V40 T4 tappar bränsletryck, svår startad / går dåligt ibland LÖST

Biemer
21 januari 2011 · 110 Inlägg

Gokväll. Håller på med en V40 T4, original. Har haft problem med att den är svårstartad (startar direkt då den stått längre tid), då den bara stått en stund eller över natten tänder den till direkt sen dör den av också får man gnu en stund på starten, ibland när den startar då så verkar de bara som den går på 3 också en liten stund. Verkar som bränslebrist. Samt så går den och rycker ibland och går lite dåligt. Får felkod på mager blandning, samt att den går magert på första lambdasonden men fett på andra, knepigt tycker jag iaf. Den första är ny också. Efter bytet av den gick den bara nån dag sen vart den likadan.
Men iallafall så mätte jag bränsletryck på den igår (i fuel railen), på tomgång inne så låg det på 4,8bar, sen var jag ut och provåkte och efter en bit så sjönk trycket till mellan 2-2,5bar och började ju då gå dåligt, låg oftast lågt när man låg på jämn gas, öka lite vid pådrag och rycker mest vid jämn gas eller lite pådrag. Det trycket verkar ju förstås inte bra men det jag är brydd på är om det är någon av bränsletrycksregulatorerna som gör att det sjunker ibland? Eller är det pumpen som inte orkar med riktigt? Fast de tror ju inte jag eftersom det sjunker ju inge mer vid full gas. Även när den den stått på tomgång och har 4,8 tryck och jag stänger av den så sjunker det ner mot 2 och stannar där.

Alltså, är det någon av regulatorerna som spökar eller vad kan det vara?

Mvh Markus.

Senast redigerat av Biemer (24 februari 2011)

bollen1986
21 januari 2011 · 3 714 Inlägg

Kan mycket möjligt vara pumpen som börjar ge upp...

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
RD_87 Skrotsamlare
21 januari 2011 · 4 031 Inlägg

4,8 låter jävligt högt tycker jag, det enda värde jag har i huvudet är Jeep med 4,0 sexan. 31 psi ca 2 bar max 39 psi. I Jeep sitter det bosch soppapump och jag körde med pump från en Volvo 240 (B230F) med samma resultat. Vet inte om det är högre mordernare bilar?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Biemer
21 januari 2011 · 110 Inlägg

RD_87 skrev:
4,8 låter jävligt högt tycker jag, det enda värde jag har i huvudet är Jeep med 4,0 sexan. 31 psi ca 2 bar max 39 psi. I Jeep sitter det bosch soppapump och jag körde med pump från en Volvo 240 (B230F) med samma resultat. Vet inte om det är högre mordernare bilar?

Jag vet inte jag heller vad det ska vara men ska nog va runt fyra åtminstonde. Upptäckte idag att det va bensin i vacuumslangen till bränsletrycksregulatorn på fuel-railen så lär va den som strular. Ska pröva få tag på en sådan lite kvickt och se vad det blir av det smile

Biemer
24 februari 2011 · 110 Inlägg

Biemer skrev:

RD_87 skrev:
4,8 låter jävligt högt tycker jag, det enda värde jag har i huvudet är Jeep med 4,0 sexan. 31 psi ca 2 bar max 39 psi. I Jeep sitter det bosch soppapump och jag körde med pump från en Volvo 240 (B230F) med samma resultat. Vet inte om det är högre mordernare bilar?

Jag vet inte jag heller vad det ska vara men ska nog va runt fyra åtminstonde. Upptäckte idag att det va bensin i vacuumslangen till bränsletrycksregulatorn på fuel-railen så lär va den som strular. Ska pröva få tag på en sådan lite kvickt och se vad det blir av det smile

Var den som var felande såklart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang