Volvo v70 AWD 2.5T -98 , (chippad) hur får man "ner" avgasvärden, lamda = 0.93.. HJÄLP

Boobby
28 januari 2011 · 94 Inlägg

Tjena, jag har en v70 som ni kanske ser ? big_smile

men nu är de så, jag var in och besiktade bilen idag och vig nedslag på avgasvärdena
CO-halt förhöjd tomgång för hög - 4,7 (0.3)
CO-halt tomgång för hög - 8.9 (0.5)
Lamda-värde förhöjd tomgång felaktig - 0.93 (0.96-1.04)
HC-halt tomgång för hög - 347 (100)

och bilen är chippad och bytt lamda sond på
och när jag raderar felkoden (lamda lampan) så kan jag köra i ca. 30minuter sen tänds den igen
så jag frågar er, för jag är inte på hajj på de här med avgasvärdena och sånt "crap"

en sak vet jag att de kan vara om man kör med för gammal olja i motorn så lamda sonden "sniffar" i sig lite av de ? eller om den är chippad och går för fett ? isf hur får man den att gå magrare?

ni kan få skriva en "bibel" om ni vill.. tacksam i förhand för alla svar ändå smile

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

jag läste att du hade bytt system men vad har du gjort av katten? är den bortplockad, bytt eller orginal? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Boobby
28 januari 2011 · 94 Inlägg

2quick4u skrev:
jag läste att du hade bytt system men vad har du gjort av katten? är den bortplockad, bytt eller orginal? smile

har 3" downtipe och 2.5" resten av vägen, och katten har jag ingen aning ;s men de lär ju vara 2.5" tums katt ?;o

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Christian S
28 januari 2011 · 4 816 Inlägg

katten sitter på downpipen så har du ingen på den så har du ingen katt alls på bilen och då är det inte konstigt att du får för höga avgasvärden wink
sen att motorelektroniklampan lyser behöver inte ha med avgasvärdena att göra för det går att köra utan katt utan att motorelektroniklampan börjar lysa så ta och läs av felkoderna sen där efter kan du ta och byta den eller dom delarna som är trasiga då det blir välldigt dyrt att byta delar på måfå tills motorelektroniklampan inte tänds längre.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

som tidigare nämts, har du ingen kisse kommer du få STORA problem med avgasvärdena!! smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
no_fake
28 januari 2011 · 865 Inlägg

2quick4u skrev:
som tidigare nämts, har du ingen kisse kommer du få STORA problem med avgasvärdena!! smile

Jag har en toma kattar på mina bilar och inga problem med avgasvärden

2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

det kan jag tänka mig men katten sitter ju där för en anledning, inte bara för skojsskull utan för att antända allt oantändt bränsle och göra avgaserna renare innan den kommer ut i den "vanliga" luften.

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
Fekzen
28 januari 2011 · 181 Inlägg

För fet blandning kan ju bero på tex läckage i avgassystem runt lambda som gör att avgaserna blandas ut med tjyvluft och lambda tror att det är får snål blandning och då skjuter på extra bränsle, vilket resulterar i fetare blandning totalt sett. Kan också vara fel på LMM , som räknar fel på hur mkt luft som passerar...

Man undrar ju vad som gjorts med programmet. Har det alltid vart såhär sedan den chippades? Normalt sett ska inte chipning påverka avgasvärdena som kontrolleras vid besiktning men vem vet, kanske är någon som råkat feta på tomgången. Vad är det för chip du har?

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (28 januari 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
husmus www.avgassystemet.se
28 januari 2011 · 936 Inlägg

en bil utan kat ska inte ha så höga värden ens.. läs av felkoder och kolla igenom motor. komp på alla cylindrar/vaccum slangar osv

-den satt som en fläskläpp-
Boobby
29 januari 2011 · 94 Inlägg

gaah, nu vart de mycket här, haha big_smile

men jag har katalysator på den, och en lamda sond är bytt, men vet inte vilken.. de var ägarn innan som bytte ;o
Men blir inte HC när motorn går tyngre och blir varm ? eller har jag fel ? ^^

Volvo ska de va, annars får det va !
Volvo 940 Turbo "Just TryIn" (1998)
Nybergrobin
29 januari 2011 · 2 385 Inlägg

HAde du kört motorn länge innan besiktningen? Lätt att få höga värden med halvt kallt motor..

schnauz
30 januari 2011 · 1 758 Inlägg

De flesta av de där värdena är som redan påpekats väldigt avvikande, enbart trasig/icke existerande katalysator räcker inte för att få så avvikande värden - måste vara nåt annat som är knas.
Börja med enkla grejer som att leta tjuvluft, men det vettigaste är nog att läsa ut felkoderna i bilen och se vad datorerna säger. Kan mycket väl t.ex. vara någon givare som inte funkar som den ska.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang