3-2½" tum avgasystem

STROIN
23 januari 2011 · 49 Inlägg

Hejsan min fråga är vad blir det för skillnad om man har 3 tum hela vägen eller 3tum downpipe som övergår till 2½tum hela vägen bak.Blir det någon skillnad effekt mesigt. ljud mesigt osv. har en volvo s60 t5 som ska chippas till våren. För den downpipen jag köpte över går från 3-2,5 tum. Kanske är bättre att skaffa 3 hela vägen osv.Är grymt tacksam för svar bjuder på stavfel osv./MVH Tompa

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

3"downpipe och 2½ resten räcker gott och väl!
Den enda skillnaden blir i ljudet.

STROIN
23 januari 2011 · 49 Inlägg

okej:) Brains tack så mycket blir det mycket skillnad. !! sad?

Marlboroman
23 januari 2011 · 8 234 Inlägg

Helt 3" låter ju mer, men å andra sidan så finsn nackdelen med resonansen i mtorvägsfart som kan bli riktigt tråkig. Är man enbart intresserad av att det ska låta mycket är 3" efter kat att föredra, för allt annat är 2,5" det bästa.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JaZoR Team RmR
23 januari 2011 · 393 Inlägg

Så ni andra som skriver att bara ljudet gör något ? inte så att turbon får andas bättre ? mer luft ut ? mindre mottryck ? mindre värme ? big_smile lite tankar ifrån mig bara wink

Marlboroman
23 januari 2011 · 8 234 Inlägg

JaZoR skrev:
Så ni andra som skriver att bara ljudet gör något ? inte så att turbon får andas bättre ? mer luft ut ? mindre mottryck ? mindre värme ? big_smile lite tankar ifrån mig bara wink

Inte speciellt. I bänk så börjar det inte synas nåt positivt med helt 3" förrens man ligger på 350hk och uppåt. Visst sjunker mottrycket med grövre rör, men det gör även gashastigheten och med den flödet.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JaZoR Team RmR
23 januari 2011 · 393 Inlägg

Som stroin skriver så ska Atech få göra ett nytt program till hans bil, så varför inte ladda på med ett 3" dp och 2.5 bak, då självklart det kommer göra nått ifrån att förhindra värme osv som kan förekomma ?

skulle han nu slänga i andra boxar osv och sen sätta på 3" så skulle inte den programvaran funka riktigt så därför anser jag att stroin lika gärna kan slänga på 3" och sen slänga i annan programvara big_smile

STROIN
23 januari 2011 · 49 Inlägg

För det blir nog "bara" chip 1 som jag köper o då landar bilen på cirka 300 häst. Är 3 tum det bästa valet eller är 2.5 minst lika bra ?.. den stora skillnaden är ljudet isf?yikes

Janneutanb
23 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Marlboroman skrev:
Helt 3" låter ju mer, men å andra sidan så finsn nackdelen med resonansen i mtorvägsfart som kan bli riktigt tråkig. Är man enbart intresserad av att det ska låta mycket är 3" efter kat att föredra, för allt annat är 2,5" det bästa.

JaZoR Team RmR
23 januari 2011 · 393 Inlägg

om du är osäker på vad alla skriver osv smile så ta kontakt med patrik eller någon på atech och hör med dom direkt vad dom tycker wink när du endå ska använda dig utav deras program

STROIN
23 januari 2011 · 49 Inlägg

okejokej,smile tack för alla svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang