Golf gti 96a tändningsproblem

_NoDDaN_
20 januari 2011 · 133 Inlägg

Hej Jag har skruvat ur ett tändstift och kollat om det bli någon gnista vilket det inte blir. Motorn står och tuggar men ingen gnista kommer.

Vad ska jag kolla här näst för att felsöka vad som är trasigt hjälp snälla! Ska lägga upp en bild på motorutrymmet snart.

http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.1f7f3176a6.jpg
Klicka på länken så får ni en större bild av bilden.
[img=http://www.freeimagehosting.net/uploads/th.1f7f3176a6.jpg]

Vad kan vara trasigt? vad ska jag kolla på här näst?

Den där röda runda dosen med 5 sladdar i den har jag öppnat och kollat efter eventuell fukt men den var snustår och hel vad jag kunde se.
Den svarta lilla dosen som sitter monterat högt upp på torpendvägg vad är de? Den 5 sladden från den röda dosen går till den. (5 sladden i mitten) kan nått av dom vara trasiga?

Senast redigerat av _NoDDaN_ (20 januari 2011)

NoDDaN
_NoDDaN_
20 januari 2011 · 133 Inlägg

ingen som vet? sad

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
20 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Byt tändspolen! Följ sladden som sitter "i mitten på den röda dosan" (fördelarlocket!) till dess andra ände som sitter i tändspolen!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
20 januari 2011 · 133 Inlägg

ja det är den där svarta saken som sitter moterad i torpedväggen. som en sladd går in i. Den lilla svarta dosen kan vara trasig? Det går inte att se om den är trasig på nått vis? utan man måste köpa ny och prova?

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
20 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Nej det går inte att se om den är trasig. Ny kostar "multum" hos Mekonomen tex. På www.ebay.de kostar de från ca 20 Euro och uppåt (eller ca 40 Euro inkl frakt). Det finns två varianter av spolen, sitter en sladd över sladden som går till fördelalocket, denna sladd (kontakt) kan antingen ha 3 eller 6 stift om jag minns rätt, köp en spole med rätt antal stift!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
20 januari 2011 · 133 Inlägg

och kollade nyss på en begagnad för den årsmodellen kostade 500kr.
men det borde vara den som är felet?
så det inte är nått annat. Om vi säger att det inte är den vad kan det vara då? vet du nått?


dawwe skrev:
Nej det går inte att se om den är trasig. Ny kostar "multum" hos Mekonomen tex. På www.ebay.de kostar de från ca 20 Euro och uppåt (eller ca 40 Euro inkl frakt). Det finns två varianter av spolen, sitter en sladd över sladden som går till fördelalocket, denna sladd (kontakt) kan antingen ha 3 eller 6 stift om jag minns rätt, köp en spole med rätt antal stift!

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
20 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Spolen är känd för att gå sönder, mitt råd är att köpa en ny! Om du bor i Sthlm kan du få köpa min nya "reservspole" som jag alltid har i bilen för 500kr, det är modellen med 3 stift! Det kan ju ev oxå vara som så att du inte får ström till spolen, jag vet dock inte mellan vilka stift du skall mäta för att kontrollera detta. Mitt råd är att inte mäta på chans, kan bli dyrbart!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
20 januari 2011 · 133 Inlägg

ok. jag bor 35mil från sthlm smile så lite jobbigt får kolla vad en ny kostar på mekonomen.

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
20 januari 2011 · 4 474 Inlägg

De e dyra på Mekonomen, typ 1500...
Ebay: http://cgi.ebay.de/Zundspule-Zundmodul- … 5d28f9751f (ca 400kr inkl frakt för den 3-poliga modellen)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
21 januari 2011 · 133 Inlägg

Gjorde ett test på detta nys Tog ur mitten kabeln i fördelar locket och satte den mot motorblocket eller vad det heter topp locket ett metall föremål. så att det yttersta på kabeln låt mot ett metall föremål andra ändan sitter såklart i tändspolen. Och jag fick ingen gnista. går det att kolla det på detta viset? om det nu går och jag inte fick nån gnista så måste den vara trasig?


Om en nu är trasig måste man köpa ny tändspole och modul eller räcker det med bara ny Tändspole?

Senast redigerat av _NoDDaN_ (21 januari 2011)

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
21 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Köp ny tändspole, tändmodulen är integrerad (finns två varianter, 3 resp 6-polig). Är osäker på om man kan testa spolen på det vis du beskriver, men rimligtvis borde du fått iaf EN gnista

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
21 januari 2011 · 133 Inlägg

för bara tändspolen kostar 600kr ny på mekonomen med modul kostar det 1500kr så modulen behöver man inte?

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
21 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Men lyssna/läs för i h*lvete...Tändmodulen är integrerad med spolen. Tändmodulen är den "svarta grejen" som sitter underst på spolen (syns till o med på din bild!) dit den andra sladden går, 3 eller 6 -polig kontakt. Dessa två är ihop-lödda, men visst vill du kludda med att löda väck den o flytta över den o samtidigt riskera att ändå behöva köpa en komplett spole så fine!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
21 januari 2011 · 4 474 Inlägg

Eftersom du verkar vara bra snål o sniken så är mitt råd att "plocka" en tändspole från en skrot med "självplock" (typ 100kr), se bara till att spolen kommer från en VW/Seat, ser likadan ut samt har lika många stift på tändmodulen. Funkar bilen därefter så beställer du en ny spole från ebay, kostar bara 400 inkl frakt. Billigare blir det inte. Men om mina känsla är rätt så kommer du inte lyssna utan köra ditt eget race. I rest my case. Lycka till.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
RD_87 Skrotsamlare
21 januari 2011 · 4 031 Inlägg

Svårt att mäta upp en spole med integrerad modul men om man inte har gnista så börjar man med tändkablar, fördelarlock & tändspole. hjälper inte detta, byt givare antingen i fördelaren eller vevaxeln. Annars ta bil till verkstad om du inte besitter djupare kunskap. Men om spolen är erkänt dålig börjar man väl där?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
_NoDDaN_
6 februari 2011 · 133 Inlägg

RD_87 skrev:
Svårt att mäta upp en spole med integrerad modul men om man inte har gnista så börjar man med tändkablar, fördelarlock & tändspole. hjälper inte detta, byt givare antingen i fördelaren eller vevaxeln. Annars ta bil till verkstad om du inte besitter djupare kunskap. Men om spolen är erkänt dålig börjar man väl där?

har beställt en begagnad för 500kr för att testa om det är den. Om det nu är den köper jag en ny sen

NoDDaN
_NoDDaN_
8 februari 2011 · 133 Inlägg

Nu har jag Bytt tändspole och samma sak Bilen startar inte. Har även kollat gnista får inget.

Då måste det vara något fel med Fördelaren? ha någon nått förslag till varför jag inte får nån gnista ur min fitt golf

Senast redigerat av _NoDDaN_ (8 februari 2011)

NoDDaN
dawwe ...has left the building...
8 februari 2011 · 4 474 Inlägg

Får spolen ström öht?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_NoDDaN_
8 februari 2011 · 133 Inlägg

dawwe skrev:
Får spolen ström öht?

Ingen aning. Jag suger på bilar så vet inte ens hur man kollar det.. Men folk säger fördelaren/elfel Antar att jag måste ha en dator för att fixa det

NoDDaN
Micha-J
8 februari 2011 · 159 Inlägg

byt spolen..skruvat o klöddat med en polo i nån dag,men visade sig vara spolen,men särat allt på bilen innan haha.. va ingen gnista på den iheller..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang