Hur ska man polera chrome?

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

Hejsan

Undrar hur man polerar chrome på bästa sätt, inte aluminium eller liknande utan RIKTIGT chrome?
Funderar på Autosol men är rädd för att slipmedlet ska ge repor som inte går att få bort? Och finns det nån  poleringsrondell som man ska akta sig för/föredra? Jag vill att finishen ska bli riktigt bra utan repor som letar sig fram i solljuset!
Finns det någon som har erfarenhet av detta?

henne_svenne
8 februari 2011 · 668 Inlägg

Det manliga medlet är det bästa medlet!

Nej men vad det där medlet chippens pappa tar in? Peak eller va fan det heter, skulle ju visst va jävla bra enligt staaw.  Du kan ju kolla med chippen han kanske kan fixa nån tub lite billigt.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
TireSlayer Tvivlare
8 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Autosol är avsedd för just krom, så det är inga problem. Farsan putsade upp sina veteranmoppeskärmar med de o de blev finfint! Själv använder jag de ibland på jobb, och då kör jag för hand.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
sirsimon
8 februari 2011 · 12 Inlägg

Skulle säga Autosol, skulle inte kunna tänka mig något annat.

turbo_sport
8 februari 2011 · 390 Inlägg

Jag använder Autosol på mina bilar och det blir superbra inga repor eller sådant smile

Volvo V70 D5 Summum "Maxutrustad" (2009)
Saab 9-5 2,3T EX59 "Äkta polisbil 8 6777" (2005)
Saab 96 v4 "Nylackerad" (1973)
Janneutanb
8 februari 2011 · 7 272 Inlägg

http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/
Vet inte riktigt om det fungerar på samma sätt på riktigt krom.
Men någon autosol tror jag inte att jag hade använt. Åtminstonde inte om jag ville ha spegelblankt.

sirsimon
8 februari 2011 · 12 Inlägg

Finns på biltema Einar ett medel som kallas chrome glans tror jag. Finare och mer rinnigt än Autosol blir nog bättre, farsan använder det på motorcykeln och den skiner fint! wink

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

turbo_sport skrev:
Jag använder Autosol på mina bilar och det blir superbra inga repor eller sådant smile

Syns det inte några repor även ifall solen skiner på?

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

Brains skrev:
http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/
Vet inte riktigt om det fungerar på samma sätt på riktigt krom.
Men någon autosol tror jag inte att jag hade använt. Åtminstonde inte om jag ville ha spegelblankt.

Tror inte det fungerar på samma sätt eftersom aluminium är så mycket mjukare? Ja det är det som är problemet, vill att det ska bli RIKTIGT spegelblankt!

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

sirsimon skrev:
Finns på biltema Einar ett medel som kallas chrome glans tror jag. Finare och mer rinnigt än Autosol blir nog bättre, farsan använder det på motorcykeln och den skiner fint! wink

Hmm kan kanske funka men.....känns inte bra att använda Biltema produkter...smile

henne_svenne
8 februari 2011 · 668 Inlägg

Men vad tror du om peak då eller vad fan det heter!?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
BudgetDunkaren Osponsrad
8 februari 2011 · 1 631 Inlägg

sirsimon skrev:
Finns på biltema Einar ett medel som kallas chrome glans tror jag. Finare och mer rinnigt än Autosol blir nog bättre, farsan använder det på motorcykeln och den skiner fint! wink

Chromeglans suger pung enligt mig sj.. blir inte blank alls varkens med fin duk ellerannan formav trasa..
Men Autosol är din vinnare..

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Evildan
8 februari 2011 ·

Autosol är klockrent rätt applicerat.
http://www.autosol.se/produkter/polercr … glans.html

Tangen_93
8 februari 2011 · 185 Inlägg

Har en polare som håller på mycket med veteran bilar och han använder några produkter från kaktus produkter. Det blir jävligt fint iaf smile Men det måste påföras med poleringsmaskin.

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

henne_svenne skrev:
Men vad tror du om peak då eller vad fan det heter!?

jag har kollat på det också, verkar funka fint smile
Någon som har erfarenhet av "peak" polermedel föresten?

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

Tangen_93 skrev:
Har en polare som håller på mycket med veteran bilar och han använder några produkter från kaktus produkter. Det blir jävligt fint iaf smile Men det måste påföras med poleringsmaskin.

Okej, hade ändå tänkt att köra med maskin smile Hittar dock ingen hemsida om produkterna..

urmakaren
8 februari 2011 · 59 Inlägg

Om man nu kör med Autosol som många rekommenderar så har jag fått för mig att det det medlet som är i tuben och det som är i den stora burken är lite olika? stämmer det?

wiiden
10 mars 2011 · 27 Inlägg

Pröva autosol kromglans. det innehåller inget slipmedel så det tar inte ärjningar men ger bra glans utan repor

TooS Hjultomte
10 mars 2011 · 1 500 Inlägg

Autosol röstar jag också på. Använder det på olika krom saker jag har liggandes (Bara för allmänt skojjs skull) och det funkar prima.

Biltemas bajs ska du inte ens slänga ut cash på. jag provade det sen upptäckte jag det enda som var bra med det att man kan kladda ner folk. Det gjorde sig bäst som temporär indian målning på lillebror. smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
triplesixer
10 mars 2011 · 325 Inlägg

wiiden skrev:
Pröva autosol kromglans. det innehåller inget slipmedel så det tar inte ärjningar men ger bra glans utan repor

jo autosol innehåller slipmedel och sliter på kromet, funkar att snygga till gammalt dassigt krom men sliter onödigt om kromet är bra och bara ska poleras upp

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang