Opel Rekord P1 1960, bensinen rinner tillbaka = svårstartad

TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

Hej, detta är min första post! smile

Jag har en Opel Rekord från 1960, den blir svårstartad efter 1-2 dygn och man får tjata länge på startmotorn för att den ska hoppa igång. Detta beror på att den inte får fram soppa direkt, utan den rinner succesivt tillbaka mot tanken. Ju längre tid den står desto värre blir det.

Exakt var jag har problemet vet jag inte, men jag misstänker den mekaniska soppapumpen? Jag gissar att det ska finnas en backventil någonstans som ska hindra soppan från att gå tillbaka. Tänker jag rätt nu, eller är jag på helt galet spår?

Var tycker ni att jag ska börja felsöka, och hur kan man gå tillväga?

Tack! smile

//Fredrik

Tvattekorg Likbärgare
6 februari 2011 · 375 Inlägg

Det kan vara en liten spricka i en slang då kommer luft in och det rinner tillbaks, Men då borde bilen lukta bensin, Det du kan göra om du orkar är att montera en elektrisk pump istället, Det har jag på min Dodge dart, Startar mycket lättare och det blir inte så mycket nötande på starten..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

Det luktar inte bensin, men det kan vara värt att kolla vidare på ändå! Tack!

Jag har funderat på alternativet med elektrisk pump faktiskt. Hade sån på min SAAB tvåtaktare; på med tändningen, lite "tick-tick" och så var soppan framme vid förgasaren. Skitbra egentligen, men jag skulle helst vilja ha originalprylarna att fungera i första hand. OM det inte går kan det bli aktuellt med en elektrisk pump.

Tvattekorg Likbärgare
6 februari 2011 · 375 Inlägg

Kan vara membranet i pumpen åsså som torkat, Då rinner soppan tillbaka..

Men jag tycker det är guld med elektriskt pump, Precis som du säger tändning på lite tick-tick sen vrid..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
tekniknissen-
6 februari 2011 · 252 Inlägg

Back ventilen sitter i pumpen är det en oginal så är nog torr i mebranet då den soppan vi har i dag är agresiv som tusan på gammalt gummi. och det jör inte saken bätre att där är 5% etanol i soppan i dag.
Byt pumpen så funkar det säkert.

caromania Forummoderator
6 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Det är säkert pumpen.  Jag hade precis det problemet med min Amazon och efter att jag bytt membranet fungerade den klockrent. Vilken sorts pump är det?

Om du ska byta till en elektrisk pump så är det vettigt att köpa en med reglerbart tryck. Om det är lite för högt tryck vid förgasaren så kommer bilen att dra mer bensin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
gemini78 Jägermeister
6 februari 2011 · 909 Inlägg

Köp en lös backventil och montera på slangen som går från bensinpumpen till förgasaren, så löste vi det på en gammal b20 motor som hade samma problem och var jobbig att få igång alltid efter att den stått ett tag.

En gång är ingen gång...
TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

Det där med lös backventil lät ju inte så jäkla dumt egentligen. Haken är att det sitter ett kopparrör från pumpen till förgasaren (vill jag minnas, är inte helt säker) och jag vill som sagt ändra originaldelarna så lite som det är möjligt.

Jag tror jag ska börja kolla på den gamla pumpen för att se om den går att renovera.

G-sson
6 februari 2011 · 612 Inlägg

Förgasaren bör väl vara full med bensin som räcker till en start oavsett hur pump etc. fungerar, så är du säker på att problemet beror på att soppan i ledningarna rinner tillbaka?

caromania Forummoderator
6 februari 2011 · 9 296 Inlägg

G-sson skrev:
Förgasaren bör väl vara full med bensin som räcker till en start oavsett hur pump etc. fungerar, så är du säker på att problemet beror på att soppan i ledningarna rinner tillbaka?

Nej det är inte säkert. Dålig mekanisk pump kan helt klart leda till den typen av besvär.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

G-sson skrev:
Förgasaren bör väl vara full med bensin som räcker till en start oavsett hur pump etc. fungerar, så är du säker på att problemet beror på att soppan i ledningarna rinner tillbaka?

Nånstans tar den vägen iallafall, för efter ett par dygn finns den inte där den ska vara när det är dags för start... smile den bensin som är kvar i förgasaren räcker lagom till att motorn ska hosta till och nästan starta (och det sker omedelbart), sen tar det ca 20-25 sekunder på startmotorn för att den ska få pumpa fram ordentligt och gå igång. Den har alltid varit likadan så länge jag har haft den, men nu tänkte jag försöka göra nåt åt det. Kanske är dags efter 12 år... cool Spontana känslan är att den skulle vara väääldigt lättstartad om jag löste detta problem, och det vore ju skönt eftersom det är en 6-voltare.

Senast redigerat av TheStoryteller (6 februari 2011)

caromania Forummoderator
6 februari 2011 · 9 296 Inlägg

Är det en AC-pump?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tekniknissen-
6 februari 2011 · 252 Inlägg

Det kan vara trevligt att få igång svajmasten big_smile eller var det gevalia mellanrost lol Fölåt det är en trevlig bil:rolleyes:

TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

Ah, man kanske ska gå igenom förgasaren också då.

caromania: jag har tyvärr lite dålig koll på terminologin; vad är en AC-pump?

caromania Forummoderator
6 februari 2011 · 9 296 Inlägg

AC är ett märke.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TheStoryteller
6 februari 2011 · 55 Inlägg

caromania skrev:
AC är ett märke.

OK tack. Jag ska kolla, återkommer!

TheStoryteller
19 mars 2011 · 55 Inlägg

Har klurat lite mer på detta de senaste dagarna. Soppapumpen har ett lock man kan skruva av för att komma åt att ta bort skräp och sånt. Jag var där och kollade läget i onsdags (typ), och sen när jag skulle starta bilen var det ett jävla malande på startmotorn innan den hoppade igång - värre än normalt!. Var nere igår kväll efter jobbet och lyfte på locket igen för att kolla hur packningen såg ut, och det var ju ingen vacker syn... är rätt säker på att den inte var lufttät, och om luften kan ta sig ut där det ska vara tätt så kan väl soppan rinna tillbaka ner i pumpen. Det här är inte min hemmaplan så nu gissar jag bara, men enligt fysikens lagar och regler borde det kunna stämma. Dessutom blev det ju sämre när jag varit där och rivit, vilket indikerar att det påverkar.

Nåväl, efter en timme i soffan med pizza, rödvin och en Deep Purple-dvd från 1993 (sista återföreningen av  mkII, Blackmore var helt dum i huvet hela konserten och slängde bl.a ett glas vatten på en av kameramännen mitt under solot i Highway Star) bestämde jag mig för att skära till lite nya packningar och montera dessa. Det blev gjort ca kl tolv i natt, och jag startade då motorn för att jag skulle vara säker på att den hade soppa frampumpad till förgasaren. Ikväll någon gång ska jag ner och provstarta igen, så får vi se vad som händer! Jag återkommer.

TheStoryteller
19 mars 2011 · 55 Inlägg

Nej, det gick ju inte alls det där. Tog 30 sekunder på startmotorn för att den skulle starta.

Tillbaka till ruta ett.

Bytte dock idag en kort gummislang (ca 7 cm) som sitter bakom soppapumpen, till röret mot tanken. Den såg inte så värst snygg ut, men jag tvekar på att den ställer till problemen.... men vi får se.

Vad f-n ska jag göra nu? hmm Problemet måste ju bero på något konkret, och jag vill gärna hitta felet även om det skulle sluta med att jag byter till en elektrisk pump.

RD_87 Skrotsamlare
20 mars 2011 · 4 031 Inlägg

En riktig renoveringssats till pumpen brukar ju lösa det hela, membran är känsliga grejor.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
TheStoryteller
26 mars 2011 · 55 Inlägg

Fick tag på en helt ny (oanvänd) soppapump för 600 spänn, ska bli intressant att se hur den beter sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang