Volvo 740 tic -88 startar inte?

Stukad
23 januari 2011 · 41 Inlägg

Tjena.
Tänkte höra om någon har någon ide på vad felet kan vara, har som sagt en 740 tic med et orginal dock är blocket utbytt mot ett FT.
Problemet är ju att ja har bensin gnista och har nollat den om och om igen. Spelar tamigfan ingen roll hur den står, vill bara tända till men inte starta.
Och går ja efter 1an kolv när den är dödläge högst upp så stämmer inte svänghjulet till fullo med pinnen i mitten av startmotorhålet. Och den vill inte gå på startgas heller.

Någon som har något tips vad problemet kan vara är ja otroligt tacksam för svar!!

MVH Stefan

Audi A4 TSQ (2004)
grindborg2
23 januari 2011 · 87 Inlägg

inga tändkablar som sitter fel eller kamremmen som sitter lite fel? eller om du har satt kablar fel till sprutet, dom som går till toppen alltså?

Stukad
23 januari 2011 · 41 Inlägg

grindborg2 skrev:
inga tändkablar som sitter fel eller kamremmen som sitter lite fel? eller om du har satt kablar fel till sprutet, dom som går till toppen alltså?

Hela motorn står i nolläge överallt, fast rotorn står neråt, men den ska väl sitta med smala huvudet öppåt?
Men nu när allt står i noll är det precis som om motorn mottänder. Tar stopp när man kör på starten. Så frågan är om det är fel fördelare? För toppen är ju bytt med en 531. Men spelar det roll igentligen?

Audi A4 TSQ (2004)
grindborg2
23 januari 2011 · 87 Inlägg

men du hade 531 topp från början, eftersom du bytt blocket bara, så då ska de funkar, och rotorn kan bara sitta på ett sätt , isf står kammen fel, men är inte så inne på hur de där ska vara, jag skulle kolla hur kamremmen sitter först smile

Stukad
23 januari 2011 · 41 Inlägg

grindborg2 skrev:
men du hade 531 topp från början, eftersom du bytt blocket bara, så då ska de funkar, och rotorn kan bara sitta på ett sätt , isf står kammen fel, men är inte så inne på hur de där ska vara, jag skulle kolla hur kamremmen sitter först smile

Okey det är så lyxigt orginal wink inte ens tänkt på.
Jo men eftersom rotorn bara kan sitta på ett sätt så måste det ju vara på svänghjulet tändningen står fel.
Fast som ja förstått är det nollat, efter det ja hittat efter allt googlande.
Men får prova sig fram så får vi se vad som händer smile

Audi A4 TSQ (2004)
grindborg2
23 januari 2011 · 87 Inlägg

ja de är bara testa en massa, men har du den där skydds kåpan kvar som täcker kamremmen? ta bort den och sen har du markeringar så syns de när motorn är nollad och om allt sitter rätt smile har du samma svänghjul på motorn nu som du hade från början? och den givaren som går ner till svänghjulet?

Ravi Tekniker
23 januari 2011 · 624 Inlägg

Tycket att du ska kolla lite på dina markeringar ställ kammen rätt först med markering upp. sedan kolla på markering på veven där ner ska finnas markeringar på plast kåpan. ställ den rätt först till att börja med sedan kan du kolla över fördelar mm.

Stukad
23 januari 2011 · 41 Inlägg

Allt är nollat på bilen, veven kammen svänghjulet osv.
Och det är samma svänghjul på nu som innan, et'ns alltså.
Ska gå igenom allt och mäta upp spole, kolla spridare så dom öppnar som dom ska osv.
Fick bilen att börja hosta lite mer än tidigare men vill fortfarande inte tända till som den ska.

Audi A4 TSQ (2004)
MinstMelander
2 mars 2011 · 7 Inlägg

låter mest som kammen;)

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1221241

står dom som på bilden?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang