BMW E34 Touring

Ett långtidprojekt där jag fixar och trixar med bilen efter egen smak och behov. Sedan tillkommer byten av slitage delar med mera. Det som står på schemat för tillfället är lite allmänt småpyssel för ett ännu bättre utseende.
  • 158 Följare
  • 495 606 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2016
AD_ Biltokig ingenjör
22 maj 2015 · 1 159 Inlägg

Chillponta skrev:
http://i.imgur.com/trGWq5e.jpg

Klart du ska köra usa-stajl!

Det ser fasen inte alls dumt ut! smile Läcker bild förövrigt! Men det var allt ett par lagom höga takräcken du hade där wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
joelnyholm
24 maj 2015 · 10 Inlägg

får tacka för 2 dagars kvällsläsning, extremt kul att det finns folk som tar hand om sina "gamla" bilar så bra som du gör, självklart är prem lagd! ska bli roligt att se vad det blir för förändringar på en bil som i mina ögon redan är fulländad smile

AD_ Biltokig ingenjör
25 maj 2015 · 1 159 Inlägg

joelnyholm skrev:
får tacka för 2 dagars kvällsläsning, extremt kul att det finns folk som tar hand om sina "gamla" bilar så bra som du gör, självklart är prem lagd! ska bli roligt att se vad det blir för förändringar på en bil som i mina ögon redan är fulländad smile

Kul att du tog dig tid att läsa! smile Tack så mycket, värmer att höra! smile Jag har några tricks kvar wink iövrigt är jag nöjd förutom att fälgarna skulle behöva en översyn då de börjar bli riktigt slitna i lacken!

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
8 juni 2015 · 1 159 Inlägg

Har inte hänt speciellt mycket här förutom nu på sistone.
Märkte för någon vecka sedan att det inte gick att få igång varken AC:n eller återcirkulationen. Får ingen reaktion när jag trycker på dom. Knappen för bakrutevärmarn fungerar. Alla säkringar är hela.

Tänkte idag att jag testar först med min andra panel och knappar som jag vet fungerar. Men hjälpte inte ett smack... mad
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7ce00105b5e2ea4d7379788a861daa00.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-d5666f8d6164809224a6d1d178b68ed4.jpg

Slängde ihop det igen. Tillbaka på ruta ett.
Någon enstaka gång på sistone har snöflingan varit tänd vid start, men det blåser inte ett dugg kallt.

Med lite hjälp via facebook fick jag reda på att om AC-Funktionen ska lysa så krävs det att tryckvakten på AC:n är hel eller att det är rätt tryck i systemet.
Så får väl ta och börja felsökandet i den änden, lagom roligt när jag hade tänkt pyssla med lite andra grejer istället när sista tentan för terminen snart är gjord... mad

Fortsättning följer smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
24 juni 2015 · 1 159 Inlägg

Var iväg och hörde med lite verkstäder om de hade tid att göra ett läcktest/fyllning av AC:n. Ingen hade tyvärr tid innan midsommar. Fast jag fick lite tips på hur jag kunde kolla själv. Bl.a. prova att koppla förbi tryckvakten samt tvångstarta AC-kompressorn med direktmatning för att utesluta lite.

Det var iallafall tur att jag inte lämna in bilen! För när jag skulle kolla kontakten till tryckvakten hade kabel gått av precis vid kontaktstycket! yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-46d18c9093f93b5a41ae10cc711d71c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-93b07831fa200b7763aa2a4c3b2eb472.jpg

Bara till att ta fram lödpennan och krympslang och fixa! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1f94772d63e8cbbfe27a97cc3667daba.jpg

Det löste problemen! Nu kyler den som den ska och jag slapp punga ut 1500:- + reservdelar smile

På midsommar drog jag ner till BOLIN_. På lite impuls åkte vi och kollade på en bil. Det hela slutade med att denne inbitne volvo-fantast gick och blev med BMW! yikes lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8d16706fefa84e3c8e322f1d146ab46c.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3596921.jpg
https://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3596919.jpg

Passade på att ta hem de AC Schnitzlar som BOLIN_ köpt åt mig. Väldigt dåliga i lacken, samt lite oxid på några ställen. Men väldigt förskonade från illavarslande skrap! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7e147f3e5b2033f79363eaac7092f5bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1d95bc9a4a1ff2c827ef24c0f2e2c432.jpg
Har inte bestämt om jag ska orka göra iordning dom själv eller om jag lämnar iväg det. Beror lite på priset!

Allt för denna gång smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Mervolic Yawn...
25 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Det är aldrig fel att kunna spara lite pengar. 1500 kan man göra mycket roligt för. smile Skönt med AC som funkar nu igen också, kan jag tänka mig?

Tycker du ska göra i ordning fälgarna själv, du verkar ju vara duktig på sånt. smile

BOLIN_
25 juni 2015 · 2 763 Inlägg

AD_ skrev:
Var iväg och hörde med lite verkstäder om de hade tid att göra ett läcktest/fyllning av AC:n. Ingen hade tyvärr tid innan midsommar. Fast jag fick lite tips på hur jag kunde kolla själv. Bl.a. prova att koppla förbi tryckvakten samt tvångstarta AC-kompressorn med direktmatning för att utesluta lite.

Det var iallafall tur att jag inte lämna in bilen! För när jag skulle kolla kontakten till tryckvakten hade kabel gått av precis vid kontaktstycket! yikes
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-46d18c9093f93b5a41ae10cc711d71c0.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-93b07831fa200b7763aa2a4c3b2eb472.jpg

Bara till att ta fram lödpennan och krympslang och fixa! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1f94772d63e8cbbfe27a97cc3667daba.jpg

Det löste problemen! Nu kyler den som den ska och jag slapp punga ut 1500:- + reservdelar smile

På midsommar drog jag ner till BOLIN_. På lite impuls åkte vi och kollade på en bil. Det hela slutade med att denne inbitne volvo-fantast gick och blev med BMW! yikes lol
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-8d16706fefa84e3c8e322f1d146ab46c.jpg
http://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3596921.jpg
http://www1.garaget.org/archive/136/135394/222073/222073-3596919.jpg

Passade på att ta hem de AC Schnitzlar som BOLIN_ köpt åt mig. Väldigt dåliga i lacken, samt lite oxid på några ställen. Men väldigt förskonade från illavarslande skrap! smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-7e147f3e5b2033f79363eaac7092f5bd.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1d95bc9a4a1ff2c827ef24c0f2e2c432.jpg
Har inte bestämt om jag ska orka göra iordning dom själv eller om jag lämnar iväg det. Beror lite på priset!

Allt för denna gång smile

Fint detta! smile

Woop woop! big_smile

Volvo - For Life
AD_ Biltokig ingenjör
25 juni 2015 · 1 159 Inlägg

Mervolic skrev:
Det är aldrig fel att kunna spara lite pengar. 1500 kan man göra mycket roligt för. smile Skönt med AC som funkar nu igen också, kan jag tänka mig?

Tycker du ska göra i ordning fälgarna själv, du verkar ju vara duktig på sånt. smile

Fruktansvärt skönt! smile När jag upptäckte att AC:n inte fungerade var en relativt normalvarm dag och tyckte redan då att det var lite halvjobbigt wink

Kanske skulle göra det, får börja med att kränga av dom smile

BOLIN_ skrev:
Fint detta! smile

Woop woop! big_smile

Haha, tack wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
28 juni 2015 · 1 159 Inlägg

Har idag felsökt över mitt förbaskade vinande.

Provade med äkta mullemeck stil att driva både servopump och vattenpump var för sig med hjälp av lite nylonstrumpa. Gick väl hyffsat att dra runt det, men gav inte upphov till något vinande.

Konstaterade också att vattenpumpen var rätt så glapp, så blir att beställa en vattenpump + termostat imorgon smile

Trots att jag bytte tätningarna i vanosen i våras har jag fortfarande sporadiskt ojämn tomgång hmm
Letat runt på nätet och hittat att tempgivaren på toppen eller tomgångsmotorn kan vara en orsak. Mätte iallafall upp givaren som gav 1,7kOhm istället för 2,5kOhm som en frisk ska ge vid kall motor (20grader).
Så blir att byta den också när jag river ned vattenpump och det.

Allt för idag smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
24 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Beställde som sagt vattenpump + termostaten.

Fick den lagom till helgen V.27. Men fick hjälpa farsgubben att byta skivor + belägg på hans E61 den helgen istället.

Som vanligt när jag är i farten kan man ju inte lämna slitet och tråkigt wink Så tog och la på en skvätt färg smile

Slitna skivor (precis på min. gränsen) och relativt slitna belägg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-1cb6db68a3e65f2678416f5182ace5a3.jpg

Först hammerite primer och sedan hammerite mörkblå slätlack
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-f1bc2814665c4c48a8631c139f34880b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-eaf84a0754bdb088a96de9bf9d153a79.jpg

Nya Zimmermanskivor + belägg. Handlat från Getech.se som förövrigt har grym service och bra priser! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-3fe32eedef0e40761ef1e84183b5bab7.jpg

Snyggt men ändå diskret, precis som det ska vara smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135394/135394-b9bbad72b8bedb01c15b86a078955818.jpg

Sen drog jag på norrlandssemester, ca 400mil på 1 ½ vecka, så det har stått istort sett helt still.

Men ska passa på att byta vattenpumpen och det i helgen när det ändå ska vara riktigt skitväder!

Senast redigerat av AD_ (24 juli 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
24 juli 2015 · 1 899 Inlägg

Snyggt! Tyvärr orkar man själv inte hålla den finnishen på brukisen, men tanken slår en varje gång man har lös grejerna att egentligen skulle man ha snyggat till det. Hade man haft blästerskåp så hade det kanske varit annorlunda.

Vart var du på semester? Norrland är ju rätt stort wink

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
24 juli 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Snyggt! Tyvärr orkar man själv inte hålla den finnishen på brukisen, men tanken slår en varje gång man har lös grejerna att egentligen skulle man ha snyggat till det. Hade man haft blästerskåp så hade det kanske varit annorlunda.

Vart var du på semester? Norrland är ju rätt stort wink

Tackar! smile Det är nog tack vare att farsan är intresserad själv som det fick bli lite färg. Det vore guld värt med ett blästerskåp, sett lite DIY-guider där man snickrat ihop ett eget med lite plywood och pleixglas smile

Kanske mer rätt att säga Norra Lappland istället för Norrland då jag bl.a. var till i Kiruna/Tornedalen (Släkt) wink Drog förbi dina trakter (E4:an) både på upp- och nervägen men såg tyvärr inte någon skymt av din M5 hmm wink

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
25 juli 2015 · 1 899 Inlägg

AD_ skrev:

PHrnfeldt skrev:
Snyggt! Tyvärr orkar man själv inte hålla den finnishen på brukisen, men tanken slår en varje gång man har lös grejerna att egentligen skulle man ha snyggat till det. Hade man haft blästerskåp så hade det kanske varit annorlunda.

Vart var du på semester? Norrland är ju rätt stort wink

Tackar! smile Det är nog tack vare att farsan är intresserad själv som det fick bli lite färg. Det vore guld värt med ett blästerskåp, sett lite DIY-guider där man snickrat ihop ett eget med lite plywood och pleixglas smile

Kanske mer rätt att säga Norra Lappland istället för Norrland då jag bl.a. var till i Kiruna/Tornedalen (Släkt) wink Drog förbi dina trakter (E4:an) både på upp- och nervägen men såg tyvärr inte någon skymt av din M5 hmm wink

Nä, den rackarn står och skäms i garaget tongue Har kört 40 mil i år på ett ungefär men det blir inget mer förrän jag mappat om den nu. Hoppas på bättre resultat denna gång då jag hittat en hel del fel och åtgärdat dessa.

Var det någon värme där uppe då? Har ju varit sparsamt med den här, och när sommarn var så kanon ifjol märks det ju dessutom extra väl hmm

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
AD_ Biltokig ingenjör
25 juli 2015 · 1 159 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

AD_ skrev:

PHrnfeldt skrev:
Snyggt! Tyvärr orkar man själv inte hålla den finnishen på brukisen, men tanken slår en varje gång man har lös grejerna att egentligen skulle man ha snyggat till det. Hade man haft blästerskåp så hade det kanske varit annorlunda.

Vart var du på semester? Norrland är ju rätt stort wink

Tackar! smile Det är nog tack vare att farsan är intresserad själv som det fick bli lite färg. Det vore guld värt med ett blästerskåp, sett lite DIY-guider där man snickrat ihop ett eget med lite plywood och pleixglas smile

Kanske mer rätt att säga Norra Lappland istället för Norrland då jag bl.a. var till i Kiruna/Tornedalen (Släkt) wink Drog förbi dina trakter (E4:an) både på upp- och nervägen men såg tyvärr inte någon skymt av din M5 hmm wink

Nä, den rackarn står och skäms i garaget tongue Har kört 40 mil i år på ett ungefär men det blir inget mer förrän jag mappat om den nu. Hoppas på bättre resultat denna gång då jag hittat en hel del fel och åtgärdat dessa.

Var det någon värme där uppe då? Har ju varit sparsamt med den här, och när sommarn var så kanon ifjol märks det ju dessutom extra väl hmm

Attans då! tongue Hoppas det löser sig efter dina fix smile

Det var väl shorts-väder istort sett varje dag, så ska väl inte klaga. Väldigt lite regn tillskillnad från södra delarna av Sverige smile Ja, förra sommarn höjde ribban lite väl högt hmm

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
25 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Har nu brutit lös termostathus och vattenpump (Uppdatering med bilder kommer senare). Satt dit den nya pumpen också.

MEN se på tusan, den är något glapp också mad Kändes inget när jag höll den i handen, men när den sitter i blocket finns det ett litet glapp. Glappet är ju mindre än på den gamla pumpen men ändå märkbart.

Är det normalt? Jag vill ju ha det till att det ska vara "stumt".

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Mervolic Yawn...
25 juli 2015 · 3 151 Inlägg

AD_ skrev:
Har nu brutit lös termostathus och vattenpump (Uppdatering med bilder kommer senare). Satt dit den nya pumpen också.

MEN se på tusan, den är något glapp också mad Kändes inget när jag höll den i handen, men när den sitter i blocket finns det ett litet glapp. Glappet är ju mindre än på den gamla pumpen men ändå märkbart.

Är det normalt? Jag vill ju ha det till att det ska vara "stumt".

Är pumpen begagnad?

Jag har inga belägg för det, men jag tänker att ett axiellt glapp är bättre än ett radiellt glapp. Men kan ha fel... Dock brukar man ju höra att vattenpumparna glappar lite när dom har gått några mil, därav min fråga. Vissa funkar ju med mycket glappande i många tusen mil verkar det som.

AD_ Biltokig ingenjör
25 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Mervolic skrev:

AD_ skrev:
Har nu brutit lös termostathus och vattenpump (Uppdatering med bilder kommer senare). Satt dit den nya pumpen också.

MEN se på tusan, den är något glapp också mad Kändes inget när jag höll den i handen, men när den sitter i blocket finns det ett litet glapp. Glappet är ju mindre än på den gamla pumpen men ändå märkbart.

Är det normalt? Jag vill ju ha det till att det ska vara "stumt".

Är pumpen begagnad?

Jag har inga belägg för det, men jag tänker att ett axiellt glapp är bättre än ett radiellt glapp. Men kan ha fel... Dock brukar man ju höra att vattenpumparna glappar lite när dom har gått några mil, därav min fråga. Vissa funkar ju med mycket glappande i många tusen mil verkar det som.

Pumpen är helt ny från motornord smile

Det är lite så jag känner. Kan inte känna något axiellt glapp men däremot ett litet radiellt.
Min gamla pump är glapp både axiellt och radiellt, därav att jag ville byta. Sedan det går emot alla min regler att sätta dit något som är glappt från början, även fast det är oanvänt.

Får slå en pling till motornord på måndag och höra hur det går att lösa, dock segt att bli utan bil ett par dagar extra.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 juli 2015 · 3 352 Inlägg

Det beror på hur mkt det glappar? Litegrann är ju normal radiellt. Men sen ska det ju inte vara för mkt

AD_ Biltokig ingenjör
27 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Det beror på hur mkt det glappar? Litegrann är ju normal radiellt. Men sen ska det ju inte vara för mkt

Man kan ju känna glappet, men det är knappt man kan se det med blotta ögat.

Den gamla pumpen är det lite mer glapp i, men den låter även illa när man snurrar till skillnad från den nya.

Fick svar av motornord att det är normalt och så länge den inte läcker eller låter illa är det OK. Så får slänga i den pumpen och hoppas på det bästa smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
AD_ Biltokig ingenjör
27 juli 2015 · 1 159 Inlägg

Skruvade iallafall dit pumpen efter inrådan från motornord, fyller och startar.

Wohoo!!! Ljudet är borta! big_smile Faaast nä, 5 sekunder senare är det tillbaka igen. Fortsätter iallafall att lufta systemet. Så det verkar iallafall vara okej med den biten.

Nu kändes det lite som att luften gick ur mig och jag vet inte riktigt vad jag ska tro numera.
Jag har ju liksom bytt lager i generator och spännrulle och nu bytt vattenpump. Ljudet tystnar när jag tar av generatorremmen.
Servopumpen tror jag inte det är för den varken knorrar när jag svänger vid stillastående eller gör att styrningen går trögt.
Langar upp lite bilder imorgon på proceduren iallafall smile

Senast redigerat av AD_ (28 juli 2015)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang