Hugger i ratten samt drar åt vänster oregelbundet.

Bonn-Johan
25 januari 2011 · 245 Inlägg

Gäller en Passat -01, har nyligen haft den inlämnad för just detta fel. Dom rev isär bromsarna och gjorde rent osv, såg inga fel. Dom kolla alla bussningar samt leder i framvagnen, hitta inga fel!

Så va kan felet vara?! Har sett i andra forum att detta verkar vara ett vanligt fel på vw överlag. Men ja hitta inga orsaker till vad som skapar detta?

Ja kan ibland bara åka 2 mil sen kommer det ryck i ratten, ibland kan ja åka flera dagar innan det blir nå.
Rycken i ratten är kraftiga och uppkommer när jag släpper av på gasen. Vid ryckningar i ratten så drar även bilen kraftigt åt vänster.

OBS! Verkstad har nyligen sett över HELA framvagnen inklusive bromsar så slösa inte tid på kommentarer om dessa saker tack!

Kan det vara styrservon som spökar?

ABS:en?

Är väldigt tacksam för vettiga svar på detta! Blir tokig på bilen snart!

Med vänliga hälsningar/ Johan

Volkswagen Passat TDI "Parren" (2002)
Volvo 940 LTT "Jägermeister" (1995)
twin_cam Smålänning
25 januari 2011 · 7 877 Inlägg

Jag ska vara jävligt jobbig och säga bromsarna ändå.

Vet inte hur vanligt felet är överlag, men jag har haft inne ett par-tre bilar senaste året där glidpinnarna vart snea, vilket gett liknande symptom.

På en bil kantrade kolven i oket lite när det bromsades, vilket gjorde att den ibland fastnade, särskilt när beläggen blev slitna.

KAN dock vara inre drivknut och/eller hjullager på vänster sida, om nu hela framvagnen är kollad efter glapp m.m...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang