Ombyggnad av volvo 850 sedan till pickup

Kullander_skyline
18 januari 2011 · 51 Inlägg

Är det möligt att bygga om en volvo 850 sedan till en pickup med större motor och bättre bromsar?

jimmzzan
18 januari 2011 · 1 168 Inlägg

haha, ja?

J0ck3e
18 januari 2011 · 247 Inlägg

allt går. bara man vill och har pengar/kunskap

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.
Kullander_skyline
18 januari 2011 · 51 Inlägg

det är la gott att det går. men med tanke på att ja skall få igenom den i besiktningen..

jimmzzan
18 januari 2011 · 1 168 Inlägg

Kullander89 skrev:
det är la gott att det går. men med tanke på att ja skall få igenom den i besiktningen..

Regbesikta den som pickup, ska väl vara sfpro besiktad. och större motor syftar du kanske på t5motorn och större bromsar är väl s60r eller xc90 bromsar aktuellt

Kullander_skyline
18 januari 2011 · 51 Inlägg

jimmzzan skrev:

Kullander89 skrev:
det är la gott att det går. men med tanke på att ja skall få igenom den i besiktningen..

Regbesikta den som pickup, ska väl vara sfpro besiktad. och större motor syftar du kanske på t5motorn och större bromsar är väl s60r eller xc90 bromsar aktuellt

precis va ja tänkte.. så man inte kör fast med en trött gammal motor. sen blir det och höja den så man kan komma lite överallt med den även lite i skogen..big_smile

-Blomman-
18 januari 2011 · 1 174 Inlägg

Kullander89 skrev:

jimmzzan skrev:

Kullander89 skrev:
det är la gott att det går. men med tanke på att ja skall få igenom den i besiktningen..

Regbesikta den som pickup, ska väl vara sfpro besiktad. och större motor syftar du kanske på t5motorn och större bromsar är väl s60r eller xc90 bromsar aktuellt

precis va ja tänkte.. så man inte kör fast med en trött gammal motor. sen blir det och höja den så man kan komma lite överallt med den även lite i skogen..big_smile

Höja en fwd bil och köra i skogen... tongue

"If you're in control, you're not going fast enough"
Uttelito Kung
18 januari 2011 · 603 Inlägg

-Blomman- skrev:

Kullander89 skrev:

jimmzzan skrev:

Regbesikta den som pickup, ska väl vara sfpro besiktad. och större motor syftar du kanske på t5motorn och större bromsar är väl s60r eller xc90 bromsar aktuellt

precis va ja tänkte.. så man inte kör fast med en trött gammal motor. sen blir det och höja den så man kan komma lite överallt med den även lite i skogen..big_smile

Höja en fwd bil och köra i skogen... tongue

Han kanske tänkte backa runt i skogen wink

Visst nice att bygga en pickup av en 850 men varför inte bara köpa en pickup från början?

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Kibil
18 januari 2011 · 552 Inlägg

Ingen bra idé, ta hellre en färdig xc70, då har du turbo original och hög markfrigång samt fyrhjulsdrift. Sen kan du fantisera om hur du ska kapa allt från b-stolpen och bakåt med tigersågen. Sen kan du när du ändå håller på smaka dit lgf skylt där bak.

Kullander_skyline
19 januari 2011 · 51 Inlägg

Kibil skrev:
Ingen bra idé, ta hellre en färdig xc70, då har du turbo original och hög markfrigång samt fyrhjulsdrift. Sen kan du fantisera om hur du ska kapa allt från b-stolpen och bakåt med tigersågen. Sen kan du när du ändå håller på smaka dit lgf skylt där bak.

Men det är så att ja har inget värde i min 850 så kan inte bara ta en xc70 och bygga om..

Kullander_skyline
19 januari 2011 · 51 Inlägg

Uttelito skrev:

-Blomman- skrev:

Kullander89 skrev:

precis va ja tänkte.. så man inte kör fast med en trött gammal motor. sen blir det och höja den så man kan komma lite överallt med den även lite i skogen..big_smile

Höja en fwd bil och köra i skogen... tongue

Han kanske tänkte backa runt i skogen wink

Visst nice att bygga en pickup av en 850 men varför inte bara köpa en pickup från början?

för ja får inget för den om ja skulle sälja den så tänkte kan ju bygga om den till en pickup och ha som arbetsbil big_smile

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Kibil skrev:
Ingen bra idé, ta hellre en färdig xc70, då har du turbo original och hög markfrigång samt fyrhjulsdrift. Sen kan du fantisera om hur du ska kapa allt från b-stolpen och bakåt med tigersågen. Sen kan du när du ändå håller på smaka dit lgf skylt där bak.

Nu är det ju så att vissa kanske inte bara har pengar att bara köpa en XC70 hur som helst... dom kostar ju från 80 tusen och uppåt...    det är heller inget man kanske sätter rondellen i om man inte är en avancerad amatör eller till och med proffs....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kibil
19 januari 2011 · 552 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Kibil skrev:
Ingen bra idé, ta hellre en färdig xc70, då har du turbo original och hög markfrigång samt fyrhjulsdrift. Sen kan du fantisera om hur du ska kapa allt från b-stolpen och bakåt med tigersågen. Sen kan du när du ändå håller på smaka dit lgf skylt där bak.

Nu är det ju så att vissa kanske inte bara har pengar att bara köpa en XC70 hur som helst... dom kostar ju från 80 tusen och uppåt...    det är heller inget man kanske sätter rondellen i om man inte är en avancerad amatör eller till och med proffs....

"större motor" och "bättre bromsar" kostar i min värld allt från 20-50kkr. Då tycker jag en xc70 eller v70xc är bättre.

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Kibil skrev:

Danne_1977 skrev:

Kibil skrev:
Ingen bra idé, ta hellre en färdig xc70, då har du turbo original och hög markfrigång samt fyrhjulsdrift. Sen kan du fantisera om hur du ska kapa allt från b-stolpen och bakåt med tigersågen. Sen kan du när du ändå håller på smaka dit lgf skylt där bak.

Nu är det ju så att vissa kanske inte bara har pengar att bara köpa en XC70 hur som helst... dom kostar ju från 80 tusen och uppåt...    det är heller inget man kanske sätter rondellen i om man inte är en avancerad amatör eller till och med proffs....

"större motor" och "bättre bromsar" kostar i min värld allt från 20-50kkr. Då tycker jag en xc70 eller v70xc är bättre.

Volvo 850 går att skrämma upp väldigt bra....

V70XC är dock lite billigare än XC70 men det är fortfarande runt 35-50 tusen det handlar om.. och som jag sa tidigare så sätter man inte en rondell i en sån med mindre att man är helt hundra % säker på vad man pysslar med... eller att man är stenrik helt enkelt och skiter i om man lyckas eller inte..

Volvo 850/855 är utmärkt både motormässigt och utmärkt att bygga pickup av... big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kibil
19 januari 2011 · 552 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Kibil skrev:

Danne_1977 skrev:

Nu är det ju så att vissa kanske inte bara har pengar att bara köpa en XC70 hur som helst... dom kostar ju från 80 tusen och uppåt...    det är heller inget man kanske sätter rondellen i om man inte är en avancerad amatör eller till och med proffs....

"större motor" och "bättre bromsar" kostar i min värld allt från 20-50kkr. Då tycker jag en xc70 eller v70xc är bättre.

Volvo 850 går att skrämma upp väldigt bra....

V70XC är dock lite billigare än XC70 men det är fortfarande runt 35-50 tusen det handlar om.. och som jag sa tidigare så sätter man inte en rondell i en sån med mindre att man är helt hundra % säker på vad man pysslar med... eller att man är stenrik helt enkelt och skiter i om man lyckas eller inte..

Volvo 850/855 är utmärkt både motormässigt och utmärkt att bygga pickup av... big_smile

Men det ultimata vore en voltad xc70 (nya karossen) dom är ju lagom höga och effekten är redan bra i tex. d5an. Bromsarna gör sitt jobb, även markfrigången. Att den är voltad och behöver nytt tak/bakskärmar underlättar kapningen... tongue

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Inte alls lätt att hitta sånna... dessutom medför det mer jobb att byta tak osv.. men visst, det skulle säkert bli en tuff pickup med bra effekt dessutom om man väljer en med D5 i.. har bara sett ett fåtal som byggt pickup av nya karossen... och dom har oftast haft bra med pengar på fickan för att kunna genomföra själva bygget....

Som jag fattade i början av denna tråden ville ha bygga en pickup av sin bil för att den inte har nåt speciellt försäljningsvärde...  Motorn går bra att trimma lite som den är.. och bromsar finns många olika alternativ som inte är allt för dyra om man håller sig inom en viss budget...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Muckluck
19 januari 2011 · 248 Inlägg

Riktigt fint med 850 pickup big_smile finns ett fåtal fabriksbygda såna och dom är iallafall enligt min mening riktigt snygga tongue

Danne_1977
19 januari 2011 · 3 292 Inlägg

Vissa funkar så att dom måste ha en ritning innan dom kan göra nåt.. och vissa är som jag... bygger utifrån bilden man har i huvvet... brukar oftast bli bäst så när man bygger på fri hand.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Muckluck
19 januari 2011 · 248 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Vissa funkar så att dom måste ha en ritning innan dom kan göra nåt.. och vissa är som jag... bygger utifrån bilden man har i huvvet... brukar oftast bli bäst så när man bygger på fri hand.. big_smile

Håller med ritningar är överskattat tongue

PMPerformance
19 januari 2011 · 2 266 Inlägg

http://www.blocket.se/halland/Volvo_Pic … 153221.htm

du menar typ så här

Senast redigerat av PMPerformance (19 januari 2011)

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang