Mega squirt Installering på 940 Turbo ?

Perkkon
3 februari 2011 · 11 Inlägg

Halloj .!!! Ramla över ett eftermarknads sprut nu .. fick hem de idag
Med Givare,Trigger hjul fördelare , box aa you name it tongue
Men nu fundar ja lite på om de e någon annan som har lite " Erfarenhet" av inkopplingen tongue så som
hur man ska få dit trigger hjulet samt Tps en .. " Avläsaren" till de fram på motorn . resten ska
ja väl få ihop tongue Tacksam om de e någon som kan komma med lite tips o tricks för o göra de bästa av de
MVH

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Volvo 940 Turbo "940 Turbo Plus" (1993)
torpis Forummoderator
3 februari 2011 · 10 572 Inlägg

Perkkon skrev:
Halloj .!!! Ramla över ett eftermarknads sprut nu .. fick hem de idag
Med Givare,Trigger hjul fördelare , box aa you name it tongue
Men nu fundar ja lite på om de e någon annan som har lite " Erfarenhet" av inkopplingen tongue så som
hur man ska få dit trigger hjulet samt Tps en .. " Avläsaren" till de fram på motorn . resten ska
ja väl få ihop tongue Tacksam om de e någon som kan komma med lite tips o tricks för o göra de bästa av de
MVH

sitter det inte trigger på svänghjulet redan? brukligt är att man krokar in sig på motorn befintliga triggersystem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Deztallica
7 februari 2011 · 2 Inlägg

Ja, skarva in dig på original VR-givare på svänghjulet.

Men du menar alltså att du inte vet hur du ska få dit det mekaniska?
Det är väl bara att börja experimentera. Svetsa eller skruva triggerhjulet på remskivan och tillverka en hållare för givaren.

Volvo 940 Turbo "Svenne m. uppställt ladd" (1993)
Perkkon
11 februari 2011 · 11 Inlägg

Hur tänker du nu ? kan ja skarva ihopp de med Hallgivaren ? ja har trigger o ev läseren . men begriper inte hur ja ska få till just de på bästa sett ? dom snackar om att de finns ´" Modell anpassade " Trigger hkul ( med rem skiva ) till just volvo men hittar de fan inte hmm ska väl börja riva i de där i morgon e la tänkt . Men om ja fatta allt rätt så ska . en givare på Spjällhuset . en på insuget till luften o en till vattnet o en VG givare till triggern .. men känns lite " fattigt" med grejor? kanske bara e de ? sen har ja ju givitvis massa kablar o fördelare o box och de .. men men får testa tongue Tack som fan för svar iallafall big_smile




Deztallica skrev:
Ja, skarva in dig på original VR-givare på svänghjulet.

Men du menar alltså att du inte vet hur du ska få dit det mekaniska?
Det är väl bara att börja experimentera. Svetsa eller skruva triggerhjulet på remskivan och tillverka en hållare för givaren.

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Volvo 940 Turbo "940 Turbo Plus" (1993)
240bns
13 februari 2011 · 1 008 Inlägg

klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Perkkon
13 februari 2011 · 11 Inlägg

240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Den som ingen turbo har, den får åka utan bar
Volvo 940 Turbo "940 Turbo Plus" (1993)
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
26 februari 2011 · 167 Inlägg

har du en bredbandslambdasond då?...gå in på savarturbo.se och skriv till backeliten
han har alla svar du behöver...du måste bli meddlem för o kun skriv men hä värt de...ja just ja har du ingen bbl. så kommer du inte kunna mappa...

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
mbfidde
7 mars 2011 · 225 Inlägg

dieselkungen1 skrev:
har du en bredbandslambdasond då?...gå in på savarturbo.se och skriv till backeliten
han har alla svar du behöver...du måste bli meddlem för o kun skriv men hä värt de...ja just ja har du ingen bbl. så kommer du inte kunna mappa...

Klart man kan mappa utan bb-lambda, men de är ju helt klart att rekomendera. Har man ex en hygglig polare så behöver man ju bara låna den under mappning.
folk har ju mappat i många år innan den uppfanns.

Det Gäller Att Dö Ung Så Sent Som Möjligt=)
NISSAN MOTORS=NISMO, HONDA MOTORS=HOMO.
rost(hål) är lättare än kolfiber.
Chevrolet Nova SS "SUPERNOVA" (1970)
dieselkungen1 Mercedes-Benz Diesel
7 mars 2011 · 167 Inlägg

som jag fattat det så måste man ha en när man mappar spelar ingen roll om man har gen el. lånar men den BÖR vara där under mappning annars blire inte bra vad jag har läst osv.!

kärlek växer inte på träd den tillverkas i tyskland <3
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
7 mars 2011 · 3 180 Inlägg

BBlambda är absolut inget måste, men om man ska prova utan gäller det att ha en rejäl dos erfarenhet och känsla om det inte ska sluta med smälta kolvar etc.

EGT-mätare är också ett bra komplement till BB-lambda vid mappning smile

Senast redigerat av NITROUS (7 mars 2011)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
ticcen
14 mars 2011 · 49 Inlägg

Perkkon skrev:

240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

torpis Forummoderator
14 mars 2011 · 10 572 Inlägg

NITROUS skrev:
BBlambda är absolut inget måste, men om man ska prova utan gäller det att ha en rejäl dos erfarenhet och känsla om det inte ska sluta med smälta kolvar etc.

EGT-mätare är också ett bra komplement till BB-lambda vid mappning smile

Att mappa utan WBL är som att köra på motorvägen och blunda.  Visst det kan gå... man hör ju när man slår i räcket, så bara styra åt andra hållet ett tag...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Projekt240
16 mars 2011 · 15 Inlägg

ticcen skrev:

Perkkon skrev:

240bns skrev:
klarar ditt MS  VR-givare med 60-2 trigger så är det ju bara att använda den befintliga som sitter vid svänghjulet.

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

Nja med risken att låta dum, men det är ingen trigger utan hall givare. Vi har satt ett 36-1 trigger med vr på remskivan. Går att köra hall om man vill. Men kör trigger speciellt om du kör tändning.

Mappat våran 240 utan att köra i räcket, men håller med att en bbl skulle varit bättre. Smalband funkar fint, ligg lite fett och håll tändningen under 25 så är det och. Eller sätt i knacksensor och ös på.

Volvo 244 Turbo "Sladdmojängen" (1983)
ticcen
16 mars 2011 · 49 Inlägg

Projekt240 skrev:

ticcen skrev:

Perkkon skrev:

Jaha ofan .. hur tar ja reda på de ? alltså om den klara de eller inte ? då tar ja alltså bara bort
"hall givaren" o sätter VR-givaren där istället ?

Det är väll en VR-givare som sitter på blocket genom sprängkåpan å mäter över svänghjulet (60-2) på B230 med fördelaren i bakkant på locket?

Nja med risken att låta dum, men det är ingen trigger utan hall givare. Vi har satt ett 36-1 trigger med vr på remskivan. Går att köra hall om man vill. Men kör trigger speciellt om du kör tändning.

Mappat våran 240 utan att köra i räcket, men håller med att en bbl skulle varit bättre. Smalband funkar fint, ligg lite fett och håll tändningen under 25 så är det och. Eller sätt i knacksensor och ös på.

Så det sitter Hall givare orginal på Volvo med lh 2.4?

BrajjAxx 040 RedLine
16 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Vilken bb-lambda rekomenderar ni då, inte för dyr dock smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
torpis Forummoderator
16 mars 2011 · 10 572 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Vilken bb-lambda rekomenderar ni då, inte för dyr dock smile

just en lambda ingen AFR, sen spelar det kvitta vilken du väljer.  Jag kör AEM vilket har funkat bra så långt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
16 mars 2011 · 338 Inlägg

Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
BrajjAxx 040 RedLine
16 mars 2011 · 1 219 Inlägg

Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
torpis Forummoderator
16 mars 2011 · 10 572 Inlägg

BrajjAxx skrev:

Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Om manualen känns för knepig så är det läge att börja läsa ganska mycket innan man börjar pilla ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
16 mars 2011 · 1 219 Inlägg

torpis skrev:

BrajjAxx skrev:

Atenza skrev:
Kika in denna sida, där får du all hjälp på vägen http://megasquirt.se/

Känns som o de ligger på för hög nivå där, kan inte grunderna ens tongue

Om manualen känns för knepig så är det läge att börja läsa ganska mycket innan man börjar pilla ;-)

Har läst en hel del på megasquirts forum, men vet iprinsip bara att man ersätter styrboxarna med en ny som kopplas till dator och sedan mappar man via datorn. Därmed tar man bort lmm och vissa kör utan tomgångsmotor. Var ska jag läsa här nest?

Sorry om ja verkar vara lite noob, men man ska ju börja någonstans smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang