Har funderat på när lampan börjar lysa......
Endast när jag kör! Kör hårdare än frugan.
Och endast när vi kommer hem med bilen och ska parkera den... alltså strax innan
man slår av motor och har parkerat.
Har med hjälp av Internetet, ELSA och ETKA lärt mig lite mer kring egr-systemet och Kombiventilen.
Egr-ventilen är elektrisk och styrs av Motronic 7,5 systemet.
Vad i egr-systemt har ska varna för Insufficient Flow? Egr ventilen eller vad??? finns det givare?
Detta har jag inte lyckas ta reda på...... Någon som vet?
Egr-ventilen och det elektriska gasspjälshuset är de 2 saker som MÅSTE grundinställas på verkstad! Labbar man för mycket med dessa 2 blir de kanske pannkaka med avgasreningen.....
Efter som dessa länkas saman av egr-röret så kan även spjällhuset var igen kocksat!
Jag antar att man skulle kunna riva bort Egr-röret och rensa det utan att påverka grundinställningarnan?
Det äkligt trågt i denna jävla bil. Ser inte ifram imot att pila bort egr-röret.
Ang Kombiventilen:
Denna ventil har inte så mycket att göra med Egr-systemet..... det sitter bredvid varandra på samma "sockel" på motorn, men mig vetligt har de inget med varandra att göra.
Kombiventilens funktion är den att med hjälp av en luftpump/luftmotor pumpa in luft/syre bakom avgasventilerna (efter avgasventilen) och anrika avgaserna med syre så att en process sätts igång i avgaserna som i sin tur värmer katalysatorn fortare! Om jag förstått det hela rätt görs detta endast vid kallstarter! I övrigt är kombiventilssystemet inaktivt!?
// vwfrotte