EGR-systems problem VW sharan 2007 AWC-motorn (1,8T)

VWfrotte
18 januari 2011 · 10 Inlägg

Hallå

Bussen bråkar med mig....
Får upp en varnings lampa i instrumentpanelen, en Gul motor.
Kommer inte ihåg vad den heter igentligen.

Har köpt mig en VAG-com kit och får upp att koden:

16785 EGR System (P0401-35-00)
Insufficient Flow.

vart ska man börja leta? Tips?

Någon mer än jag som råkat ut för detta?
även andra VAG-märken har troligtvis samma fel på samma kod.
Vw, Audi,seat och skoda är väldigt närbesläckade.....

Nästa fråga är om någon har en sprängskiss eller något skriftligd/bildligt på hur
detta EGR-system fungerar.

Önskar all hjälp jag kan få.big_smile

cNorman The One & Only
19 januari 2011 · 31 Inlägg

EGR-röret är troligtvis igensotat, samt att EGR-ventilen säkert kärvar eller har packat ihop helt och åkt på semester.. Kör du mjukt och försiktigt kanske?

Plocka isär, gör rent, få EGR:n att röra på sig igen. Inte SÅ svårt om du har tid på dig och inte MÅSTE använda bilen dagen efter.

Vänta tills motorn kallnat, för det blir ganska varmt där =P

// Norman

[-> The one And Only <-]
Seat Leon Cupra R "Extensor de Pene Rojo Jr." (2013)
VWfrotte
21 januari 2011 · 10 Inlägg

Vi har inte haft bilen i mer än 700 mil.....Typ 6 månader.....
Det var en leasing bil på Falun Kommun, har visst gått som ett grupp bonde bil.
De han klämma ur 5900 mil ur  "buss" innan vi köpte den.

Kan var så att att Vi kör nog "hårdare" med den än vad personalen på gruppboendet gjorde.

Ang. felkoden..... har testat att släcka den med Vag-com kittet,  lampan håller sig släckt men
snart nog ligger den återigen i bilens dator..... Undrar om det finns en tröskelgräns för på hur allvarligt
det måste bli innan lampan tänds?

Ska nog kasta mig ner i detta sanesorium av plast slangar när jag vet att vi INTE behöver ha bilen dagen efter... Skummar man nätet lite så är det visst inte ett rent EGR-system som MIn bil har..... EGr-ventil Kallas visst och Kombiventil? Någon som vet vad denna EGR/kombiventil gör mer än fixar EGR funktionen. Tacka vet jag volvo..... där vet jag hur man fixar EGR:en...

tack för hjlälpen, specielt för grundtipset att motorer blir varma....lol

VWfrotte
29 januari 2011 · 10 Inlägg

Har funderat på när lampan börjar lysa......
Endast när jag kör! Kör hårdare än frugan.
Och endast när vi kommer hem med bilen och ska parkera den... alltså strax innan
man slår av motor och har parkerat.

Har med hjälp av Internetet, ELSA och ETKA lärt mig lite mer kring egr-systemet och Kombiventilen.
Egr-ventilen är elektrisk och styrs av Motronic 7,5 systemet.
Vad i egr-systemt har ska varna för Insufficient Flow? Egr ventilen eller vad??? finns det givare?
Detta har jag inte lyckas ta reda på...... Någon som vet?

Egr-ventilen och det elektriska gasspjälshuset är de 2 saker som MÅSTE grundinställas på verkstad! Labbar man för mycket med dessa 2 blir de kanske pannkaka med avgasreningen.....
Efter som  dessa länkas saman av egr-röret så kan även spjällhuset var igen kocksat!

Jag antar att man skulle kunna riva bort Egr-röret och rensa det utan att påverka grundinställningarnan?
Det äkligt trågt i denna jävla bil. Ser inte ifram imot att pila bort egr-röret.

Ang Kombiventilen:

Denna ventil har inte så mycket att göra med Egr-systemet..... det sitter bredvid varandra på samma "sockel" på motorn, men mig vetligt har de inget med varandra att göra.

Kombiventilens funktion är den att med hjälp av en luftpump/luftmotor pumpa in luft/syre bakom avgasventilerna (efter avgasventilen) och anrika avgaserna med syre så att en process sätts igång i avgaserna som i sin tur värmer katalysatorn fortare! Om jag förstått det hela rätt görs detta endast vid kallstarter! I övrigt är kombiventilssystemet inaktivt!?
// vwfrotte

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang