopplar du endast in externa mätaren på den slangen o testar, eller så drar du en ny slang till den externa mätaren smile för den du har orginal, om fabriken satte in orginal laddmätare, går den vacumslangen direkt till insuget smile

precis! prova med en ensam slang från insuget till mätaren.. om jag inte minns helt fel så tror jag att de finns ett uttag på insuget som är ledigt. brukar sitta en svart liten plugg på ett lilet rör smile

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Funkiee Saab älskare!
18 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Yes! Det sitter en svart gummiplugg för det uttaget, helt rätt smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Ja okej : )  Jag ska testa att koppla in den externa vakum salngen någon annan stans då (:

kalven_
18 januari 2011 · 126 Inlägg

Poonta91 skrev:
Ja okej : )  Jag ska testa att koppla in den externa vakum salngen någon annan stans då (:

sätt den på insuget vettja tongue

Saab 9-5 kombi Extreme "winter creation" (2005)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Insuget kommer ifårn luftfiltret eller ? smile röret därifrån allså smile?

Funkiee Saab älskare!
18 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Ställ dig framför bilen, då har du motorn framför dig, på baksidan av motor, ser du en silvrig sak, med lite slangar o skrot på, det är insuget, där har du även oljestickan, till vänster om oljestickan går det ner en vacumslan, brevid den slangen har du en svart gummiplupp, på den pinnen stoppar du på din nya slang! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Okej tack för en mycket bra besrkivning och för bra svar : ) ska testa:D

Funkiee Saab älskare!
18 januari 2011 · 4 597 Inlägg

Säg hur det gick sen! smile BTW, kännde på min WG på min t25, och turbon är i jättefint skick, men jag har inte fått ett ladd på mer än runt 0.7-0.8 sen nu idag fick jag loss den, hehe, den WG'n var riktigt slut, gick riktigt lätt o dra i... men men aeroturbo smetas i istället tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Ja okej smile du bytte WG och fick mer ladd alltså? smile Och du kunde dra i den lätt fram och tillbaka? smile

Funkiee Saab älskare!
18 januari 2011 · 4 597 Inlägg

näe, nu byter jag turbo till en större, men det var WG som var felet för mig tongue ja, tog inte o något direkt, kan fixa film på det senare ikväll så kan du få se smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Poonta91
18 januari 2011 · 123 Inlägg

Jaha aa okej (: aa gör gärna de big_smile

haunter
26 april 2011 · 14 Inlägg

Hej alla smile vet inte om ja byter ämne nu men ja skulle fråga om hjälp o be nån säga var man kopplar in en laddtrycksmätare på saab 9000 cs 2.3ftt smile ja vet inte var man gör d, iaf inte slangen men elen vet ja smile tack på förhand smile

Saab 9000 CS 2.3T "Greenie" (1993)
SaaBAndreas
26 april 2011 · 6 Inlägg

du bör kunna koppla in den på nån av vakumslangarna som sitter på insuget..
ett T-kors är väl de ända som krävs då.. annars letar du reda på slangen till turbo/apc-mätaren som går igenom torpedväggen..
fast enklast är ju från insuget tycker jag

Saab 900T16 "Lady in red" (1983)
Saab 95 "Skåpet" (1974)
Saab 96 GL "v4 super" (1980)
Poonta91
26 april 2011 · 123 Inlägg

Finns en plugg höger om oljestickans lock (om du står framför motorn) ta bort den svarta skyddet över det och tryck till den nya vakum slangen som du fick med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang