Xenon - bländande?

_VeNoM_ Giftig
19 februari 2011 · 419 Inlägg

Kristian_V skrev:

stoltosmart skrev:
Varför stör du dig på folk som kör med dimljus halvljus för det e ju inte så direkt att det bländar

Har du (Och andra som kör med halv/dimljus) aldrig funderat på varför det är OLAGLIGT att köra med kombinationen halv/dimljus???
Kan det vara så att de som skriver lagar och regler bara fått för sig att hitta på regeln?
Eller, kan det vara så att människor reagerar olika? En del blir bländade, andra inte???

En tjugoåring med perfekt syn bländas inte av halv/dimljus... En gubbe i 50 års åldern bländas kraftigt av samma kombination.

Om människor i medelåldern bländas av halvljus i kombination med andra ljus i effekt klassen 55W eller mera, skall man då ta körkortet ifrån dessa? Eller skall man släcka ner extra belysning i trafiken så vi alla kan köra lite säkrare?

Förutom att en del tycker det är tuffare med mera ljus, så tillför det knappast någonting till trafiksäkerheten att köra runt med dimljus. De lyser upp runt bilen  ca 15-20m. I 90km/h gör de m.a.o. inte mycket nytta. Men de bländar en hel del mötande.
Känner man att de behövs när man kommer hem till kvarteret där man bor, ja slå på dem då! Ha dem inte på hela resan!!

Folk har lite konstigt "tänk" nu för tiden. (Eller kanske har det alltid varit så?)
För bländar du din mötande tillräckligt, kan effekten bli att den mötande styr rakt emot dig. Och en frontal krock, var väl knappast iden med den extra belysningen, eller?

Bara för att DU inte blir bländad, betyder det ju inte att andra inte blir det.

Visa hänsyn i trafiken!

Bra skrivet, håller helt och fullt med dig.
Om man nu orkar sätta på dimljusen då tycker ja att man även kan ta och göra en sista kraftansamling och dra av halvljuset och använda varsel/parkeringsljuset istället.

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
940R
19 februari 2011 · 1 567 Inlägg

stoltosmart skrev:

Evildan skrev:

stoltosmart skrev:

Varför stör du dig på folk som kör med dimljus halvljus för det e ju inte så direkt att det bländar

inte? bländar som faen om det är blött på vägen. Även då dimljushelvetena står felinställda pekandes uppåt som dom så ofta gör, dessutom...det är olagligt!

Har mött många med dimljus halvljus o aldrig blivit bländad o sen att det är olagligt vet jag men förbannat snygg

Hur i H kan du få det till att det är snyggt? Bara jävla tattare som kör runt med dimljusen på hela tiden!! Snyggt när då? när man springer framför sin egna bil på motorvägen eller tycker man bilen blir så tuff att alla andra bilister tycker samma?

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Kristian_L
19 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Man måste titta på tekniken bakom de olika lamporna för att förstå hur de är tänkta att funka.

För de flesta av oss är väl överens om att helljus inte är bra vid möte, inte heller när man ligger bakom någon annan bilist. Eller???
Halvljuset är OK...

Vad är det då för skilnad på hel och halv? På bilar med H4 är det ju till och med samma reflektor...

Halvljuset är avskärmat, så inget ljus från glödlampan kan lysa neråt. Så hela nedre delen av reflektorn (Den del som reflekterar ljuset upp över horisonten.) får inget ljus att reflektera, för detta ljuset skulle lysa för högt och blända andra.

Helljuset har inte den begränsande avskärmningen. Och de flesta av oss är ju överens om att helljus inte är tillåtet med andra omkring oss, som kan bli bländade.

Dimljuset är i princip uppbyggt på samma sätt som helljuset. Dvs utan den avskärmande reflektorn som hindrar att man bländar andra (Som halvljuset har).
Där emot har dimljuset en annan utformning på reflektorn, för att sprida ljuset mycket mer än helljuset.
(Det finns även dimljus med projektor lins, men de fungerar likadant, de sprider ljuset mer än motsvarande helljus.)
Då ljuset sprids mycket mer, räcker det inte så långt, men det är fortfarande i princip ett par helljus man drar på i synen på oss andra.

På dagen är det lagligt att köra med varselljus och dimljus. Men på dagen är våra ögon nerbländade av dagsljuset, och inte alls lika känsliga för bländning som när det är mörkt.
Om man där emot drar på mer, än de 2x55W dimljuset ger, så bländar det folk även i dagsljus. (För då orkar ljuset längre.) Därför är det FÖRBJUDET att köra med någonting annat än varselljus i kombination med halvljuset.

På de flesta bilar idag, går det inte att "glömma" dimljuset på från förra resan, utan föraren måste göra ett aktivt val att ha dem på. För mej säger det "EGO!" om den bilisten...

Idag händer det så mycket annat skit på vägarna så just dimljus biten känns inte lika viktig. Där jag bor kan folk som kör bil inte de mest elementära regler, som tex höger regeln, så man har ju annat att oroa sig över.
Men man tänker ändå, när man möter eller får en "dimljus-Nisse" i röven... "EGO!!!"
Och min respekt och beteende mot den bilisten blir där efter!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Mr_EmCom Med.lem
19 februari 2011 · 3 759 Inlägg

Kristian_V skrev:
Man måste titta på tekniken bakom de olika lamporna för att förstå hur de är tänkta att funka.

För de flesta av oss är väl överens om att helljus inte är bra vid möte, inte heller när man ligger bakom någon annan bilist. Eller???
Halvljuset är OK...

Vad är det då för skilnad på hel och halv? På bilar med H4 är det ju till och med samma reflektor...

Halvljuset är avskärmat, så inget ljus från glödlampan kan lysa neråt. Så hela nedre delen av reflektorn (Den del som reflekterar ljuset upp över horisonten.) får inget ljus att reflektera, för detta ljuset skulle lysa för högt och blända andra.

Helljuset har inte den begränsande avskärmningen. Och de flesta av oss är ju överens om att helljus inte är tillåtet med andra omkring oss, som kan bli bländade.

Dimljuset är i princip uppbyggt på samma sätt som helljuset. Dvs utan den avskärmande reflektorn som hindrar att man bländar andra (Som halvljuset har).
Där emot har dimljuset en annan utformning på reflektorn, för att sprida ljuset mycket mer än helljuset.
(Det finns även dimljus med projektor lins, men de fungerar likadant, de sprider ljuset mer än motsvarande helljus.)
Då ljuset sprids mycket mer, räcker det inte så långt, men det är fortfarande i princip ett par helljus man drar på i synen på oss andra.

På dagen är det lagligt att köra med varselljus och dimljus. Men på dagen är våra ögon nerbländade av dagsljuset, och inte alls lika känsliga för bländning som när det är mörkt.
Om man där emot drar på mer, än de 2x55W dimljuset ger, så bländar det folk även i dagsljus. (För då orkar ljuset längre.) Därför är det FÖRBJUDET att köra med någonting annat än varselljus i kombination med halvljuset.

På de flesta bilar idag, går det inte att "glömma" dimljuset på från förra resan, utan föraren måste göra ett aktivt val att ha dem på. För mej säger det "EGO!" om den bilisten...

Idag händer det så mycket annat skit på vägarna så just dimljus biten känns inte lika viktig. Där jag bor kan folk som kör bil inte de mest elementära regler, som tex höger regeln, så man har ju annat att oroa sig över.
Men man tänker ändå, när man möter eller får en "dimljus-Nisse" i röven... "EGO!!!"
Och min respekt och beteende mot den bilisten blir där efter!

Men dimljus går ju att justera? Jag har ställt ner mina väldigt mycket, så även om mina 35w xenon lyser på den undre delen av reflektorn så kommer det ljuset inte över "horisonten"

Den är väll okej för dig?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Kristian_L
19 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Men dimljus går ju att justera? Jag har ställt ner mina väldigt mycket, så även om mina 35w xenon lyser på den undre delen av reflektorn så kommer det ljuset inte över "horisonten"

Den är väll okej för dig?

Jag kan tyvärr inte svara härifrån, bakom min datorskärm i Göteborg, om dina dimljus bländar mig eller ej. wink
Det är positivt att du bemödat dig med att skruva ner dina dimljus. Speciellt som du kör Xenon i dem. Vi bugar ock bockar. smile
Men om du kör med dem i kombo, med halvljuset, så kör du fortfarande olagligt. Och, är du säker på att de inte bländar andra?

Om du mäter höjden till centrum på dina dimljus, sätter ett märke (En tejpbit eller nått) två cm under den höjden på en vägg, sedan kör du fram bilen så den står två meter från väggen. Lyser dimljusen upp markeringen, då kan du vara ganska säker på att du bländar mötande. Har du inget ljus på markeringen, så bländar du troligtvis inte andra.
Problemet är att dimljusen inte har någon avgränsning, du får ingen skarp kant mellan där det lyser, och där det inte lyser. Så har du "spill ljus" som lyser lite svagare, över markeringen, så bländar du i alla fall.

Om vägen är våt, eller isig så ljuset reflekteras från vägbanan, då bländar du i alla fall både mötande och framförvarande...

Om du tycker det är tufft / snyggt att köra med dimljusen på, kombinera dem med parkeringsljus på dagen, släck ner dem efter mörkrets inbrott och kör med halvljus, UTAN dimljus! wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
killercow
19 februari 2011 ·

jag är inte med riktigt nu...

halvljus+dimljus = bländande
parkeringsljus+dimljus = EJ bländande

Förstått rätt?

Mr_EmCom Med.lem
19 februari 2011 · 3 759 Inlägg

Kristian_V skrev:

Mr_EmCom skrev:
Men dimljus går ju att justera? Jag har ställt ner mina väldigt mycket, så även om mina 35w xenon lyser på den undre delen av reflektorn så kommer det ljuset inte över "horisonten"

Den är väll okej för dig?

Jag kan tyvärr inte svara härifrån, bakom min datorskärm i Göteborg, om dina dimljus bländar mig eller ej. wink
Det är positivt att du bemödat dig med att skruva ner dina dimljus. Speciellt som du kör Xenon i dem. Vi bugar ock bockar. smile
Men om du kör med dem i kombo, med halvljuset, så kör du fortfarande olagligt. Och, är du säker på att de inte bländar andra?

Om du mäter höjden till centrum på dina dimljus, sätter ett märke (En tejpbit eller nått) två cm under den höjden på en vägg, sedan kör du fram bilen så den står två meter från väggen. Lyser dimljusen upp markeringen, då kan du vara ganska säker på att du bländar mötande. Har du inget ljus på markeringen, så bländar du troligtvis inte andra.
Problemet är att dimljusen inte har någon avgränsning, du får ingen skarp kant mellan där det lyser, och där det inte lyser. Så har du "spill ljus" som lyser lite svagare, över markeringen, så bländar du i alla fall.

Om vägen är våt, eller isig så ljuset reflekteras från vägbanan, då bländar du i alla fall både mötande och framförvarande...

Om du tycker det är tufft / snyggt att köra med dimljusen på, kombinera dem med parkeringsljus på dagen, släck ner dem efter mörkrets inbrott och kör med halvljus, UTAN dimljus! wink

Ja det är så jävla onödligt att få böter för en sån sak, så dom stängs alltid av när gatulysena tänds. Och kör inte kompinerat halv/dim. Dock ibland Hel/halv/dim.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Juvakka
19 februari 2011 · 1 697 Inlägg

om det är blött eller isigt på vägen borde väl halvljuset också blända?

Saab 900 "T16" (1992)
Mr_EmCom Med.lem
19 februari 2011 · 3 759 Inlägg

killercow skrev:
jag är inte med riktigt nu...

halvljus+dimljus = bländande
parkeringsljus+dimljus = EJ bländande

Förstått rätt?

Bilar får bara ha 2 ljuspunkter.
Varför vet jag inte sålänge som är inställda rätt borde det ju inte spela nån roll....

Det finns många konstiga regler.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Smajly
19 februari 2011 · 3 059 Inlägg

Kristian_V skrev:
Man måste titta på tekniken bakom de olika lamporna för att förstå hur de är tänkta att funka.

För de flesta av oss är väl överens om att helljus inte är bra vid möte, inte heller när man ligger bakom någon annan bilist. Eller???
Halvljuset är OK...

Vad är det då för skilnad på hel och halv? På bilar med H4 är det ju till och med samma reflektor...

Halvljuset är avskärmat, så inget ljus från glödlampan kan lysa neråt. Så hela nedre delen av reflektorn (Den del som reflekterar ljuset upp över horisonten.) får inget ljus att reflektera, för detta ljuset skulle lysa för högt och blända andra.

Helljuset har inte den begränsande avskärmningen. Och de flesta av oss är ju överens om att helljus inte är tillåtet med andra omkring oss, som kan bli bländade.

Dimljuset är i princip uppbyggt på samma sätt som helljuset. Dvs utan den avskärmande reflektorn som hindrar att man bländar andra (Som halvljuset har).
Där emot har dimljuset en annan utformning på reflektorn, för att sprida ljuset mycket mer än helljuset.
(Det finns även dimljus med projektor lins, men de fungerar likadant, de sprider ljuset mer än motsvarande helljus.)
Då ljuset sprids mycket mer, räcker det inte så långt, men det är fortfarande i princip ett par helljus man drar på i synen på oss andra.

På dagen är det lagligt att köra med varselljus och dimljus. Men på dagen är våra ögon nerbländade av dagsljuset, och inte alls lika känsliga för bländning som när det är mörkt.
Om man där emot drar på mer, än de 2x55W dimljuset ger, så bländar det folk även i dagsljus. (För då orkar ljuset längre.) Därför är det FÖRBJUDET att köra med någonting annat än varselljus i kombination med halvljuset.

På de flesta bilar idag, går det inte att "glömma" dimljuset på från förra resan, utan föraren måste göra ett aktivt val att ha dem på. För mej säger det "EGO!" om den bilisten...

Idag händer det så mycket annat skit på vägarna så just dimljus biten känns inte lika viktig. Där jag bor kan folk som kör bil inte de mest elementära regler, som tex höger regeln, så man har ju annat att oroa sig över.
Men man tänker ändå, när man möter eller får en "dimljus-Nisse" i röven... "EGO!!!"
Och min respekt och beteende mot den bilisten blir där efter!

Perfekt skrivet..
Kan ju tillägga att dimljusen SKA lysa lågt.. raggarglöttar justerar upp dom för att dom tycker och tror att dom ska lysa längre på vägen.. Synd att det inte är funktionen eller meningen med dom..
Sen finns de ju inte mycket annat som är så patetiskt som "dimljus-Nisse" som tvunget ska köra sina trimmade dimljus och samtidigt har dimljuset BAK tänt för att bilen inte har funktionen att separera dessa.. då blir det extra glöttigt.. o tror man det är coolt att köra med ett lysande dimljus på ena sidan bak, ja då ska man nog fundera på om man inte närmar sig pensionsåldern ändå och ska ta cykeln.

Senast redigerat av Smajly (19 februari 2011)

Slash Saabifierad
19 februari 2011 · 2 026 Inlägg

killercow skrev:
jag är inte med riktigt nu...

halvljus+dimljus = bländande
parkeringsljus+dimljus = EJ bländande

Förstått rätt?

Stämmer bra om inte dimljusen är felinställda. Saken är den att dimljus och halvljus sitter så pass nära att på håll ser det ut som en och samma lampa (eller en på varje sida) så detta ökar bländningen. Vid våt vägbana reflekteras dimljusen i vägbanan och skapar en ännu större bländningseffekt då du får ljus ifrån 3 håll på varje sida vilket bildas på längre håll till en extra stor strålkastare.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Kristian_L
19 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Juvakka skrev:
om det är blött eller isigt på vägen borde väl halvljuset också blända?

Det gör det väl också!
Men hur många "lumen" skickar man i ögonen på mötande med vanligt halvljus, om du jämför med halv + dim?

2x55W på halv, plus 2x55W på dimljusen...
Plus att halvljusen bländar bara via reflektionen i marken, medans de flesta dimljus bländar både direkt och via marken.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
19 februari 2011 · 1 893 Inlägg

killercow skrev:
jag är inte med riktigt nu...

halvljus+dimljus = bländande
parkeringsljus+dimljus = EJ bländande

Förstått rätt?

Det är lite frågan om hur mycket ljus du drar iväg mot folk.

halvljus plus parkering = 120W totalt. (Varav endast 10W parkeringsljus är oskärmat.)
Halvljus plus dimljus = 220W totalt. (Varav 110W dimljus är oskärmat.)

Nästan dubbelt så mycket.

Senast redigerat av Kristian_V (19 februari 2011)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Drönirettab
19 februari 2011 · 21 761 Inlägg

Kristian_V skrev:
Det är lite frågan om hur mycket ljus du drar iväg mot folk.

halvljus plus parkering = 120W totalt. (Varav endast 10W parkeringsljus är oskärmat.)
Halvljus plus dimljus = 220W totalt. (Varav 110W dimljus är oskärmat.)

Nästan dubbelt så mycket.

Där har vi ju även en orsak till varför xenonljus lättare ger bländning, alltså detta med hur mycket ljus som bilen skickar ut. Även om xenonlampor har samma eller mindre effekt än halogen så blir det mer ljus, därför är det extra viktigt att verkligen styra allt ljus från reflektorn. smile

Har då inte bilen tex en nivåreglering så blir folk lättare bländad pga det kraftiga ljuset.

fluppidupp ...
19 februari 2011 · 757 Inlägg

Moralkärringar... åkte till Tyskland i en 95 som hade konverterade hel och halvljus. när vi åkte hem från Tyskland så vart det mörkt. I Tyskland  var det ingen som blinkade på oss, Danmark var det ingen som blinkade på oss, Sverige varenda jävel blinkade på oss. så sluta gnälla om konverteringar, lär er att inte titta in i lamporna direkt då tongue. kommer konvertera lysena på min RX-7a och har det redan på min lupo.

Slash Saabifierad
19 februari 2011 · 2 026 Inlägg

robzter skrev:
Moralkärringar... åkte till Tyskland i en 95 som hade konverterade hel och halvljus. när vi åkte hem från Tyskland så vart det mörkt. I Tyskland  var det ingen som blinkade på oss, Danmark var det ingen som blinkade på oss, Sverige varenda jävel blinkade på oss. så sluta gnälla om konverteringar, lär er att inte titta in i lamporna direkt då tongue. kommer konvertera lysena på min RX-7a och har det redan på min lupo.

Intressant. Du borde skriva en bok om detta.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2011 · 13 787 Inlägg

tycker att det i regel är orginalmonterade xenon som bländar
av 100bilar så är över 90st orginal xenon som bländar något överjävligt i vissa lägen
sen är det rätt många som har gamla hedliga lysen som f-n inte kan montera en glödlampa rätt
utan den sitter helt fuckat och bländar som satan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
killercow
19 februari 2011 ·

robzter skrev:
Moralkärringar... åkte till Tyskland i en 95 som hade konverterade hel och halvljus. när vi åkte hem från Tyskland så vart det mörkt. I Tyskland  var det ingen som blinkade på oss, Danmark var det ingen som blinkade på oss, Sverige varenda jävel blinkade på oss. så sluta gnälla om konverteringar, lär er att inte titta in i lamporna direkt då tongue. kommer konvertera lysena på min RX-7a och har det redan på min lupo.

Så du menar att de är ok för dej att blända folk och att andra ska kolla bort eller blunda när dom möter dej eller?

Kristian_L
19 februari 2011 · 1 893 Inlägg

Skalman1 - Hur mycket nytta av ljus nära bilen har du på landsvägen, i säg 70km/h???

Drönirettab - Bara konverterade bilar som inte har nivåreglering till strålkastarna. Det är lag på det och stålkastar rengörning på bilar utrustade med xenon. wink

robzter - Moralkärringar??? Du måste verkligen vara stolt över dig själv!
"varenda jävel blinkade" och du fattar inte att du gör nått fel.lol

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Smajly
19 februari 2011 · 3 059 Inlägg

killercow skrev:

robzter skrev:
Moralkärringar... åkte till Tyskland i en 95 som hade konverterade hel och halvljus. när vi åkte hem från Tyskland så vart det mörkt. I Tyskland  var det ingen som blinkade på oss, Danmark var det ingen som blinkade på oss, Sverige varenda jävel blinkade på oss. så sluta gnälla om konverteringar, lär er att inte titta in i lamporna direkt då tongue. kommer konvertera lysena på min RX-7a och har det redan på min lupo.

Så du menar att de är ok för dej att blända folk och att andra ska kolla bort eller blunda när dom möter dej eller?

Han vill bara att vi ska tro han är COOL vettu.. Jag säger bara lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang