Angående inre krafter och vibrationer i en motor

zovix Maskinbefäl
17 februari 2011 · 1 038 Inlägg

I praktiken har jag inte träffat på någon vibrationsfriare motor än en rak 6:a. Det är en upplevelse att se en sådan gå i 1800rpm och kunna ställa ett beddfyllt vattenglas på och inget vatten hamnar utanför.. glaset vandra heller inte iväg utan står kvar på ventilkåpan...

En rak 3 cyl var det värsta jag sett ur vibrationssynpunkt, hela jävla maskinrummet skaka i takt med motorn...

Annars har jag sett det mesta vad det gäller olika motorer i drift och vill man verkligen åka vibrationsfritt så ska man slänga kolvarna åt H-vete och investera i en gasturbin. Eller vad sägs om 90kg motor och reduktionsväxel och 450hk ut på axeln.... Enda nackdelen är soppaförbrukningen...

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
mats757
17 februari 2011 · 915 Inlägg

zovix skrev:
I praktiken har jag inte träffat på någon vibrationsfriare motor än en rak 6:a. Det är en upplevelse att se en sådan gå i 1800rpm och kunna ställa ett beddfyllt vattenglas på och inget vatten hamnar utanför.. glaset vandra heller inte iväg utan står kvar på ventilkåpan...

En rak 3 cyl var det värsta jag sett ur vibrationssynpunkt, hela jävla maskinrummet skaka i takt med motorn...

Annars har jag sett det mesta vad det gäller olika motorer i drift och vill man verkligen åka vibrationsfritt så ska man slänga kolvarna åt H-vete och investera i en gasturbin. Eller vad sägs om 90kg motor och reduktionsväxel och 450hk ut på axeln.... Enda nackdelen är soppaförbrukningen...

Mvh Magnus

Det finns väldigt många parametrar som påverkar slutresultatet. En 4:a med balansaxlar fungera också fint, då man tagit hand om vibrationerna med balanser som kompenserar.
Jag har en gamal MF35 hemma på gården. Lite rasslig och så, men motorn går otroligt lungt och fint. Absolut inga vibrationer. Det sitter ett rejält och tungt svänghjul.

Så vad vi egentligen jämför i den här diskutionen är ganska teoresiskt. Men i praktiken kan resultatet bli helt olika.
Väldigt ofta är 3 cylindriga motorer ekonomi-modeller, medans 6 cylindriga är påkostade prestige motorer.

En motor som verkligen förvånar i jämn motorgång är Ducatis L-motorer. 90graders twin. Ojämn tändföljd, men balansen i motorn är helt underbar. Man märker ingenting av låga eller höga varv.
Primär och sekundärvibrationer tar ut varandra och det blir helt vibrationsfritt.

Mats

tekniknissen-
17 februari 2011 · 252 Inlägg

Det har jag flera säga om den motorn Men hur ser vevpartiet ut på den motorn tar man HD motorer så är dom bensindrivna viberatorer ;-) Är där externa motvikter eller sitter allt i motvikterna ? Teroretiskt sätt skulle sådan motor ha radial förskutning i viktcentrum på veven.

mats757
17 februari 2011 · 915 Inlägg

Ducati har precis som HD eller en Raggar V-8 två vevstakar på samma vevtapp.
Vid balansering av en encylindrig motor får man prioritera om man vill ha horisontal eller vertikal balans. Genom att cylindrarna sitter i 90 graders vinkel i en Duc så kan man få bra balans i båda riktningarna.
Ducati har även haft en encylindrig Racer. På den lät man den "Andra" vevstaken sitta kvar, men istället för en kolv satt det en länk som gjorde att vevstaken inte skulle slänga runt bara. Man fick då den perfekta balansen men ändå bara en cylinder.

Jag är absolut ingen HD älskare, men faktiskt så går motorerna riktigt bra ändå vad det gäller vibrationer. MEN när man ger på gas på låga varv blir det extrema pulser/kolvslag som känns extremt mycket. Det är inte riktigt samma sak. Även encylindriga gamla Crossar, off-Road beter sig lika. Till och med på Triumph´s trecylindriga motorer kan man känna lite av kolvslagen när man ger på gas på låga varv.

Mats

tekniknissen-
17 februari 2011 · 252 Inlägg

Var det inte R1 som använde sig av 90 gradig vev för att få gämn axeleration på veven?  Så  är det inte det du menar? men du får väl forfarande en eliptisk tyngdpunkts förskutning på veven radielt ? Men då sitter den extra staken där för att motverka returationen och axeleration på veven? Men jag är medveten om att du skriver om exten balans och jag intern balans. ;-)  Så nu blir det väl en sömlös natt för mig Vadför en extra stake!

335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

En rak 6a är ju fullt balanserad, men v8orna brukar ju ha balansaxlar för att motverka torsionkrafterna. om den inte är 90grader för då är det så lite vibrationer så det är oftast inte nödvändigt

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
tekniknissen-
18 februari 2011 · 252 Inlägg

Torsions kraften är väl inget med extern balansen att göra ? Tar du en rak 6 cylindrig motor så är torsionskraften på veven större en på en v8 motor. balansaxlar reduserar den extern balansen och det enda som påverkar den kraften är svängnings dämparen i fronten av motorn. BMW och flera andra biltilverkare använder sig av dubbel mass svänghjul men det är för att spara växel lådan. Nu ska jag ta en öl :-))

335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

Stämmer tekniknissen, bara jag som är lite rund i huvet, vet inte var jag fick torsionkraft ifrån. för mkt forum idag känns det som smile

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
335Turbo
18 februari 2011 · 38 Inlägg

Hade gärna också tagit en öl om man inte hade varit tvungen att jobba imorrn 0700, suck

-=<[ Hellre 200hp och klistrad i asfalten, än 600hp och klistrad i vägräcket ]>=-
mats757
24 februari 2011 · 915 Inlägg

tekniknissen- skrev:
Var det inte R1 som använde sig av 90 gradig vev för att få gämn axeleration på veven?  Så  är det inte det du menar? men du får väl forfarande en eliptisk tyngdpunkts förskutning på veven radielt ? Men då sitter den extra staken där för att motverka returationen och axeleration på veven? Men jag är medveten om att du skriver om exten balans och jag intern balans. ;-)  Så nu blir det väl en sömlös natt för mig Vadför en extra stake!

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125454/125454-c4198f16072c6641b44ca05caeb8a40b.jpg


Nu har jag äntligen hittat en bild På Ducatis SuperMono med två vevstakar.
Kollar man där man kan ana att den andra cylindern skulle sitta, om det vore en twin, så ser man vevstaken sticka upp. För att den inte ska slänga runt sitter det en länk in i vevhuset och håller den på plats. Fungerar perfekt!

Mats

tekniknissen-
24 februari 2011 · 252 Inlägg

Det var intresant ! Jag är inte säker men borde det inte för att redusera ax retu på vevan då dom två masserna ligger lite omlott i rörelsen? Dock så kommer få en eliptisk tyngd förskutning men den kommer att bli bredare i grad antal. Läste lite om 90 gradig vev på 4 cyl R1 och det är bara för få en jämnare axeleration på veven och framför allt. Sen låter den nästan som en v8 :-) http://www.youtube.com/watch?v=R8VmFP6vGPc  http://www.youtube.com/watch?v=WUNaVoGgNwM  http://www.youtube.com/watch?v=-CILvXMartA

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang