Eldriven generetor???

Vilhelmsson_J
10 februari 2011 · 154 Inlägg

Hej! jag har funderat lite på om man kan koppla bort generatorn ifrån motorn och driva den med en el motor istället. Precis som jag har sett att  man kan driva vattenpumpen och styrservon med hjälp av el motor.

Det borde ju fungera om man hittar en motor som orkar driva generatorn men ändå dra mycket mindre ström, effekt än vad generatorn orkar ladda, så att det blir kvar till att ladda batteriet.

På detta vis sparar man ju mycket om man kan ladda batteriet när man spelar med stereon utan att motorn behöver gå hela tiden.

Finns det någon som har provat detta ?

Om någon undrar så tänker jag på om det skulle fungera på en b230f motor.

Trimma lungt!
mats757
10 februari 2011 · 915 Inlägg

Öhhh.... hade du otur när du vaknade i morse?
Hur tänker du att elmotorn som ska drava generatorn ska få ström?
Har du en evighetsmaskin på G?

Om du utvecklar det kan du sätta en vindkraftverk på taket och driva en elmotor som driver bilen framåt.....

Jag hoppas verkligen inte att någon har provat, för i så fall har man verkligen sovit på Fysiklektionen i skolan.

Mats

Vilhelmsson_J
10 februari 2011 · 154 Inlägg

mats757 skrev:
Öhhh.... hade du otur när du vaknade i morse?
Hur tänker du att elmotorn som ska drava generatorn ska få ström?
Har du en evighetsmaskin på G?

Om du utvecklar det kan du sätta en vindkraftverk på taket och driva en elmotor som driver bilen framåt.....

Jag hoppas verkligen inte att någon har provat, för i så fall har man verkligen sovit på Fysiklektionen i skolan.

Mats

Nej jag tänkte naturligtvis driva el motorn med bilens batteri, haha detta är ju bara en ide som hade varit skoj som det hade fungerat.

För att detta ska fungera måste man då driva motorn med batteriet, motorn ska driva generatorn och ladda batteriet, motorn måste ju då dra mycket mindre ström än vad generatorn laddar batteriet under drift.

Jag håller med om att det låter sjukt korkat av mig men någon annan måste ju redan ha provat ?

Trimma lungt!
RD_87 Skrotsamlare
10 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Mycket dum tråd.  En motor för att driva en generator drar ALLTID mer ström än vad generatorn ger. Du kan sluta fundera i dom här banorna direkt. Lyckas någon få detta att fungera så är denna person garanterad nästa års Nobelpris för att ha rubbat naturlagarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
mats757
10 februari 2011 · 915 Inlägg

Det du påstår är alltså att du sätter en elmotor som går på ström taget från batteriet.
Ja, det fungerar.

Elmotorn driver i sin tur en generator. Ja, det fungerar.

Låt säga att generatorn levererar en effekt på 300watt till batteriet,
Generatorn har en verkningsgrad på 50-60%
Alltså drar elmotorn 600 watt, samt att även elmotorn har en verkningsgrad på kanske bara 90%
Alltså tar du 660watt från batteri men tillför bara 300 watt. Systemet förlorar på så vis 360watt när du vill ladda batteriet.

OCH,,, nä. Det går inte att ha en strömsnälare elmotor. Det här är en energiprincip som tyvärr är sann.
Skulle det mot förmodan fungera så kan vi lägga ner ett tusentals kärnkraftverk redan om ett år!

Mats

Turbocab
10 februari 2011 · 83 Inlägg

Det hade vart djävligt nice om det funkade, för då hade världens alla energiproblem vart lösta nämligen och allt hade vart kanon med fåglar som kvittrar och honung och vin som flödar i stora floder överallt. Lycka till med det då, och posta gärna lösningen här så kan vi på Garaget vara först med att rädda världen. smile

m_a_c X40 Nordic
10 februari 2011 · 784 Inlägg

Man kan aldrig få ut mer energi ur något än man tillför. Hade man kunnat detta så hade man skapat sig en evighetsmaskin och det har ingen lyckats med. Energin du tillför till motorn blir inte bara en rörelse det blir även en värmeförlust. (värme=energi) Plus att du har problemet med verkningsgarader också.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
mats757
10 februari 2011 · 915 Inlägg

m_a_c skrev:
Energin du tillför till motorn blir inte bara en rörelse det blir även en värmeförlust. (värme=energi) Plus att du har problemet med verkningsgarader också.

Arbetet minus, Förluster som blir värme, är det man kallar verkningsgrad.

Mats

IceEyes Varningar: För många..
10 februari 2011 · 2 552 Inlägg

Jag tycker att du ska försöka. Har du tillräckligt mycket flyt, fantasi och tålamod så kanske du banar väg för något nytt.

Lyssna inte på alla pessimister här, naturlagar hit och dit, låt inte dessa bagateller grusa dina storslagna planer smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Germax
10 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Hahaha, lärde du dig ingenting på fysiklektionen lr?

Germax
10 februari 2011 · 12 086 Inlägg

mats757 skrev:

m_a_c skrev:
Energin du tillför till motorn blir inte bara en rörelse det blir även en värmeförlust. (värme=energi) Plus att du har problemet med verkningsgarader också.

Arbetet minus, Förluster som blir värme, är det man kallar verkningsgrad.

Mats

Verkningsgrad är ett förhållande mellan ineffekt och uteffekt, inget annat.

Aethel
10 februari 2011 · 6 Inlägg

JapMax skrev:

mats757 skrev:

m_a_c skrev:
Energin du tillför till motorn blir inte bara en rörelse det blir även en värmeförlust. (värme=energi) Plus att du har problemet med verkningsgarader också.

Arbetet minus, Förluster som blir värme, är det man kallar verkningsgrad.

Mats

Verkningsgrad är ett förhållande mellan ineffekt och uteffekt, inget annat.

Och den energiförlust av ineffekten som inte blir uteffekt, vad är det då? - Jo i slutändan värme (ja även ljudet blir värme...)

Germax
10 februari 2011 · 12 086 Inlägg

Aethel skrev:

JapMax skrev:

mats757 skrev:

Arbetet minus, Förluster som blir värme, är det man kallar verkningsgrad.

Mats

Verkningsgrad är ett förhållande mellan ineffekt och uteffekt, inget annat.

Och den energiförlust av ineffekten som inte blir uteffekt, vad är det då? - Jo i slutändan värme (ja även ljudet blir värme...)

Jag valde att inte gå in på vilka sorters förluster, men den största förlusten i en generator borde va friktion.
Vilket kanske i slutändan blir värme? Det låter jag va osagt.

Mitt inlägg va mer riktat till Mats757 som uttryckte sig som att "verkningsgrad" va namnet på vad han beskev som uteffekten.

Aethel
10 februari 2011 · 6 Inlägg

JapMax skrev:

Aethel skrev:

JapMax skrev:

Verkningsgrad är ett förhållande mellan ineffekt och uteffekt, inget annat.

Och den energiförlust av ineffekten som inte blir uteffekt, vad är det då? - Jo i slutändan värme (ja även ljudet blir värme...)

Jag valde att inte gå in på vilka sorters förluster, men den största förlusten i en generator borde va friktion.
Vilket kanske i slutändan blir värme? Det låter jag va osagt.

Mitt inlägg va mer riktat till Mats757 som uttryckte sig som att "verkningsgrad" va namnet på vad han beskev som uteffekten.

Fair enough, finnes hans inlägg svårtolkat - uppfattade bara värme i stort sett, och det är dit allt landar, i synnerhet friktion...

Kommer ihåg min gamla fysiklärare som illustrerade detta genom en påse med metallkulor som han släppte från 2m - eller hur högt han nu nådde, några gånger och sen fick vi känna på metallkulorna som då var varma. wink Även ljudet är en energi som försvunnit från rörelseenergin i påsen, men den energin övergår i värme när den "isoleras bort" i väggarna smile

Sebbo
10 februari 2011 · 2 Inlägg

Åh så underbart det är att ha läst MKT fysik under åren ocn nu även på universitetet
Man börjar inse att det behövs MER naturämnen i skolan om man inte förstår sig på energi principerna (energi kan varken skapas eller förstöras bara förflyttas mellan olika typer, elektrisk, kemisk, värme osv, det går alltid åt mer energi att förändra energi än att förbruka "lagrad" energi). Säger inte till ngn speciell utan mer bara allmänt xD

Aethel
10 februari 2011 · 6 Inlägg

Sebbo skrev:
Åh så underbart det är att ha läst MKT fysik under åren ocn nu även på universitetet
Man börjar inse att det behövs MER naturämnen i skolan om man inte förstår sig på energi principerna (energi kan varken skapas eller förstöras bara förflyttas mellan olika typer, elektrisk, kemisk, värme osv, det går alltid åt mer energi att förändra energi än att förbruka "lagrad" energi). Säger inte till ngn speciell utan mer bara allmänt xD

För att säga det där räcker dock gymnasiefysik...

De-Stijl
10 februari 2011 · 37 Inlägg

Hey

Har byggt ihop flera olika idiot ideer jag fått för mig & som andra diskuterat om, bara för att bevisa att det inte funkar så..
tror ni detta funkade som jag byggde???
http://www.geting.se/viewimage/image/28 … C00550.JPG

Chevrolet IMPALA SS "HEY HO LETS GO" (1965)
RD_87 Skrotsamlare
10 februari 2011 · 4 031 Inlägg

De-Stijl skrev:
Hey

Har byggt ihop flera olika idiot ideer jag fått för mig & som andra diskuterat om, bara för att bevisa att det inte funkar så..
tror ni detta funkade som jag byggde???
http://www.geting.se/viewimage/image/28 … C00550.JPG

Inte om syftet var att bygga en evighetsmaskin.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Fan va smart tänkt världens första evighetsmaskin. Att inget kommit på det tidigare e ju helt otroilgt..

Du bör ju skicka din ide till alla som gör elbilar då kan dom ju köra hur långt som helst ju...

Eller....

Självklart funkar inte detta om du tänker lite så borde du fatta det du med

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Nocturnal
10 februari 2011 · 500 Inlägg

Aethel skrev:

Sebbo skrev:
Åh så underbart det är att ha läst MKT fysik under åren ocn nu även på universitetet
Man börjar inse att det behövs MER naturämnen i skolan om man inte förstår sig på energi principerna (energi kan varken skapas eller förstöras bara förflyttas mellan olika typer, elektrisk, kemisk, värme osv, det går alltid åt mer energi att förändra energi än att förbruka "lagrad" energi). Säger inte till ngn speciell utan mer bara allmänt xD

För att säga det där räcker dock gymnasiefysik...

Högstadiefysik räcker wink

Saab 900 2.0T "Supertouring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang