Lamporna i instrumenthuset lyser inte, 740

Turbomotor volvolover
10 februari 2011 · 667 Inlägg

tommy12345302 skrev:
hej
ja, blinkersspaken/heljusspaken. jag har en liggande jag tänkte testa med ikväll.  Det nya mätarhuset du testade- vet du med säkerhet att reostaten fungerade på den?

nej det vet jaf inte faktist, testade bara lite fort. ska se över det i helgen förhoppningsvis.

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
tommy12345302
10 februari 2011 · 24 Inlägg

hej
det har löst sig, instrumentpanelen lyser som den ska och helljus/halvljus är tillbaka som det skall. Det var inte Reostaten (dimmern) vilket förklarade varför det inte hjälpte o koppla förbi den, utan det var det blåa stora kretskortet som har en defekt. Under fästet där till hastighetsmätaren ("4 fästet") var det ett brott i den blå plasten, och min gissning är att det var detta som orsakade felet. Jag satte in ett nytt mätarhus med min gamla reostat o allt fungerar (dock i vanlig 740 standard så funkar inte tankmätaren vilket det inte gjorde på gamla heller) men nu har jag ljus.

Eftersom vi hade 100% lika felsymton skulle jag nog rekommendera dig att testa nytt mätarhus, jag vet du redan gjort det men det är mkt fel på mätarhusen från 740 serien, du kan kanske haft otur o testat en felaktig.

Turbomotor volvolover
10 februari 2011 · 667 Inlägg

vad skönt att de löst sig big_smile
jag ska ta bort mitt som det är fel på och titta extra noga där då och flytta över reostaten till de ja köpte extra och testa om det fungerar!

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
tommy12345302
10 februari 2011 · 24 Inlägg

ja, mkt bra det fixade sig, var väldigt fundersam o hörde mig runt men ingen visste.

Var jätteförsiktigt med blåa kretskortet, det tål inte mkt alltså, det finns lagningar att köpa till kretskorten från volvo, jag såg en länk med detta där en kille visade bild och jag tror även artikelnr framgick. I mitt fall sitter brottet på ett dumnt ställe, men det hade kanske gått o få dit

Hör av dig hör det går för dig,

Turbomotor volvolover
12 februari 2011 · 667 Inlägg

idag så tittade jag på kretskortet under kontakten till hastighetsmätaren och mycke riktigt så var det sönder där! försökte löda ihop det men det gick inte så tog och kopplade ihop det med någon form av "kabelsko" ( såg inte ut som en men fungerade som en,)
man klämde fast den över tråden som var brusten på kretskortet och samma sak på den andra som tråden skulle sitta ihop med.
helljuslampan fungerade som den skulle men inte lamporna sad vet ej om det kan va reostaten lr om det inte är riktigt kontakt i hemma kopplingen.. men jag ska se om jag hittar ett nytt mätarhus på skroten.
det gammla mätarhuset ja testade med såg ja innan att det bara vad 3 kontakter till hastighetsmätaren så där var en liten tabbe av mig när ja köpte det..

men ja återkommer när ja löst problemet

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
tommy12345302
13 februari 2011 · 24 Inlägg

synd det inte funkade, du såg att det var tre "elledningar" under fyrstifftet bakom mätaren. Tyvärr är fyrstift mätarhusen ganska dyra även på skroten

Turbomotor volvolover
13 februari 2011 · 667 Inlägg

ja det såg jag och ja ska se på skroten efter nytt mätarhus, men som sagt så kommer det kosta sad du bytte bara mätarhuset i din då ?
ja funderar på att flytta över kretskortet från ett mätarhus om jag hittar något vettigt, vill gärna ha rätt antal mil..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Turbomotor volvolover
16 februari 2011 · 667 Inlägg

så! nu lyser det som det ska big_smile pappa hade ett gammalt mätarhus från en 740 turbo på hans jobb och jag tog bort kretskortet från det och satte dit på mitt och det blev jätte bra!

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
tommy12345302
27 februari 2011 · 24 Inlägg

gött att det löste sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang