Är det verkligen så svårt att släppa forbi???

Phed
24 januari 2011 · 242 Inlägg

themusclecarfreak skrev:
är också chaffis så förstår till fullo. brukar krypa upp i röven på folk smile en del blir nervösa och flyttar sig faktiskt big_smile men inte alla och dom vill man ju gärna ränna rakt över med alla hjulen!!

Du måste vara en fruktansvärt härlig människa. En vacker dag jävlas du med helt fel bilist och får ta konsekvenserna av ditt efterblivna handlande.

endorfinslaven
24 januari 2011 · 671 Inlägg

Miklen skrev:
Orkar inte läsa igenom all text... men Endorfinslaven ...

"Alla har rätt att åka i SIN EGEN HASTIGHET och inte din."

Det har ALLA faktiskt INTE... dom ska anpassa efter väglag, TRAFIKRYTM å gällande hastighetsbegränsningar.. om dom inte kör hjullastare eller stora mobilkranar eller dylikt men dom är väldigt väldigt väldigt sällan några problem med.. Va äter vi för paj idag förresten?

Du e hög på nånting antar jag eller lobotomerad du föstod inte vad jag skrev
Läs igenom allt när substanserna är på rätt niva i din knopp

endorfinslaven
24 januari 2011 · 671 Inlägg

Grabber skrev:

endorfinslaven skrev:
Vem är du och vad ger dig rätten att tvinga folk åt sidan ?
Behöver de gå åt sidan eller släppa om dig enligt lagen !
Alla har rätt att åka i SIN EGEN HASTIGHET och inte din.
Allt kretsar inte runt dig.

Var skrev jag att jag tvingar folk åt sida???
Det är ingen som tvingar dom åt sidan, vraken jag eller lag! Vänligen läs igen...
Jag håller mina 80 med lastbilen o det som passar mig med p-bilen så sluta gnälla att det handlar om mig!
Det är inte bara jag som kommer ifatt bromsklotsar, inte bara jag som kör lastbil i denna land!
Finns ju bussar, skåpbilar, taxi mm o vanliga trafikanter o "låta sig köras om" är det inte bara bil framför mig som det gäller utan ALLA I ALLMÄNHET PÅ VÄGEN!

På tal om dina "snitthastigheter i personbil" så är det inte samma sak med en lastbil.
Kör du i 5min i 50 på 90 väg så kan du ta tillbaka det genom att köra i 150 om du vill så men en lastbil är spärrad vi 90 så få tillbaka den "förlorade" tiden är det ingen snack om!
Tider tänker jag inte diskutera - det är inte tider vi diskuterar här o nu utan folks beteende.
Vem sa att jag har bråttom??? Det är bara tråkigt att behöva ligga efter nån som tror sig äga vägen eller har din attityd... lol

Ditt inlägg lyder:
Är det verkligen så svårt att släppa förbi
Hur ska det tolkas...
När man släpper förbi vad gör man då
Går åt sidan
Sänker farten
Om man inte gör ovanstående vad gör man då förklara gärna för mig.
Så du vill underförstått att folk går åt sidan eller sänker farten för att underlätta din omkörning.
Om de inte gör det du önskar hur ska du få dem att säppa förbi utan tvång..... ?

Du har tydligen inte kört på med personbil,
det jag beskriver är just det du tycker dig förstå.
Men tydligen har du inte förstått hur det hänger ihop i praktiken..

Vid tät trafik tjänar man inget på att ligga på omkörning hela tiden..
Med det vill jag säga följ rytmen och dess små avvikelser.

BMW635_Robban
25 januari 2011 · 1 277 Inlägg

Slutar att prenumera på denna tråd nu....vissa människor (de vi stör oss på i trafiken) kommer fortfarande vara iq befriade liksom många i denna tråd....
tack för mig!

Grabber Dagdrömmare
25 januari 2011 · 2 836 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Grabber skrev:

endorfinslaven skrev:
Vem är du och vad ger dig rätten att tvinga folk åt sidan ?
Behöver de gå åt sidan eller släppa om dig enligt lagen !
Alla har rätt att åka i SIN EGEN HASTIGHET och inte din.
Allt kretsar inte runt dig.

Var skrev jag att jag tvingar folk åt sida???
Det är ingen som tvingar dom åt sidan, vraken jag eller lag! Vänligen läs igen...
Jag håller mina 80 med lastbilen o det som passar mig med p-bilen så sluta gnälla att det handlar om mig!
Det är inte bara jag som kommer ifatt bromsklotsar, inte bara jag som kör lastbil i denna land!
Finns ju bussar, skåpbilar, taxi mm o vanliga trafikanter o "låta sig köras om" är det inte bara bil framför mig som det gäller utan ALLA I ALLMÄNHET PÅ VÄGEN!

På tal om dina "snitthastigheter i personbil" så är det inte samma sak med en lastbil.
Kör du i 5min i 50 på 90 väg så kan du ta tillbaka det genom att köra i 150 om du vill så men en lastbil är spärrad vi 90 så få tillbaka den "förlorade" tiden är det ingen snack om!
Tider tänker jag inte diskutera - det är inte tider vi diskuterar här o nu utan folks beteende.
Vem sa att jag har bråttom??? Det är bara tråkigt att behöva ligga efter nån som tror sig äga vägen eller har din attityd... lol

Ditt inlägg lyder:
Är det verkligen så svårt att släppa förbi
Hur ska det tolkas...
När man släpper förbi vad gör man då
Går åt sidan
Sänker farten
Om man inte gör ovanstående vad gör man då förklara gärna för mig.
Så du vill underförstått att folk går åt sidan eller sänker farten för att underlätta din omkörning.
Om de inte gör det du önskar hur ska du få dem att säppa förbi utan tvång..... ?

Du har tydligen inte kört på med personbil,
det jag beskriver är just det du tycker dig förstå.
Men tydligen har du inte förstått hur det hänger ihop i praktiken..

Vid tät trafik tjänar man inget på att ligga på omkörning hela tiden..
Med det vill jag säga följ rytmen och dess små avvikelser.

Grabber skrev:
Eller krävs det högt IQ för att kunna fatta ett sådant beslut???

Ja, nu är jag ganska irriterat (och måste få ut min ilska) på mina med trafikanter som tror sig ha hela vägen för sig själva, kan inte öka hastigheten för att inte tala om "låta sig köras om".

Eftersom jag kör lastbil (vilket i många ögons gör mig till brottsling) så hinner jag uppleva det ena o det andra under mina 8-10 timmar bakom ratten per dag.
Men nu struntar vi i vem kör vad - det handlar om allmänt upplevelse.

Jag gör mina misstag (det ber jag ursäkt om) och får se andras misstag men av nåt ökänd anledning klarar jag inte av folk som har tappt gaspedalen på golvet! Förmodligen är jag inte ensam om det...

Vist.... Det kan finnas anledningar till att folk kör för sakta.

1. Ohälsa - men ställ bilen hemma o tag buss, taxi, anlita granen eller nåt!
Kör inte själv för då kan ännu otrevligare saker hända...

2. Bilens tekniska brister - kan förekomma och har hänt mig med men jag försöker låta andra att inte påverkas av detta.

3a. Väder - den vanligaste orsaken till förekomsten av s.k. bromsklotsar.
Det kan regna, snöa, blåsa, dimma mm... Men om det är en bil som kommer en ifatt så varför inte låta det köra förre och sedan hänger man på (om nu inte är det nån kamikazepilot) efter dennes baklysen?
3b. Is på vägen - ja... Stanna hemma!

Är jag jobbig nu? Bra! Lite till då!

Av egen oprofessionell utredning kom jag fram till att av dom bilar jag kommer ifatt så:
- 1 på ca 20 släpper förbi genom att svänga in på P- eller buss-rutta.
- 1 på ca 30 släpper förbi genom att blinka höger och lätta på gasen.

Är det verkligen så jobbigt att dela vägen med någon annan???

Nu är jag klar... Ha en fortsatt bra dag på vägen!

Läs igen tills du förstår vad tråden handlar om! Den är inte om dig eller mig!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Grabber Dagdrömmare
25 januari 2011 · 2 836 Inlägg

BMW635_Robban skrev:
Slutar att prenumera på denna tråd nu....vissa människor (de vi stör oss på i trafiken) kommer fortfarande vara iq befriade liksom många i denna tråd....
tack för mig!

+1!

Tråden får gärna låsas för inte många vet vad ALLMÄNT UPPLEVELSE betyder o kan inte diskutera ämnet.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Phed
25 januari 2011 · 242 Inlägg

Grabber skrev:

BMW635_Robban skrev:
Slutar att prenumera på denna tråd nu....vissa människor (de vi stör oss på i trafiken) kommer fortfarande vara iq befriade liksom många i denna tråd....
tack för mig!

+1!

Tråden får gärna låsas för inte många vet vad ALLMÄNT UPPLEVELSE betyder o kan inte diskutera ämnet.

Ja det är tragiskt att det bara har dykt upp en enda lastbilschaufför med förnuft i den här tråden. Förövrigt kan du väl inte lägga till ny text i ditt första inlägg och sedan säga att tråden tappat fokus? Sjukaste tilltag jag någonsin sett.

Senast redigerat av Phed (25 januari 2011)

Phed
25 januari 2011 · 242 Inlägg

Marticus skrev:

Phed skrev:

Marticus skrev:
Fan jag har slut på popcorn.... Är det värt att hämta mer? smile

Klart det är! Jag tror inte riktigt vi är klara än. Fast även när både lagen och sunt förnuft talar emot lastbilschaffisarna har dem ÄNDÅ vunnit diskussionen, utan andra argument än "att det är stressigt".

Fan så fint! *går in till köket* om nom nom...

OT så tkr jag att AcesHigh666s lista om den perfekta trafiken var bra... speciellt kugghjulsprincipen!

Dock fungerar inte den principen på en enfilig väg med en lastbil som kör 10 - 15km för snabbt och vill förbi stackarn i sin nissan micra framför. Annars tillämpar jag ren stockholmsmetod här i stan och folk blir chockade över att jag släpper in andra bilar i ledet när det är hopplösa lägen.

Grabber Dagdrömmare
25 januari 2011 · 2 836 Inlägg

Phed skrev:
Förövrigt kan du väl inte lägga till ny text i ditt första inlägg och sedan säga att tråden tappat fokus? Sjukaste tilltag jag någonsin sett.

Har inte lagt till text, har bara ändrat en rad till Fetstilt text så att dom som hoppar mitt i diskussionen hänger med.

Själv tycker jag inte att "lastbilschaffisarna har dem ÄNDÅ vunnit diskussionen" för det är inte det som är syftet med denna tråd utan varför måste den personen som kör bra under tillåten hastighet(t.ex. 60 på 90) bete sig så nonchalant genom att köra på mittlinjen o vägra låtas sig köra om samt olika väg o väder förhållanden i samband???

Jag skrev ju

Grabber skrev:
Men nu struntar vi i vem kör vad - det handlar om allmänt upplevelse.

men det har många missat...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
endorfinslaven
25 januari 2011 · 671 Inlägg

Lägg ner långtradaretrafiken bygg ut järnvägsnätet.
Flytta allt till järnvägen
Jag menar allvar !

Jag har känt långtradarchaffisar
Folk som sitter för sig själva i sin hytt och resonerar på sitt lilla sätt.
Alla andra är idioter och IQbefriade som inte kör lastbil.
De har lösningen på allt....

Nu är jag taskig mot er men så här är det
Ta ett IQtest på lastbilschaufförer och de andra trafikanterna....
Vilken grupp får ett högre medel..... ?
...

Hamilton
25 januari 2011 · 8 865 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Lägg ner långtradaretrafiken bygg ut järnvägsnätet.
Flytta allt till järnvägen
Jag menar allvar !

Jag har känt långtradarchaffisar
Folk som sitter för sig själva i sin hytt och resonerar på sitt lilla sätt.
Alla andra är idioter och IQbefriade som inte kör lastbil.
De har lösningen på allt....

Nu är jag taskig mot er men så här är det
Ta ett IQtest på lastbilschaufförer och de andra trafikanterna....
Vilken grupp får ett högre medel..... ?
...

Hur du än vrider och vänder på det här med järnväg så kommer det alltid att finnas behov av lastbilar, även "långtradare".
Eller menar du att alla större butiker som tex IKEA ska ha järnvägsspår ända in i lastkajen?
Idén med järnväg har ju stötts och blötts i snart 30år med samma resultat dvs lastbilarna är effektivare.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Grabber Dagdrömmare
25 januari 2011 · 2 836 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Lägg ner långtradaretrafiken bygg ut järnvägsnätet.
Flytta allt till järnvägen

lol O var lägger man rälsen då? Mitt i stan kors o tvärs? lol
Du uppenbarligen har ingen vad du pratar om! O även det skulle bli så, så blir alla lokförare idioter i dina ögon...

endorfinslaven skrev:
Ta ett IQtest på lastbilschaufförer och de andra trafikanterna....
Vilken grupp får ett högre medel..... ?

Gör du det... Meddela gärna resultatet till myndigheterna så kanske förbjuder dom all bilkörning...

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
endorfinslaven
25 januari 2011 · 671 Inlägg

Hamilton skrev:

endorfinslaven skrev:
Lägg ner långtradaretrafiken bygg ut järnvägsnätet.
Flytta allt till järnvägen
Jag menar allvar !

Jag har känt långtradarchaffisar
Folk som sitter för sig själva i sin hytt och resonerar på sitt lilla sätt.
Alla andra är idioter och IQbefriade som inte kör lastbil.
De har lösningen på allt....

Nu är jag taskig mot er men så här är det
Ta ett IQtest på lastbilschaufförer och de andra trafikanterna....
Vilken grupp får ett högre medel..... ?
...

Hur du än vrider och vänder på det här med järnväg så kommer det alltid att finnas behov av lastbilar, även "långtradare".
Eller menar du att alla större butiker som tex IKEA ska ha järnvägsspår ända in i lastkajen?
Idén med järnväg har ju stötts och blötts i snart 30år med samma resultat dvs lastbilarna är effektivare.

Mvh
Hamilton

Snälla lilla klart man inte ska lägga rälls överallt men att bygga ut järnvägen rejält med kortare transporter på lastbilar vore önskvärt. Miljön skulle tjäna på det och landsvägarna skulle bli fria från lastbilsmaffian. Jag skulle kunna öka snitthastigheten och få en jämnare körning vilket skulle sänka utsläppsninvåerna från min bilar.

Så som långtradarchaufförerna kör idag och med tanke på samhällsutvecklingen i kombination med deras brilljanta intelligens. Då blir det med livet som risk i trafiken när man beger sig ut på landsvägen inom en snar framtid. När jag tog körkort för en massa år sedan var trafikmoralen bland chaffisarna högre. Så som den ser ut idag med störst går först,,, och sådana däck som de kör med vintertid gör en förbannad.
Ja jag menar svenska långtradares däckmönster.

Jag jobbar runt omkring på planeten och ser att i Kina så kör de med djupare däcksmönster än vad man
gör i sverige.... Trots att vi har mer nederbörd i form av snö och regn...


Är bara trött på inskränkta beteenden..

Grabber Dagdrömmare
25 januari 2011 · 2 836 Inlägg

Inte alla chaffisar är sjysta gubbar. Finns ju en del clowner, ratthållare mm kalla dem hur du vill men så som du stör dig på yrkes chaffisar skulle jag kunna störa mig gånger oj oj o lite till på alla småbils förare som inte vet var dom har bilen men jag väljer att inte bry mig o kör vidare.

Tråden handlar inte om korkade chaffisar så varför envisas du att ta upp det?

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
mulleina
26 januari 2011 · 715 Inlägg

Grabber skrev:

endorfinslaven skrev:
Vem är du och vad ger dig rätten att tvinga folk åt sidan ?
Behöver de gå åt sidan eller släppa om dig enligt lagen !
Alla har rätt att åka i SIN EGEN HASTIGHET och inte din.
Allt kretsar inte runt dig.

Var skrev jag att jag tvingar folk åt sida???
Det är ingen som tvingar dom åt sidan, vraken jag eller lag! Vänligen läs igen...
Jag håller mina 80 med lastbilen o det som passar mig med p-bilen så sluta gnälla att det handlar om mig!
Det är inte bara jag som kommer ifatt bromsklotsar, inte bara jag som kör lastbil i denna land!
Finns ju bussar, skåpbilar, taxi mm o vanliga trafikanter o "låta sig köras om" är det inte bara bil framför mig som det gäller utan ALLA I ALLMÄNHET PÅ VÄGEN!

På tal om dina "snitthastigheter i personbil" så är det inte samma sak med en lastbil.
Kör du i 5min i 50 på 90 väg så kan du ta tillbaka det genom att köra i 150 om du vill så men en lastbil är spärrad vi 90 så få tillbaka den "förlorade" tiden är det ingen snack om!
Tider tänker jag inte diskutera - det är inte tider vi diskuterar här o nu utan folks beteende.
Vem sa att jag har bråttom??? Det är bara tråkigt att behöva ligga efter nån som tror sig äga vägen eller har din attityd... lol

Jag står väl inte på någons sida men tycker självklart att man kan släppa förbi om möjligheten finns. Men att säga att du inte har bråttom känns lite underdrift. Om vi säger du ligger i 90 och kanske hinner innan färdskrivarens sista minuter tar slut också hamnar du bakom en som ligger i 60-70 och inte släpper förbi, då måste du få lite bråttom och bli stressad?

Grabber Dagdrömmare
26 januari 2011 · 2 836 Inlägg

mulleina skrev:
Jag står väl inte på någons sida men tycker självklart att man kan släppa förbi om möjligheten finns. Men att säga att du inte har bråttom känns lite underdrift. Om vi säger du ligger i 90 och kanske hinner innan färdskrivarens sista minuter tar slut också hamnar du bakom en som ligger i 60-70 och inte släpper förbi, då måste du få lite bråttom och bli stressad?

Jag har lärt mig att stressa av - får inget extra betald för det heller - dock det händer ibland men då gäller det att planera sin körning o det tar några år innan man lär sig sina knep.
När jag kommer ifatt en bromsklots o det verkligen går inte att köra om så brukar jag stanna o pinka. wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Miklen
26 januari 2011 ·

Grabber skrev:

mulleina skrev:
Jag står väl inte på någons sida men tycker självklart att man kan släppa förbi om möjligheten finns. Men att säga att du inte har bråttom känns lite underdrift. Om vi säger du ligger i 90 och kanske hinner innan färdskrivarens sista minuter tar slut också hamnar du bakom en som ligger i 60-70 och inte släpper förbi, då måste du få lite bråttom och bli stressad?

Jag har lärt mig att stressa av - får inget extra betald för det heller - dock det händer ibland men då gäller det att planera sin körning o det tar några år innan man lär sig sina knep.
När jag kommer ifatt en bromsklots o det verkligen går inte att köra om så brukar jag stanna o pinka. wink

Å bli omkörd av dom 10 andra bromsklotsarna du faktiskt lyckats ta dig förbi smile

Beror väl på vart man kör.. men oftast är det ju ändå så att bilarna man kört ifrån lik förbannat står bakom en i nästa korsning, kör förbi i mcdrive kön när man slåss me rullatoragda som inte kan bestämma sig för dippsmak... osvosv.. eller snor ens kundvagn på Bauhaus..

endorfinslaven
26 januari 2011 · 671 Inlägg

Miklen skrev:

Grabber skrev:

mulleina skrev:
Jag står väl inte på någons sida men tycker självklart att man kan släppa förbi om möjligheten finns. Men att säga att du inte har bråttom känns lite underdrift. Om vi säger du ligger i 90 och kanske hinner innan färdskrivarens sista minuter tar slut också hamnar du bakom en som ligger i 60-70 och inte släpper förbi, då måste du få lite bråttom och bli stressad?

Jag har lärt mig att stressa av - får inget extra betald för det heller - dock det händer ibland men då gäller det att planera sin körning o det tar några år innan man lär sig sina knep.
När jag kommer ifatt en bromsklots o det verkligen går inte att köra om så brukar jag stanna o pinka. wink

Å bli omkörd av dom 10 andra bromsklotsarna du faktiskt lyckats ta dig förbi smile

Beror väl på vart man kör.. men oftast är det ju ändå så att bilarna man kört ifrån lik förbannat står bakom en i nästa korsning, kör förbi i mcdrive kön när man slåss me rullatoragda som inte kan bestämma sig för dippsmak... osvosv.. eller snor ens kundvagn på Bauhaus..

Det måste vara tufft att vara ensamt genius bland de långsamma o dumma..
Varför inte instifta en lag att de efterblivna inte får röra sig utomhus när du är ute.
Vad jag förstått på ditt resonemang så kommer du aldrig bli gammal och i det framtida tekniksamhället kommer du alltid vara upp to date.
På din 90 årsdag kommer du lära ungdommarna hur allt ska gå till och du kommer att vara snabbare och starkare än ungdomarna.
Fan får jag ta på dig du är min gud.....

Cool tolkning av när du gjort ett par omkörningar så blev det ett race och du körde ifrån dem.
Men pga yttre omständigheter så kom de ikapp dig (rullatoragda)
Det händer aldrig mig att man får rejsa med en hel hop bilar samtidigt på landsvägen...
Fan vad cool du är...

Du skulle säkert köra om mig med sådan fart att dörrarna blåste av på min gamla Volvo.
Du har ju ändock en ball BMW och hur mkt jag än bygger om min bil så blir den aldrig lika ball som din..

Lite självdistans om jag får be...

Grabber Dagdrömmare
27 januari 2011 · 2 836 Inlägg

Miklen skrev:
Å bli omkörd av dom 10 andra bromsklotsarna du faktiskt lyckats ta dig förbi smile

Nää... Är det fler än en så funderar jag på att införskaffa mig medlemskap hos Suicide Squad. lol
http://www.youtube.com/watch?v=o_12E1EN6fs

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Phed
27 januari 2011 · 242 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Miklen skrev:

Grabber skrev:

Jag har lärt mig att stressa av - får inget extra betald för det heller - dock det händer ibland men då gäller det att planera sin körning o det tar några år innan man lär sig sina knep.
När jag kommer ifatt en bromsklots o det verkligen går inte att köra om så brukar jag stanna o pinka. wink

Å bli omkörd av dom 10 andra bromsklotsarna du faktiskt lyckats ta dig förbi smile

Beror väl på vart man kör.. men oftast är det ju ändå så att bilarna man kört ifrån lik förbannat står bakom en i nästa korsning, kör förbi i mcdrive kön när man slåss me rullatoragda som inte kan bestämma sig för dippsmak... osvosv.. eller snor ens kundvagn på Bauhaus..

Det måste vara tufft att vara ensamt genius bland de långsamma o dumma..
Varför inte instifta en lag att de efterblivna inte får röra sig utomhus när du är ute.
Vad jag förstått på ditt resonemang så kommer du aldrig bli gammal och i det framtida tekniksamhället kommer du alltid vara upp to date.
På din 90 årsdag kommer du lära ungdommarna hur allt ska gå till och du kommer att vara snabbare och starkare än ungdomarna.
Fan får jag ta på dig du är min gud.....

Cool tolkning av när du gjort ett par omkörningar så blev det ett race och du körde ifrån dem.
Men pga yttre omständigheter så kom de ikapp dig (rullatoragda)
Det händer aldrig mig att man får rejsa med en hel hop bilar samtidigt på landsvägen...
Fan vad cool du är...

Du skulle säkert köra om mig med sådan fart att dörrarna blåste av på min gamla Volvo.
Du har ju ändock en ball BMW och hur mkt jag än bygger om min bil så blir den aldrig lika ball som din..

Lite självdistans om jag får be...

Lugna dig lite va? Ingen förstår ett skit av vart du vill komma med ditt resonemang i förhållande till topic.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang