Volvo 850 t5 plötsligt slö som bara den

ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

tja!
igår började det när jag körde helt vanligt och bilen fungerade bra som vanligt, plötsligt i körandet kände jag när jag gasa att bilen slöa som fan, så drog på en gång ordentligt och bilen gick till 0.2bar med 2an och sedan med 3ans växel fick jag  den igen till 1.0 som den ska när jag varvar ut växlarna ordentligt, den segar som fan till 1.0 bar, när bilen är på 7 tusen varv så är den nästan på 0.9. Så jag drog på ett par gånger och plötsligt började den gå som vanligt igen. Idag var jag ute och körde igen och då gjorde den plötsligt samma sak, helt plötsligt, har försökt dra på men den segar till 0.9 som bara den, och vill inte börja gå bra igen..
vad kan det vara för fel ?
Kan lambdasonen har något med det att göra?

Har ingen katalysator så den kan inte vara igentäppt.
Kan ljuddämparen vara det ?

//
Jonas

Senast redigerat av ejon_850 (4 februari 2011)

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
4 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Kass lmm? Hål i någon slang? Visst kan ljuddämparen havererat, men då borde du märka skillnad på ljudet. Men annars är det väl bara att säta systemet innan dämparen och prova.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

Hur kan jag se om LMM är trasig ? testa utan köpa någon ny? Är rädd att det är ljuddämparen men vet inte hmm

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
4 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Enklaste är att koppla ur den, och går den bättre då så är den kass. Men du får ju bara 0,4 bar då som mest en det märks ju om den får upp trycket fortare.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

Bara kontakten ?

All The best
MVH
Jonas .L
Marlboroman
4 februari 2011 · 8 234 Inlägg

ejon_850 skrev:
Bara kontakten ?

Ja, den är inte inkopplad på nåt annat sätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ante123
4 februari 2011 · 546 Inlägg

du har inga felkoder?

ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

Inga felkoder.
Segar fortfarande när jag kopplade loss LMM.

Minsta sannolikheten är att turbon är kass eller ?, ca 1 månad sen var den as bra och bilen som sagt fick as bra igår och gjorde likadant.

EDIT

Testade med att rycka Wastgate slangen och då går bilen som fan så det kan ju inte vara ljuddämparen där heller hmm då den inte tvekar på ladd eller nåt där sad

Vad fasen kan det vara?sad

Senast redigerat av ejon_850 (4 februari 2011)

All The best
MVH
Jonas .L
ante123
4 februari 2011 · 546 Inlägg

Mv?

ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

Måste säga nu att bilen går bra igen som den ska hmm, efter jag rastat den ordentligt i ett par mil hmm
Vad fan kan felet vara?, man vill endå lösa det... den gjorden u exakt som igår började funka efter jag pressat den ett par gånger...

Hur kan ja se om mv är trasig

All The best
MVH
Jonas .L
tekniknissen-
4 februari 2011 · 252 Inlägg

Kolla intecoolern så gavlarna inte har delat sig från celbaketet Det kan vara roligt i bland ! delar sig på övertyck men håller tätt vid undet tyck. bilen går bra men är slö. hänner oftast när dom är chippade.

turbodeath
4 februari 2011 · 2 452 Inlägg

tippar på nån slang på din bil o tror jag rätt så har du en spricka i böjen där tomgångsmotorn är...var likadant på min med....kan gå hur bra som helst ibland men sen går den som en potta skit....

döden kommer tillbaka
ejon_850
4 februari 2011 · 878 Inlägg

Näe har kikat alla slangar inget fel i dom tongue

All The best
MVH
Jonas .L
haggen90
4 februari 2011 · 496 Inlägg

Min vart också så en gång, fixade torra slangar till nya, och den gick som ett skott smile

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
ejon_850
9 februari 2011 · 878 Inlägg

nu är problemet här igen... plötsligt kom det igen och går segt som bara den, går till 1.0 bar till slut när jag varvat växlarna:(
vad fasen kan det vara

All The best
MVH
Jonas .L
Glimbrink
9 februari 2011 · 723 Inlägg

ejon_850 skrev:
Näe har kikat alla slangar inget fel i dom tongue

Hur har du "kikat" på alla slangar?

Vissa slangskador visas bara när bilen verkligen är påfrestad alltså räcker det inte att stå på tomgång och kolla om det pyser lite.

Gör det riktigt eller bara byt alla slangar om dem är gamla lika bra att göra det.

När du säger att bilen fortfarande går när du tar ut LMM kontakten så är ju något knas.

Iafall enligt mina erfarenheter så har bilen alltid lagt av när jag drar ut LMM kontakten om LMM är hel.

Sedan kan du ju börja kolla så allting ser bytt ut som luftfilter, oljefilter, bränslefilter, lambda, slangar, tändstift och tänddelar..

Listan kan göras lång.

Tankar du rätt bensin?



Finns många saker som kan vara fel men inte alltid så lätt att hitta felen om du inte själv gör grovjobbet åt oss så vi får svar på tal.

Senast redigerat av Glimbrink (9 februari 2011)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
ejon_850
9 februari 2011 · 878 Inlägg

hur skulle ett oljefilter påverka att laddet kommer segt upp tycker du ?

All The best
MVH
Jonas .L
Glimbrink
9 februari 2011 · 723 Inlägg

ejon_850 skrev:
hur skulle ett oljefilter påverka att laddet kommer segt upp tycker du ?

Menar jag inte, menar mest att det är slitage delar och skall bytas ut.

Jag vet ju inte hur bra koll du har på din bil och hur noga du är osv därför nämner jag bara det.

Men vill du inte ha någon hjälp så gör inga fler trådar!

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
ejon_850
9 februari 2011 · 878 Inlägg

man ska inte äga en bil om man inte kan byta en oljefilter och göra regelbunda service på dom.

All The best
MVH
Jonas .L
Glimbrink
9 februari 2011 · 723 Inlägg

ejon_850 skrev:
man ska inte äga en bil om man inte kan byta en oljefilter och göra regelbunda service på dom.

Vad man "kan" göra har ju absolut ingenting med om man orkar eller vill göra..

Precis som om jag skulle säga man ska inte äga en bil om man inte kan hitta felen själv..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang