Porta topparna audi 100 2.8e

mirt400
5 februari 2011 · 208 Inlägg

Hej!
Jag har funderingar angående portning av topparna
Kan man lämna in dom för portning?
Kostar det att porta?
Vet ni någon man kan lämna in dom till?
Vad förbättrar man när man portar toppen?

Senast redigerat av mirt400 (5 februari 2011)

mirt400
15 februari 2011 · 208 Inlägg

bump?

mats757
15 februari 2011 · 916 Inlägg

mirt400 skrev:
Hej!
Jag har funderingar angående portning av topparna
Kan man lämna in dom för portning?
Kostar det att porta?
Vet ni någon man kan lämna in dom till?
Vad förbättrar man när man portar toppen?

Japp, det kostar pengar att få topparna portade. Och det är absolut möjligt att få det gjort. Jodå, jag vet många som håller på med portning.
Motoreffekten blir högra, kanske, med portade toppar.






En riktigt dåligt/ felaktig portning, ökar inte effekten alls i motorn.
En nästan lika dålig portning så ökar bara toppeffekten.
En Bra portning för en gatbil som man inte gör några direkta övriga förändringar på ökar effekten både på låga och högra varvtal.

Det gäller att behålla hög gashastighet med redusera friktion/hinder i kanaler. Det finns många hjälpmedel för portning, dataprogram. Men trots det krävs det mycket känsla för att göra jobbet bra, och framför allt, vara stadig på hand, så man inte slinter med maskinen och repar sönder någonting.

Varför ska man porta? Sitter det kraftiga strypningar i insuget så kanske det inte spelar någon som helst roll att man kostar på 10´k på topparna. Eller är kammarna strypta.
Man måste VETA hela motorns recept för att kunna avgöra vad man ska göra i första hand.

Mats

mirt400
16 februari 2011 · 208 Inlägg

Okej kanon! joo portning har jag hållit på med i 2t motorer upp till 125cc
Bägge topparna i min bil är strypta Det finns några bilder som stödjer detta:
Strypning jämförs med packningen
http://www.12v.org/audi/headworkshop/1.htm
Portadklar:
http://www.12v.org/audi/headworkshop/2.htm

Tror även detta är inget svårt jobb om man gör det efter packning! Jag har ju portad i mindre kanaler så detta borde inte va något problem!
Hur veta man om kammarna är strypta?

mats757
16 februari 2011 · 916 Inlägg

Till att börja med måste du ha en PLAN!
Hur mycket effekt ger motorn från början? Vad har du för effektmål? Räcker kamaxel, ventiler, avgasrör, insugsrör till?
Att porta en 4-t är inte alls samma sak som att porta 2-t Det är helt olika saker. Arbetsmomentet i sig är enklare i en 4-t.
Men du måste veta vart du ska ha respektive tvärsnittsarea i kanalen. Att bara fila upp och göra större kommer troligtvis att göra toppen till ett misslyckande. Du måste också ha koll på hur du riktar gasströmen in i förbränningsrummet.

En riktlinje är att göra insugskanalen lika stor som avgasventilen är i diameter.

Varför är det så noga?
När kolven åker neråt så strömmar luft in genom kanalen, inte så svårt att förstå. MEN... när kolven vänder uppåt och starta komp, så är insugsventilen fortfarande öppen. Har man då rätt diameter/tvärsnittsarea/gashastighet (Samma sak.) Så kommer luft att fortsätta att fylla på in i cylindern trots att kolven går åt fel håll.
Gör man kanalen för stor tvärstannar gasen när kolven vänder, pga att gashastigheten är för låg.
Är kanalen för liten så går det helt enkelt för tungt att suga in gasen när kolven är på väg ner.

Även luft har "Massa" precis som ett tåg som försöker bromsa. Det är massor med vikt/Massa som skjuter på av tröghetskraft. Det måste fungera när man fyller luft i en motor också.
Ska det fungera måste man ha koll på alla mått i motorn innan man sätter igång.

Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang