SAAB 1 år med Spyker som ägare

Founder
27 januari 2011 · 1 414 Inlägg

viccoA skrev:

Glader9991 skrev:

IceEyes skrev:
Det största problemet är att man fortfarande envisas med att försöka tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen. Med facit i hand kan vi konstatera att SAAB inte har lyckats särskilt bra med detta.

Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

För övrigt bryr jag mig föga om framtiden för svensk fordonsindustri, för jorden kommer ändå gå under 2012.

OG9-5 kombin får man väl nästan anses som en folkbil i Sverige.
Näst mest sålda bilen. OG9-5 passar in på mycket av det du skriver anser jag.

Ang. NG9-5 skulle den kostat mindre, och varit i samma storlek som Insignia.

Samma storlek som insignia är den väl?
Trist att så lite är Saab i nya 9-5. Karossen är helt okej men insidan påminner för mycket om opeln, det finns Saab drag, men det känns inte exklusivare än insignians inredning.

Nya 9-5 är MYCKET STÖRRE än Opel Insignia... Insignia är i samma storleksklass som SAAB 9-3...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Glader9991
27 januari 2011 · 956 Inlägg

viccoA skrev:

Glader9991 skrev:

IceEyes skrev:
Det största problemet är att man fortfarande envisas med att försöka tillverka bilar som ska konkurrera i premiumklassen. Med facit i hand kan vi konstatera att SAAB inte har lyckats särskilt bra med detta.

Kanske kan det vara värt att testa en ny taktik med mindre premium, reducerade priser och en större satsning på mindre och framförallt snålare modeller.

För övrigt bryr jag mig föga om framtiden för svensk fordonsindustri, för jorden kommer ändå gå under 2012.

OG9-5 kombin får man väl nästan anses som en folkbil i Sverige.
Näst mest sålda bilen. OG9-5 passar in på mycket av det du skriver anser jag.

Ang. NG9-5 skulle den kostat mindre, och varit i samma storlek som Insignia.

Samma storlek som insignia är den väl?
Trist att så lite är Saab i nya 9-5. Karossen är helt okej men insidan påminner för mycket om opeln, det finns Saab drag, men det känns inte exklusivare än insignians inredning.

Saaben är ca 10cm längre än den längsta Opeln.

TurbOla Reservdansk
27 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Founder
27 januari 2011 · 1 414 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
M@sken
27 januari 2011 · 461 Inlägg

Founder skrev:

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

påverkar det bilförsäljningen??

Founder
27 januari 2011 · 1 414 Inlägg

M@sken skrev:

Founder skrev:

TurbOla skrev:

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

påverkar det bilförsäljningen??

Självklart, med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
M@sken
27 januari 2011 · 461 Inlägg

Founder skrev:

M@sken skrev:

Founder skrev:

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

påverkar det bilförsäljningen??

Självklart, med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst...

Jag har svårt att tro att antalet anställda skulle påverka försäljningen så mycket, snarare fel på produkten man säljer..

Rquired Allmänt envis
27 januari 2011 · 12 512 Inlägg

Founder skrev:

TurbOla skrev:

Rquired skrev:
Med facit i hand fick de iväg 32.000st.* till återförsäljarna, och det har diskuterats om problem i hos underleverantörerna men det går inte att påstå att Saab´s modeller varit så eftertraktade att kunderna fick slåss om bilarna: 4000 av ovanstående 32.000 tillverkade bilar är nämligen osålda.

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

Eftersom Volvo säljer tio gånger så många bilar (=tio gånger mer framgångsrika?) än Saab tycker jag det motiverar tio gånger så många anställda. Jag vet att det inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men med det tankesättet är Saab fruktansvärt ineffektiva om vi räknar... kalla det "sålda bilar per anställd"....

Då sade det själv ovan, "med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst", och Saab har dels i princip aldrig genererat någon vinst och framför allt går det inte lika bra som Volvo. Trots ett färre antal anställda som innebär att det teoretiskt vore lättare för Saab att generera vinst än Volvo, ändå misslyckas dem rejält?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
27 januari 2011 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:
Eftersom Volvo säljer tio gånger så många bilar (=tio gånger mer framgångsrika?) än Saab tycker jag det motiverar tio gånger så många anställda. Jag vet att det inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men med det tankesättet är Saab fruktansvärt ineffektiva om vi räknar... kalla det "sålda bilar per anställd"....

Då sade det själv ovan, "med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst", och Saab har dels i princip aldrig genererat någon vinst och framför allt går det inte lika bra som Volvo. Trots ett färre antal anställda som innebär att det teoretiskt vore lättare för Saab att generera vinst än Volvo, ändå misslyckas dem rejält?

Required har en poäng där, det innebär ju isåfall att Volvo är effektivare per anställd när det handlar om mängden bilar som produceras?

Sen kan man ju vända på det om man vill, och hävda att Saab har högre kvalité då det är mer mantimmar per bil.

Det var ju innan jul som Saab fick skicka hem 200 personer, för att det inte fanns jobb till dem?

De har bara hållt igång ett år med nya ägarna visserligen, men det gäller att hänga med i bilbranchen, speciellt när man är så liten som Saab.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
serdna
28 januari 2011 · 102 Inlägg

Rquired skrev:

Founder skrev:

TurbOla skrev:

Volvo sålde 25 568 V70 II modeller under 2010 - knappt 7000 bilar mindre än Saabs totala försäljning av alla modeller.
Totalt sålde Volvo 53 718 bilar - enbart i Sverige, vilket nästan motsvarar Saabs mål - för hela världen.

Det i sig innebär att Saab har långt kvar till att kunna stå på egna ben.
Det är ju investeringarna som bär Saab just nu, inte produktionen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 … /index.xml

Och Volvo sålde 2009 (har inte sett siffror för 2010) 10ggr fler bilar än Saab gjorde under 2010.
http://www.volvocars.com/se/top/about/c … _09-10.pdf

Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

Eftersom Volvo säljer tio gånger så många bilar (=tio gånger mer framgångsrika?) än Saab tycker jag det motiverar tio gånger så många anställda. Jag vet att det inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men med det tankesättet är Saab fruktansvärt ineffektiva om vi räknar... kalla det "sålda bilar per anställd"....

Då sade det själv ovan, "med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst", och Saab har dels i princip aldrig genererat någon vinst och framför allt går det inte lika bra som Volvo. Trots ett färre antal anställda som innebär att det teoretiskt vore lättare för Saab att generera vinst än Volvo, ändå misslyckas dem rejält?

Tycker att vi ska vänta något år innan vi klagar på saab, de har ju just bytt ägare efter att ha varit dåligt skött av GM. Det kommer ta ett tag att få igång en säker produktion igen. Det är nog ganska osäkert hur det kommer gå på lång sikt men jag tycker att det är ett tufft bilmärke som vi i Sverige ska vara stolta över.

Rquired Allmänt envis
28 januari 2011 · 12 512 Inlägg

serdna skrev:

Rquired skrev:

Founder skrev:
Volvo har 4 gånger fler anställda än SAAB...

Eftersom Volvo säljer tio gånger så många bilar (=tio gånger mer framgångsrika?) än Saab tycker jag det motiverar tio gånger så många anställda. Jag vet att det inte riktigt stämmer överens med verkligheten, men med det tankesättet är Saab fruktansvärt ineffektiva om vi räknar... kalla det "sålda bilar per anställd"....

Då sade det själv ovan, "med mindre anställda behöver man inte sälja lika många bilar för att göra vinst", och Saab har dels i princip aldrig genererat någon vinst och framför allt går det inte lika bra som Volvo. Trots ett färre antal anställda som innebär att det teoretiskt vore lättare för Saab att generera vinst än Volvo, ändå misslyckas dem rejält?

Tycker att vi ska vänta något år innan vi klagar på saab, de har ju just bytt ägare efter att ha varit dåligt skött av GM. Det kommer ta ett tag att få igång en säker produktion igen. Det är nog ganska osäkert hur det kommer gå på lång sikt men jag tycker att det är ett tufft bilmärke som vi i Sverige ska vara stolta över.

För drygt ett år sedan fanns det en lång tråd på Garaget som handlade om Saab´s nedläggning och strax därefter en liknande tråd om Spyker´s köp av Saab. I båda dessa trådar så spekulerade folk i att det inte kommer vända för Saab oavsett, precis som i denna tråd, och fick svaret att de skulle vänta och ge Saab en chans. Nu heter det än en gång att det för en gångs skull skall vända för Saab och att folk enbart skall vänta och ge dem en chans, trots att det åter igen inte ser direkt optimistiskt ut för märket.

När är det egentligen läge i att spekulera i Saab, när märket gått omkull och sedan ~60 år ytterligare så alla dess entusiaster som kan ta illa upp gått i graven?

Senast redigerat av Rquired (28 januari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
28 januari 2011 ·

Jag är övertygad om att det är sista Spykern i kistan för SAAB, tyvärr.

Senast redigerat av Evildan (28 januari 2011)

Puttski
28 januari 2011 · 250 Inlägg

För dom som jobbar på Saabs skull hoppas jag verkligen att det går bättre för saab i framtiden men för själva märket spelar de ingen roll för mig om dom kursar eller stannar kvar

Volkswagen - Das Auto
Glader9991
28 januari 2011 · 956 Inlägg

Lika bra Jan Åke och Muller säger i alla interjuver:

Vi ska inte sälja några bilar, och förhoppningsvis lägga ner inom en 2-3 års period.

Då får alla höra vad de precis vill.

serdna
28 januari 2011 · 102 Inlägg

Rquired skrev:
För drygt ett år sedan fanns det en lång tråd på Garaget som handlade om Saab´s nedläggning och strax därefter en liknande tråd om Spyker´s köp av Saab. I båda dessa trådar så spekulerade folk i att det inte kommer vända för Saab oavsett, precis som i denna tråd, och fick svaret att de skulle vänta och ge Saab en chans. Nu heter det än en gång att det för en gångs skull skall vända för Saab och att folk enbart skall vänta och ge dem en chans, trots att det åter igen inte ser direkt optimistiskt ut för märket.

När är det egentligen läge i att spekulera i Saab, när märket gått omkull och sedan ~60 år ytterligare så alla dess entusiaster som kan ta illa upp gått i graven?

Jag är är ingen saab entusiast men jag är ingengör och vet att det tar tid att: byta ägare, byta produktionspartner, nya modeller, få upp kapacitet i fabrik och hos leverantörer samt viktigast av allt återfå förtroendet från kunder. Det sist nämda kan nog ta många år till. Men jag tror att vi i Sverige kan kan ha en tung industri för hade jag inte trott på Svenskabolag så hade jag lämnat detta avlånga land för länge sedan.

serdna
28 januari 2011 · 102 Inlägg

Glader9991 skrev:
Lika bra Jan Åke och Muller säger i alla interjuver:

Vi ska inte sälja några bilar, och förhoppningsvis lägga ner inom en 2-3 års period.

Då får alla höra vad de precis vill.

och så kommer det gnällas över att det inte finns några jobb i Sverige, inte så konstigt om man har den attityden

Fredrik_Rangert Egenföretagare
28 januari 2011 · 999 Inlägg

Hade jag vart i den positionen att jag skulle köpa ny bil nu hade jag lätt köpt en Saab 9-5, även om jag är gravt tysk-skadad wink

Rquired Allmänt envis
28 januari 2011 · 12 512 Inlägg

serdna skrev:

Rquired skrev:
För drygt ett år sedan fanns det en lång tråd på Garaget som handlade om Saab´s nedläggning och strax därefter en liknande tråd om Spyker´s köp av Saab. I båda dessa trådar så spekulerade folk i att det inte kommer vända för Saab oavsett, precis som i denna tråd, och fick svaret att de skulle vänta och ge Saab en chans. Nu heter det än en gång att det för en gångs skull skall vända för Saab och att folk enbart skall vänta och ge dem en chans, trots att det åter igen inte ser direkt optimistiskt ut för märket.

När är det egentligen läge i att spekulera i Saab, när märket gått omkull och sedan ~60 år ytterligare så alla dess entusiaster som kan ta illa upp gått i graven?

Jag är är ingen saab entusiast men jag är ingengör och vet att det tar tid att: byta ägare, byta produktionspartner, nya modeller, få upp kapacitet i fabrik och hos leverantörer samt viktigast av allt återfå förtroendet från kunder. Det sist nämda kan nog ta många år till. Men jag tror att vi i Sverige kan kan ha en tung industri för hade jag inte trott på Svenskabolag så hade jag lämnat detta avlånga land för länge sedan.

Hade kunder skrikit efter Saabs bilar och tvingats stå i kö för att Saab inte får fram tillräckligt många bilar så hade det legat något i det du säger, nu fick de sålt 28.000st. av de 33.000 bilar man tillverkat och det spelar alltså med facit i hand ingen roll om Saab haft kapacitet att bygga 100.000 bilar under 2010; I så fall hade enbart 72.000 av dem stått osålda i teorin.

Märket skall inte enbart återvinna sina kunders förtroende, de måste skaffa flera gånger så många kunder annars kommer de aldrig ha en chans. Märkets toppnotering ligger runt 100.000 sålda bilar per år, inte ens om de sålt så många varje år framöver så räcker det för en biltillverkare idag; Kolla bara på Volvo som haft problem trots flera gånger högre försäljningssiffror.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gutfucker Norrlänning
28 januari 2011 · 643 Inlägg

Personligen tycker jag att 9-3 kombin är helt otroligt snygg, speciellt med sina "isblocks-baklysen".
9-5an är även den otroligt snygg, riktigt fet och stor, precis som det ska vara wink

Jag hoppas verkligen att det går bra för saab, är inte insnöad på saab, men tycker helt klart att dom gör bra bilar, och det vore ju tråkigt om det skulle upphöra.

H4ST That Shit Cray
28 januari 2011 · 1 087 Inlägg

Jag tror dessvärre Saab går på grund igen, mest för att Spyker har rätt rejäla skulder..

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang