HJÄLP! Slutsteg luktar bränt!

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Hejdär! har igår installerat mitt första någonsin ljudsystem i min bil bestående av

Huvudenhet JVC KD-R311E
Slutsteg X-Program x-d40
Bas GT5-1204BR
Och ett kabelpaket med mm² Ström och jord kabel.
Sen spelar jag musik från en iphone 3gs som går via 3.5mm kabel till huvudenheten.

Funkade fint igår och imorse lekte jag lite med inställningar försökte följa instruktionerna men förstod inte allt!
Åkte en sväng sen när jag kom hem kände jag att det luktade bränt så stängde av allt och började googla osv! Hittade inget bra men gissar på att det är "Input level" Som spökar då jag satt den på max..
Drog ner den och har fortsatt söka väntar nu på att jag ska vädra ur bilen sen ska jag spela lite till för att se om det luktar fortfarande..
Vad kan ha hänt? Hörde inget missljud eller något sådant! Blir sjukt orolig nu då jag lagt ner varje krona i detta projekt och vore synd om det gick sönder!

Mvh Pontus

Senast redigerat av Verkligen (23 januari 2011)

Memoria
23 januari 2011 · 282 Inlägg

Kör du input level(gain) på max så blir signalen som skickas från steget till basen distad vilket gör att du mest troligt bränner talspolen i basen.

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Okej så det är basen som far illa inte slutsteget?

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Det beror på, om du har stora spänningsdippar vid slutsteget så kan även den bli rökt.

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Om jag ska mäta spänningen när det spelar vart mäter jag det? Har en fin multimeter men vart ska jag mäta?

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Du mäter på plus och minus anslutningen på steget.

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Har mätt nu och hade stabilt på 12v ställde ner gain ytterligare så gissar på att den ligger runt 3 nu ska provspela lite senare!.. Kan steget gå sönder? ska det inte finnas någon säkerhets spärr som skyddar det?smile

kalle_kalle
23 januari 2011 · 2 914 Inlägg

finns lite olika grejjer som kan göra att slutsteg går sönder.

för lite ström till slutsteget,
vibrationer,
för lågt elektriskt motstånd i högtalarna med mera,
är bara några av dom,
dålig jordning

mät där du skruvar fast strömkablarna på steget om du är tveksam till att du har tillräckligt med ström, tycker 12.3V är tillräckligt lite, gärna 12.3 - 14.4 är godkänt.

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Tror inte min multimeter kan ta upp decimaler så kan inte se om den går över 12v Gör det skillnad om bilen är på eller inte? För har bara testat avstängd nu då den står i garage.

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Det viktiga är att det inte går under när du spelar högt.

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Kollade igen nu och den är stadig på 14v! Nu har jag nog fått till det men känns som att jag inte får lika mycket tryck som när jag hade gain på max :S

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Hur är steget inställt?

kalle_kalle
23 januari 2011 · 2 914 Inlägg

Verkligen skrev:
Kollade igen nu och den är stadig på 14v! Nu har jag nog fått till det men känns som att jag inte får lika mycket tryck som när jag hade gain på max :S

även när du spelar för allt av vad tyglarna håller?

Verkligen
23 januari 2011 · 54 Inlägg

Yesbox hade runt 40 i volym stereon går till 50 men över 40 så låter det dynga ur framsystemet wink och angående trycket så kan jag inte spela max då mina högtalare i instrumentbrädan börjar låta så illa när det kommer högre volymer.

Rigan
24 januari 2011 · 451 Inlägg

Eldat upp basen med för lite effekt
-En klassiker

Senast redigerat av Rigan (24 januari 2011)

Tokken Team dBakuten
24 januari 2011 · 3 453 Inlägg

Rigan skrev:
Eldat upp basen med för lite effekt
-En klassiker

Låter så.. men basen behöver inte nödvändigtsvis gått sönder.. Varm talspole har nog alla råkat ut för
någon gång.

Viktiga är att det inte blir så varmt att limmet på spolen smälter.. DÅ har det garanterat gått galet.
Svåra är bara att veta vilken temp spolen har.

För litet steg kan många gånger vara en faktor också, lättare att spela sönder en bas med för lite effekt.

Jag har personligen just nu en liten fjuttig DD 0508 som jag driver med ett DD M4..
Spelar den stackaren duktigt hårt utan problem.

Mycket högre än 40 på volymen är i farozonen med JVC.. allt över 45 är garanterat näst intill fyrkantsvåg.

Kanske låta någon mer erfaren ta en titt på inställningarna..?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang