Vågar man ? Biltvätt på macken.

Grabber Dagdrömmare
9 mars 2011 · 2 836 Inlägg

Polon körs in i tvätt maskinen på vintrarna o än så länge finns det inget att klaga på.
Gäller att hålla koll på "nya" tvätthallar o inte åka dit där är det köer jämt.

Dessutom så är det inte borstar utan nåt sorts skumgummi o återvinning av tvättvatten går till underspolningen.
Enligt nåt miljö lag ska X antal % av tvättvatten återvinnas.

Därför ska BMWn aldrig få se en automat tvätthall! wink

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Madhouse
9 mars 2011 · 1 079 Inlägg

Att tvätta bilen själv med bra schampo i lugn och ro är terapi och som bomull för själen.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
Uttelito Kung
9 mars 2011 · 603 Inlägg

Tvättade den förra våren här hemma, när jag var klar kom det en jävla bil och sopade grus på gatan....

Men ja det är terapi, så länge man inte står i GDS hallen på ok, jävla dagsländor som spelar smurfarnas gratest hits på hög volym och skit där inne, hehe

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.
Haziza87
10 mars 2011 · 239 Inlägg

Hört att solida lacker lättare få repor, metallic lack är det betydligt svårare att få på.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
10 mars 2011 · 4 418 Inlägg

Uttelito skrev:
Som sagt, vågar man köra in bilen i biltvätten på macken? tänker mest på borstar och liknande som enligt rykte kan ha sten/grus mm fast i sig och orsaka fina repor i bilen.

Tänkte i så fall ta statoils guld program med bland annat vax osv, kostade knapt 40 kr mer än deras billigaste program.

Sen undrar jag vilken skyldighet macken har om min bil skulle bli skadad under tvätt, som tex att en borste sliter av en vindrutetorkare eller om maskinen orsakar repor eller andra skador i lacken.

MVH

Alla automattvättar med borsta repar. Kör du utan borstar så blir det inte rent.
Det finns inga genvägar till en ren bil. cool

Macken har ingen skyldighet alls. Bekantas bil kördes i en vätt där vattnet inte kom igång roll dom fick en lättare polering som tröst men den nya bilen såg ut som skit... den hade behövt omlack...

Enock
11 mars 2011 · 16 Inlägg

Simonato skrev:
Jag jobbar själv på Statoil och vi har en av de modernare tvättarna.

Kan säga såhär, en automattvätt kan ALDRIG bli lika ren som en manuell.
Dock om jag hade en gammal 240 eller liknande så skulle ja tvätta den i automat då det kanske inte spelar så stor roll.

Dock blir det inte så mycket skador som alla säger att det blir. Vi kanske har 2-3 skador på 3000 tvättar. Men om du är rädd om bilen så åk till en GDS-hall!

stämmer helt, även jag jobbar på en statoilstation och dom enda som klagar att bilen inte blivigt "ren" är personer som tvättar bilen en gång var 3:e månad , och förväntar sig att bilen ska bli skinande ren efter en maskintvätt. Så tvätta bilen för hand om ni har allt för höga krav på maskintvättarna smile

BMW 320i (2000)
lindell90
11 mars 2011 · 876 Inlägg

Men dem som inte klagar på automattvättar bryr sig i regel inte heller så mycket om bilen. Bryr man sig om den och vill ha den fin så tvättar man för hand. Automattvättar repar, så är det. Jag har polerat så pass många bilar (20-25st) och dem som går regelbundet i maskintvätt ser förjävliga ut i lacken.

Man brukar ofta säga att man inte ska använda något hårdare mot lacken än att det går att använda på sin egen hud. Tvättsvamp skulle jag kunna tänka mig men inte piskande borstar mot huden.

Pelle_A
15 mars 2011 · 21 Inlägg

Nej det vågar man inte...
Jag tvättar bilen själv i en tvätthall med åtta bås i ett industriområde i Göteborg.
Spann lånar jag där och jag byter vatten säkert 10 ggr. under en tvätt. big_smile
Spolar av med högtryck och sedan samma procedur igen.
Det tar ca. 1 timma och kostar 150 kr och ger en skinande ren bil.
Är man lat låter man personalen tvätta bilen för en hundring...

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
Pelle_A
15 mars 2011 · 21 Inlägg

Madhouse skrev:
Att tvätta bilen själv med bra schampo i lugn och ro är terapi och som bomull för själen.

Filosofiskt...  big_smile

BMW 320i "M-Tech II" (2004)
Rudholm
15 mars 2011 · 863 Inlägg

Klart att alla tvättar repar, det gör även en tvättsvamp om du får minsta smuts på den!

Jag jobbar som tvätt / städ kille på ett Biluthyrnings företag och när bilarna är ordentligt
skitiga så brukar vi alltid skicka dom genom tvätten på macken där vi har vårat kontor.
Bilarna vi använder är sprillans nya och jag har aldrig sett några repor på dom!

Om du använder lupp och arbetslampa så finns dom säkert där, men hur många bilar är
i det skicket? Om du är SÅ rädd om bilen borde du nog inte ens ta ut den ur garaget! smile

Så tvätta på ni om ni inte har utställningslack!

Kan tilläggas att vi har dom nyaste borstarna som inte ska repa! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892
lindell90
16 mars 2011 · 876 Inlägg

Mister_Opel skrev:
Klart att alla tvättar repar, det gör även en tvättsvamp om du får minsta smuts på den!

Jag jobbar som tvätt / städ kille på ett Biluthyrnings företag och när bilarna är ordentligt
skitiga så brukar vi alltid skicka dom genom tvätten på macken där vi har vårat kontor.
Bilarna vi använder är sprillans nya och jag har aldrig sett några repor på dom!

Om du använder lupp och arbetslampa så finns dom säkert där, men hur många bilar är
i det skicket? Om du är SÅ rädd om bilen borde du nog inte ens ta ut den ur garaget! smile

Så tvätta på ni om ni inte har utställningslack!

Kan tilläggas att vi har dom nyaste borstarna som inte ska repa! smile

du behöver inte lupp och arbetslampa. Räcker med dagsljus och med sol ser det sedan ännu värre ut. Ser du inte det då så har du inte "lacköga".

Hush DatorPhreak
19 mars 2011 · 94 Inlägg

Jag tvättade på Mjuk biltvätt, guld programmet i Kungsbacka. Det var det värsta resultatet jag någonsin fått. Hela bilen var flammig och dom förtvättade inte hörn och grillen på hummern så efter det gör jag det hellre själv!

Texas_
20 mars 2011 · 6 Inlägg

maskin tvättar har endast negativa sidor om du är rädd om lacken

Fipo
23 mars 2011 · 80 Inlägg

En riktig bilentusiast tvättar sin bil för hand. Har inte handen domnat bort innan du är färdig så har du inte gjort ett bra jobb wink

Texas_
23 mars 2011 · 6 Inlägg

hehe det behövs bara 20 minter så ser bilen ut som ny utanpå.

martinn
23 mars 2011 · 2 624 Inlägg

Texas_ skrev:
hehe det behövs bara 20 minter så ser bilen ut som ny utanpå.

20 min? tongue jag brukar ta på mig dryga timmen när jag gör rent.. då blir det verkligen rent överallt också! big_smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Texas_
23 mars 2011 · 6 Inlägg

japp är utbildad bilvårdare, och ge mig en timma så är den ren i motorutrymme och invändigt, redo för utställning.

Senast redigerat av Texas_ (23 mars 2011)

martinn
23 mars 2011 · 2 624 Inlägg

Texas_ skrev:
japp är utbildad bilvårdare, och ge mig en timma så är den ren i motorutrymme och invändigt, redo för utställning.

Haha jasså? big_smile en fullständig rekond inne brukar ju ta sin lilla stund.. sen ska du hinna med polering och allt också på en timme? wink njae inte direkt va big_smile

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Texas_
23 mars 2011 · 6 Inlägg

har du redan en välsköt bil behöver du inte rekonda den för att göra den som utställningsobjekt.

martinn
23 mars 2011 · 2 624 Inlägg

Texas_ skrev:
har du redan en välsköt bil behöver du inte rekonda den för att göra den som utställningsobjekt.

Ptja.. utställningsobjekt kanske vi har olika tankar om! men en sån klassar jag en som är sjukt välpolerad och är i nyskick och lite till.. varje välskötta bil är inte i det skicket wink det behövs oftast lite mer wink

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang